Dvě podlaží. Víc byste tomuhle domu při pohledu z úrovně kopce nejspíš nehádali. (Foto: Daniela Burkart) Zobrazit fotky zobrazit 20 fotek

Ne vždy je pozemek se stavební parcelou ideální. V tomhle případě připomínal spíš Černého Petra. V zásadě šlo o ostrůvek obkroužený obloukem hlavní a vedlejší silnice. A aby byl obraz tohoto asfaltovém obležení kompletní, je třeba přimyslet i strmý svah, který lokalitu vyplňoval. Těch necelých 200 metrů čtverečních parcely v kopci mělo jen dvě přednosti: byl odtud hezký výhled na curyšské jezero, a taky se jednalo o jediný volný pozemek v okolí. Pro onu zdánlivou nezastavitelnost.

Architekti se ale téhle výzvy nezalekli. Byť bylo jasné, že se tu nebude dát pracovat zrovna standardním způsobem. Specifické podmínky místa předurčily genezi celého projektu rodinného domu, který vzhledem ke stísněným dispozicím nabýval podoby nepravidelného polygonu. V terénu jej vymezuje regulační stavební čára – odstup od silnice a od linie lesa. V souladu se stavebními a územními požadavky tu pak byla vyvinuta neobvyklá a do výšky odstupňovaná stavba se suterénem, dvěma plnými podlažími a částečně ustoupeným podkrovím.

Na každé úrovni jedna venkovní terasa. A k tomu i malá zahrada. (Foto: Daniela Burkart)
Na každé úrovni jedna venkovní terasa. A k tomu i malá zahrada. (Foto: Daniela Burkart)
Od přízemí je to stavba se suterénem, dvěma plnými podlažími a částečně ustoupeným podkrovím. (Foto: Daniela Burkart)
Od přízemí je to stavba se suterénem, dvěma plnými podlažími a částečně ustoupeným podkrovím. (Foto: Daniela Burkart)
Odstupňování profilu svahu tu byla potíž. Dům se musel poprat s erozí. (Foto: Daniela Burkart)
Odstupňování profilu svahu tu byla potíž. Dům se musel poprat s erozí. (Foto: Daniela Burkart)
Interiér je na první pohled komplikovaný a chaotický. Vychází ale z logiky svahu, terénu. (Foto: Daniela Burkart)
Interiér je na první pohled komplikovaný a chaotický. Vychází ale z logiky svahu, terénu. (Foto: Daniela Burkart)

Nepravidelnost i systém

Výsledkem je dům s nestejnými dispozicemi v každém podlaží, vyvažující sklony i okolní terén, a velkoryse v sobě nabízející 390 metrů čtverečních užitné plochy. Z každé strany přitom vypadá jinak. S vrcholkem korespondující část připomíná úzký obdélníkový bungalov, z boku dvoupodlažní obytnou kostku. A při pohledu směrem od hlavního vstupu a garáže se pak jeví být nezvykle vysoký. Vynalézavé použití arkýřů a uspořádání podlaží jako dělených úrovní maximálně využívá pozemek, a dodává domu překvapivou prostorovou rozmanitost.

Rysy pravidelnosti tu odráží okna, ale vše je jakoby posunuté ve vlastní rovině, orientované podle nejasných pravidel vnitřního prostoru. Lépe je to pochopitelné z interiéru, kde uvidíme drobné odstupy v úrovních podlaží, schodiště napojující celek i do stran orientovaná okna. Dům se totiž opájí výhledy a světlem, průchody na terasy a chytře řešeným programem místností. Které jsou reakcí na stavební podmínky. Dělené úrovně teras jsou tu k vidění na všech úrovních.

Hlavní vstup do domu a místo pro vlastní garážové stání. (Foto: Daniela Burkart)
Hlavní vstup do domu a místo pro vlastní garážové stání. (Foto: Daniela Burkart)

Funkční mechanismus výstavby

Stavebně je projekt řešen jako betonové desky, spočívající na nosném cihlovém vnitřním křídle. Vnější izolace je chráněna betonovými skořepinami. Betonový plášť zároveň zajišťuje jednoduchý a efektivní přechod z podzemní do nadzemní konstrukce fasády. Aby dům získal minerální strukturu a posílil svou plastickou přítomnost, je povrch betonové fasády opracován nahrubo.

Z hlavní přednosti domu – výhledů na jezero – se snaží vydobýt maximum v každé místnosti. (Foto: Daniela Burkart)
Z hlavní přednosti domu – výhledů na jezero – se snaží vydobýt maximum v každé místnosti. (Foto: Daniela Burkart)
Polygonální je tu všechno, včetně netradičně řešeného půdorysu kuchyně. (Foto: Daniela Burkart)
Polygonální je tu všechno, včetně netradičně řešeného půdorysu kuchyně. (Foto: Daniela Burkart)
Místnosti se na každé úrovni napojují na vnější terasy. (Foto: Daniela Burkart)
Místnosti se na každé úrovni napojují na vnější terasy. (Foto: Daniela Burkart)
Každý pokoj získává denní světlo nejméně ze dvou stran. (Foto: Daniela Burkart)
Každý pokoj získává denní světlo nejméně ze dvou stran. (Foto: Daniela Burkart)

Zvolená barva betonu je světlá, až béžově šedá. Velkorysá okna jsou vyrobena z dubových rámů a působí dojmem, že jsou ohraničena hladkou kamennou římsou. Ve skutečnosti jsou římsy rovněž z neupraveného pohledového betonu.

Ostrůvek ve svahu, vymezený asfaltem silnice. Dispozice ne zrovna pozitivní. (Foto: Daniela Burkart)
Ostrůvek ve svahu, vymezený asfaltem silnice. Dispozice ne zrovna pozitivní. (Foto: Daniela Burkart)
Reakcí na topografii je členitý plán, s různými výškovými úrovněmi. (Foto: Daniela Burkart)
Reakcí na topografii je členitý plán, s různými výškovými úrovněmi. (Foto: Daniela Burkart)

Když zhodnotíte snímky zvenčí i zevnitř domu, dojdete k názoru, že z původní situace to možná vypadalo na Černého Petra, ale architekti tohle zadání posunuli na trumfovou kartu.

Materiály:  Harry Gugger Studio

Foto-kredit: Daniela Burkart

Usazení stavby v terénu (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Usazení stavby v terénu (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Usazení stavby v terénu (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Usazení stavby v terénu (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Půdorys (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Půdorys (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Půdorys (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Půdorys (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Půdorys (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Půdorys (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Studie (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Studie (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Studie (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Studie (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Studie (Zdroj: Harry Gugger Studio)
Studie (Zdroj: Harry Gugger Studio)