Týden s tancem

Konec sezony v tanci: TANEC PRAHA, KoresponDance a Balet ND na cestách
Peeping Tom (foto Andrea Macchia)

Tanec Praha představí e-publikaci o taneční dramaturgii
E-book o příkladech současného chápání taneční dramaturgie představí v pátek v závěru workshopu, který pod záštitou Tance Praha právě probíhá, představí Katalin Trencsényi. Jako editorka zprostředkovává úvahy o podobách taneční dramaturgie a jejího aplikování z pera současných tanečních umělců, kteří byli součástí projektu MMDD (v angličtině). E-book The ABC of Micro and Macro Dramaturges in Dance vznikl v angličtině. Jeho autory jsou účastníci tříletého projektu (2019-2022) podpořeného Kreativní Evropou, Micro and Macro Dramaturgies in Dance. Projekt svedl dohromady šest organizací zastřešujících současný tanec: Anghiari Dance Hub a Marche Teatro z Itálie, Bora Bora Dance and Visual Theater z Dánska, Dance House Lemesos z Kypru, DansBrabant z Nizozemí a Tanec Praha. Základem byla výměna a spolupráce na projektech, kde tvůrci zkoumali taneční dramaturgii jako kreativní i sociální vědomou praktiku. Publikace nemá za cíl jen zmapovat tuto cestu, kterou umělci absolvovali, ale také skrze ni mohou sdílet svou práci s širší profesní komunitou a inspirovat svými zjištěními a zkušenostmi také k další spolupráci a dialogu.

Vrcholí festival TANEC PRAHA
Jeden z hlavních hostů, soubor Peeping Tom z Belgie, se představí v úterý 27. června na prknech Hudebního divadla Karlín. Uvede dvě ze tří částí svého velkého projektu pod titulem Diptych: The Missing Door and The Lost Room. V uzavřeném prostoru a na palubě lodi se diváci v Diptychu vydají „do temného světa na pomezí reality a snů, v němž jsme ztraceni stejně jako osm protagonistů. Scéna plná překvapení, absurdity a výjimečných tanečních a akrobatických výkonů, pohybujících se téměř za hranicí lidských možností. Díky působivým vizuálním a zvukovým efektům si připadáme jako ve filmu, abychom vzápětí zjistili, že se díváme na svůj vlastní život. Na tuhle bouřlivou plavbu do nejskrytějších zákoutí lidské duše ještě dlouho nezapomeneme,“ slibují organizátoři.

TANEC PRAHA probíhá také v regionech. V Galerii Benedikta Rejta v Lounech uvede v úterý třikrát site specific projekt Taxon Five choreografka a tanečnice Tereza Lenerová: „Taxon je označení skupiny konkrétních organismů, které mají společné znaky. Nový taxon vyhodnocuje, zda-li je výhodnější se naučit žít s novým tělem, či se ho naopak zbavit. Mutující tělo, které se teprve učí chodit, nezná své možnosti. Sledujeme proces proměny, tělo se proměňuje jako open source kód. Nový tvor je uzamčen v limitech důsledku svého vývoje a pomalu si podmaňuje protézy, které mu „příroda“ nadělila. Prozatím se umí hledané vertikality jen dotknout.“ Performance se koná ve 13:00, 14:30 a 16:00 hodin.

Více o aktuálním programu festivalu se dozvíte ZDE.


Balet Národního divadla hostoval v severoněmeckém Hamburku
Balet ND uvedl na 48. ročníku Hamburských baletních dnů inscenaci Johan Neumeiera Tramvaj do stanice Touha. Soubor přijal osobní pozvání ředitele Hamburského baletu Johna Neumeiera. Čtyřicátý osmý ročník významného evropského festivalu baletu a tance je označován jako jubilejní, protože věhlasný John Neumeier v této sezoně slaví úctyhodných padesát let ve vedení souboru Hamburg Ballett, jehož je uměleckým ředitelem a hlavním choreografem.

Hamburský balet k letošnímu ročníku uvádí, že hostování Baletu Národního divadla patří mezi vrcholy festivalu. Výrazné je i proto, že jediným dalším hostujícím souborem je letos slavný Stuttgart Ballett. Dramaturgickým propojením je uvedení tvorby Johna Neumeiera – stuttgartský soubor přivezl významné Neumeierovo dílo Dáma s kaméliemi, které oba německé soubory v mnohém propojuje. Pražský soubor pak nastudování baletu Tramvaj do stanice Touha, na kterém ve Stavovském divadle před premiérou konanou 15. prosince 2022 pracoval se souborem John Neumeier osobně. Představení se uskutečnila v úterý 20. června a středu 21. června v budově Hamburské státní opery. Je to úplně poprvé, kdy se baletní soubor první české scény představí v německém hanzovním městě Hamburk.


KoresponDance začíná již v úterý pražskou částí festivalu, která je přístupná zdarma
Tentokrát se vypraví do „Pragerovy kostky“, sídla CAMP – Centra architektury a městského plánování, oslavit nejen osobnost české architektury, Karla Pragera a 100. výročí jeho narození, ale především 11. ročník festivalu KoresponDance a s ním i letošní umělce.

Pražskému dni budou dominovat street dance a nový cirkus, o což se zasadí světově uznávaní tanečníci Kristián Mensa a Ruben Chi, oblíbení zejména u mladší generace, cirkusové uskupení Circumstances a taneční a žonglérské duo Compagnie Monad. Program zahájí od 14.00 a potrvá do večerních hodin. Festival odstartuje Kristián Mensa alias Mr. Kriss, který seznámí s uměním tance prostřednictvím svého workshopu. „Připojte se k nám a znovu objevte univerzální jazyk tance, kterému všichni od přírody rozumíme. V tomto transformativním zážitku budeme zkoumat umění tance bez vědomého přemýšlení, přijímat čistou radost z pohybu a sdílet tento svobodný moment s ostatními účastníky. Objevíme tanec ve skupině, budeme se dotýkat země a společně zapomeneme, kde máme ruce a kde nohy,“ zve Kristián Mensa ty, kteří se stačili přihlásit na jeho workshop.

V hlavním programu pak na „Open stage“ pohybový umělec a choreograf Ruben Chi ukáže, jak spolu na jevišti dokáží fungovat architektura a street dance. Svůj talent ukáže ještě podruhé, a to během jeho free style performance s názvem Qi. Půjde o jeho autobiografickou zpověď, která kombinuje hip hop, vážnou hudbu a čínskou filosofii. Ruben si na scénu přizve další čtyři hiphopové tanečníky a klasický smyčcový kvartet a v tanci povypráví vlastní příběh zrcadlící dvojí kulturní identitu: čínskou a nizozemskou.

Belgičtí Circumstances přivezou fyzické cirkusové i akrobatické vystoupení EXIT. Ve velké působivé instalaci s otočnou stěnou a plovoucími dveřmi se budou akrobaté pohybovat v prostoru a skrze něj. Tato cirkusová show je flirt s rizikem, který pro diváky má být povznášejícím zážitkem, ale může je i vyvést z rovnováhy.

Velkým hitem pražského festivalu by mělo být vystoupení Yin Zéro tanečníků a žonglérů Compagnie Monad, jejichž tanec propojí architekturu s pohybovým uměním, snoubí vertikální i vodorovné linie typické pro Pragera a ty zakřivené, typické pro Santiniho barokní gotiku. Yin Zéro je duet, v němž jsou tři. Dva tanečníci – žongléři a žonglování samotné, které je zcela v souladu s pohybem těl. Působivost Yin Zéro spočívá i v inspiraci v tanci dervišů, kdy se rotující tanečníci a společně s nimi i publikum dostávají do jakéhosi transu. Přijďte se nechat okouzlit a objevte nebývalý rozměr umění!

Pro bližší informace celém festivalu v Praze i ve Žďáru je na webu Korespondance přehled programu a doprovodného programu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments