Týden s tancem

První část letních tanečních zpráv zahrnuje aktivity na Festivalu Krumlov, kde probíhají mistrovské kurzy pod vedením Jiřího Bubeníčka a připravuje se premiéra dobového baletu Pavla Vranického. Zveme také na workshop improvizace a konstantní improvizace, nový třídenní intenzivní workshop v Praze, nebo na festival Za dveřmi, tanec ve Florea Theatru a na letní scénu brněnského baletu. Další zprávy uvnitř:
Jiří Bubeníček (foto Costin Radu)
Jiří Bubeníček (foto Costin Radu)

Mistrovské baletní kurzy Jiřího Bubeníčka právě nyní
Od 4. do 14. července se v České Krumlově konají Bubeníček Ballet Masterclasses, první mistrovské kurzy světově proslulého tanečníka a choreografa Jiřího Bubeníčka. Kurzy probíhají ve spolupráci s Festivalem Krumlov, na jehož zahajovacím koncertu 14. 7. Francouzská noc vybraní talentovaní kurzisté také vystoupí.

Mezinárodně uznávaný choreograf Jiří Bubeníček se během své téměř dvaceti pětileté kariéry stal jedním z nejlepších baletních tanečníků světa. Mimo jiné zastával pozici prvního sólisty v Semperoper Ballet a Hamburg Ballet. Dnes patří mezi vyhledávané choreografy a do Čech se vrací s originálními choreografiemi pro zahajovací koncert Festivalu Krumlov Francouzská noc. Tou vyvrcholí desetidenní Bubeníček Ballet Masterclasses, historicky první mistrovské baletní kurzy Jiřího Bubeníčka, které budou koncertu předcházet.

Vyučujícími baletních kurzů jsou kromě Jiřího Bubeníčka, který povede lekce zaměřené na současný tanec, choreografii a mužské variace, také vybraní členové Les Ballets Bubeníček, baletního souboru, který choreografie koncertu Francouzská noc ztvární: Léonore Baulac, étoile baletu pařížské Opery, Courtney Richardson, první sólista drážďanské Semperoper a István Simon, bývalý první sólista tamtéž. Korepetitorkou kurzů je Dagmar Huff, která působí v Národním divadle a na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy.

„Jsem velmi hrdý na úroveň pedagogů na našich kurzech. Naši lektoři nejsou pouhými učiteli baletu, ale opravdovými odborníky ve svém oboru, držiteli magisterských titulů v taneční pedagogice. Tato úroveň kvalifikace zaručuje, že se studentům dostane výjimečné péče a vedení, které jim pomůže naplno rozvinout jejich možnosti a schopnosti ve světě tance,“ říká Jiří Bubeníček, choreograf a ředitel tanečních kurzů. „Věříme, že každý mladý talent je jedinečný. Poskytujeme podporu a povzbuzení, abychom každému jednotlivci pomohli dosáhnout jeho cílů, ať už jde o zvládnutí techniky baletu nebo současného tance či posílení muzikálnosti. Ale hlavně – vedeme tanečníky k tomu, aby naplno využili svůj umělecký potenciál,“ dodává.

Během deseti dnů tak dostanou mladí tanečníci z celého světa příležitost učit se a tvořit s výjimečnými umělci na výjimečném místě. Historický sál Hotelu Růže v Českém Krumlově se na několik dnů promění v možná nejkrásnější zrcadlový sál v republice, aby hostil a inspiroval umělce, kteří svůj život zasvětili baletnímu umění a touží své zkušenosti předat mladé generaci tanečníků. Ti nejlepší z účastníků kurzu si 14. července zatančí po boku svých lektorů na zahajovacím koncertě Festivalu Krumlov Francouzská noc v originální choreografii ke skladbě Moře – La Mer Clauda Debussyho.


Il Boemo Wranitzky – Zámecká jízdárna (foto archiv Festivalu Krumlov)
Il Boemo Wranitzky – Zámecká jízdárna (foto archiv Festivalu Krumlov)

Obnovená premiéra baletu Pavla Vranického na Festivalu Krumlov
V pátek 21. července uvede Festival Krumlov ve spolupráci s dirigentem Markem Štilcem a jeho Wranitzky Kapelle obnovenou premiéru baletu Lesní dívka Pavla Vranického. Originální choreografii speciálně pro tuto inscenaci vytvořila Andrea Miltnerová. V první polovině koncertu nazvaném Il Boemo & Wranitzky zazní symfonie, operní předehry a árie Josefa Myslivečka v podání Simony Šaturové.

Koncert nazvaný Il Boemo &Wranitzky představí dílo dvou skladatelů pocházejících z Čech, kteří si v 18. století podmanili hudební svět Evropy. Ačkoli inspirovali své současníky, ze kterých se stali nejuznávanější skladatelé dneška, dnešní publikum se s jejich dílem teprve seznamuje. První polovina koncertu představí operní dílo bohémského Čecha – Il Boema, jak se Josefu Myslivečkovi, popřípadě Giuseppe Misliweczkovi, přezdívalo. V 18. století se proslavil zejména v Itálii, kde se také seznámil s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Ten jeho dílo studoval, obdivoval a pojilo je celoživotní přátelství. Velikost Myslivečkova odkazu rozpoznal nejen Mozart, dlouho ho však oceňovali spíše hudební odborníci. Nejširší veřejnosti ho představil až loňský životopisný snímek Il Boemo režiséra Pavla Václava. V něm propůjčila Myslivečkovým áriím svůj hlas sopranistka Simona Šaturová a jinak tomu nebude ani v Českém Krumlově.

Druhá polovina večera bude patřit obnovenému jevištnímu uvedení baletu Pavla Vranického Lesní dívka– Das Waldmädchen. V romantickém příběhu o setkání prince s tajemnou lesní pannou vynikne umění tanečníků pod vedením renomované choreografky Andrey Miltnerové.

Andrea Miltnerová (foto archiv choreografky)
Andrea Miltnerová (foto archiv choreografky)

„Pavel Vranický je bezpochyby nejvýznamnější symfonik konce 18. století ve Vídni. Je dlouho postrádanou logickou spojnicí mezi hudebním jazykem Mozarta, Haydna a Beethovena. On je tím neznámým stupněm mezi hudebními světy těchto velikánů,“ přibližuje mimořádný význam Vranického dílapro pochopení progresivníhudební evoluce přelomu 18. a 19. stoletídirigent Marek Štilec. „Vranický byl totiž velkým hudebním inovátorem a experimentátorem a inspiroval své současníky, kteří jsou dnes široké veřejnosti mnohem známější. Jako první, ještě před Beethovenovou Eroikou, například využil ve své symfonii formu smutečního pochodu. Beethoven navíc složil i hudební variace na téma z Lesní dívky, takže provázanost jejich díla a důležitost Vranického odkazu je tu víc než zjevná,“ dodává dirigent Štilec, který se Vranického dílem dlouhodobě zabývá a četnými nahrávkami ho přibližuje hudební veřejnosti.

Balet Lesní dívka se stal v době svého uvedení mimořádně populárním. Po své premiéře v roce 1796 se dočkal téměř 130 repríz. Pak ale na dlouho zůstal mimo pozornost diváků a interpretů až do nadcházejícího obnovené premiéry na Festivalu Krumlov, kde zazní v historicky poučené interpretaci Wranitzky kapelle. Díky originálním kostýmům a choreografii se na podium vrátí v původním lesku, který si bezpochyby zaslouží. Zvědavé posluchače, příznivce klasicistní hudby a baletního umění je tak připraven jeden z vrcholů hudební sezony. Koncert Il Boemo & Wranitzky proběhne 21. července od 19.30 v Zámecké jízdárně českokrumlovského zámku. Více informací na webu festivalu.


Igor Bezdieniezhnykh z Tanečního centra Praha je mistrem a vicemistrem Evropy ve stepu
Stepař Igor Bezdieniezhnykh, pedagog a absolvent konzervatoře Taneční centrum Praha, patří mezi nejlepší ve svém oboru. Tanečník, který je původem z Ukrajiny, se stepu věnuje od dětství. Během své kariéry se zúčastnil pěti desítek mistrovství, na nichž získal celou řadu titulů. Naposledy vybojoval dvě medaile na Mistrovství Evropy ve stepu, které se konalo v polovině června v Praze. Na tomto klání získal 1. místo v kategorii sólo dospělí a s kolegou Adamem Vojtovičem pak 2. místo v kategorii duo dospělí. Stal se tak současně mistrem a vicemistrem Evropy.

„Mám už nějaké tituly z dřívějška, jsem například vicemistrem světa ve stepu, mistrem světa ve formacích nebo vicemistrem světa v battlu. Tyhle tři tituly pro mě byly doposud asi ty nejdůležitější. Tituly mistra a vicemistra Evropy, které jsem získal teď v červnu, mi samozřejmě udělaly obrovskou radost. Každopádně pokaždé, když nějaké ocenění dostanu, mám pocit, že mám kam jít dál… Nyní se budu věnovat přípravě na mistrovství světa, které proběhne v září,“ komentuje svůj úspěch Igor Bezdieniezhnykh. „Step vyučuji také na konzervatoři Taneční centrum Praha, na škole, kterou jsem sám před několika lety úspěšně absolvoval. Konzervatoř mi dala do života hodně. Dobrý stepař by měl ovládat různé taneční styly, měl by mít minimálně základy baletu, moderny i jazzu. Jsem moc rád, že jsem se dokázal v cizí zemi etablovat, vystudovat tu konzervatoř, osvojit si klasický tanec i modernu. Připravuji choreografie pro oba školní umělecké soubory Baby Balet Praha a Balet Praha Junior. Letos jsem například vytvořil dvě čísla pro závěrečné představení konzervatoře, choreografie ‚Heart needs a beat‘ a ‚Chronos 2‘, ve nichž si zatančili studenti 3. a 4. ročníku Tanečního centra Praha.“


Johnny & Jenny – J.O.E. (foto Tristan Ben Mahjoub)

Festival pouličního divadla „Za dveřmi“ v Praze od 12. července
Blíží se 15. ročník pražského festivalu pouličního divadla Za dveřmi: proběhne od 12. do 18. července 2023. Diváky čeká nás sedm dní plných divadla, nového cirkusu, koncertů a radostných setkání pod širým nebem. Program probíhá v Holešoviské tržnici a na Mariánském náměstí. Program:

Středa 12. 7. 2023 Holešovická tržnice
18:30 Cia. Manolo Alcántara – Maña /e/
20:00 Tripotes la Compagnie – Encore une fois /b+e+ch/
21:30 V.O.S.A. Theatre –⁠ První krok –⁠ slavnostní zahájení

Čtvrtek 13. 7. 2023 Holešovická tržnice
18:30 Bratři v tricku – Pošťáci
20:00 Tripotes la Compagnie – Encore une fois /b+e+ch/
21:30 Blackout Paradox – Recombination

Pátek 14. 7. 2023 Mariánské náměstí a Holešovická tržnice
16:30 Bratři v tricku – Pošťáci 📍 Mariánské nám.
18:00 Tripotes la Compagnie – Encore une fois /b+e+ch/📍Holešovická tržnice
19:30 Cia. Manolo Alcántara – Maña /e/📍Holešovická tržnice
20:30 Celest & Charles – koncert📍Holešovická tržnice

Sobota 15. 7. 2023 Holešovická tržnice
16:00 – 19:00 Le Cabaret Nomade – Nidos
16:30 Storytelling – Vypravěčský jukebox vol. I
17:00 Fakulta dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici – Kde bolo tam bolo /sk
18:00 Johnny & Jenny – J.O.E.
19:00 Storytelling – Vypravěčský jukebox vol. II
20:00 Bratři v tricku – Bratří Speciál a hity bratřích cest

Neděle 16. 7. 2023 Holešovická tržnice
Rodinným dnem provází herec, loutkář a performer Vítek Maštalíř
16:00 – 19:00 Erika Čičmanová – výtvarná dílna
16:00 – 19:00 Long Vehicle Circus – workshopy na chůdách
16:00 – 19:00 V.O.S.A. Theatre – Ryby
16:30 – 19:30 Le Cabaret Nomade – Nidos
17:00 Teátr Pavla Šmída – Větrná pohádka
18:00 Airgym Art Company – Šerosvět
19:00 Teátr Pavla Šmída – Pohádka z Budíku
20:30 Péro za kloboukem – koncert

Pondělí 17. 7. 2023 Mariánské náměstí a Holešovická tržnice
16:00 Hippana.Maleta – Tunnel /de+irl📍Mariánské nám.
17:00 Chris Iris – Gap of 42 /de📍Mariánské nám.
18:00 Cirkus Tety – Narušení📍Holešovická tržnice
19:00 Chris Iris – Gap of 42 /de📍Holešovická Tržnice
20:00 Airgym Art Company – Šerosvět 📍Holešovická Tržnice
21:00 Hippana.Maleta – Tunnel /de+irl📍Holešovická Tržnice

Úterý 18. 7. 2023 Mariánské náměstí a Holešovická tržnice
11:00 – 12:00 masterclass workshop Hippana.Maleta
16:00 Chris Iris – Gap of 42 /de📍Mariánské nám.
17:00 Hippana.Maleta – Tunnel /de+irl📍Mariánské nám.
18:30 Chris Iris – Gap of 42 /de📍Holešovická Tržnice
19:30 Hippana.Maleta – Tunnel /de+irl📍Holešovická Tržnice
20:30 Peter Šavel & kol. – Altalicious📍Holešovická tržnice


BaLéto baletu NdB
BaLéto baletu NdB

Baléto – Letní scéna Baletu NdB na Biskupském dvoře
Již šestý ročník uvedení baletního Open Air projektu na Biskupském dvoře v Brně, opět s legendárním celovečerním titulem. Po čtyři večery budou moci diváci zhlédnout inscenaci baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie netradičně pod širým nebem, přesněji 13., 14., 15. a 17. července.

V nedělní podvečer 16. července vystoupí v rámci Baletního koktejlu ukrajinský emeritní první sólista Denis Matvienko s absolventy master class workshopu, večer se představí juniorský balet NDB 2 se svou choreografií DNA:

Lidský druh je součástí živého světa obývajícího naši planetu Zemi. A se vším životem má jeden společný evoluční základ – DNA. Je to nosič všech informací o nás a našich vlastnostech utvářející se na základě dědičnosti a vývoje měnících se vlastností organismů našich předků. Na základě přirozeného výběru, kdy se prosazuje v rámci života to nejsilnější a nejživotaschopnější, mění se také naše DNA a získává nové vlastnosti. Mluvíme často v nadsázce o tom, co máme či nemáme v DNA, kdy v přeneseném významu tohoto slova přisuzujeme DNA i neživým věcem, jevům a pojmům. Stejně tak se i choreografové Uladzimir Ivanou a Markéta Pimek Habalová nechali inspirovat DNA Festivalu Divadelní svět Brno, která může v nadsázce přenášet kulturní genomy naší společnosti či informace o tématech, která řeší aktuální ročník festivalu. A tak ve třech částech choreografie s názvem, jak jinak, DNA, na hudbu skladatele Murcofa, proletíme skrz věky zakódované v naší dvoušroubovici a staneme se svědky evoluce, tohoto neovlivnitelného a samovolného procesu biosféry.


KoresponDance v Praze – Yin Zéro (foto Dragan Dragin 2023)
KoresponDance už proběhl v Praze v Praze – Compagnie Monad: Yin Zéro (foto Dragan Dragin 2023)

Blíží se festiavl KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou
Od 13. do 16. července
ožije Žďár nad Sázavou tancem, pohybovým divadlem i novým cirkusem. Proběhne zde už 11. ročník festivalu KoresponDance, jehož tématem je letos Architektura a krajina. Jak se mohou propojit s pohybovým uměním, aby daly vzniknout novým uměleckým formám, na to odpoví řada představení napříč žánry, která se odehrají na zámku, ve městě, na Zelené hoře či Dolním hřbitově.

KoresponDance si letos připomíná 300. výročí úmrtí legendy české barokní architektury, Jana Blažeje Santiniho, který zanechal nesmazatelnou stopu právě ve Žďáru. Santini do svého díla zakomponoval znalosti a symboliku matematiky, geometrie, numerologie, stejně jako náboženské mystiky. Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelné hoře je na seznamu UNESCO. Jak se jeho vidění světa může protnout s tanečním a pohybovým uměním, to návštěvníci zjistí sami ve Žďáru nad Sázavou.

Dramaturgie festivalu je letos postavena právě na dialogu architektury a pohybu. Nebude chybět taneční battle, workshopy pro profesionální tanečníky, taneční a novocirkusová představení nebo taneční intervence ve městě.

Bude tu projekt BeInternational, artista Manolo Alcántara, choreografka a performerka Jane Fournier, cirkusová umělkyně Ana Jordão a tanečník Kim-Jomi Fischer, Compagnie Fêtes Galantes významné choreografky Beatrice Massin s vlastním projektem i koprodukcí s naším Collegiem 1704, taneční battle, projekt Škola tančí i Ferst Dadler kráčí, Tall Tales Company, artistka Stéphanie NDuhirahe, Eliška Brtnická i Compagnie Monad. Program ve čtvrtek zahájí site specific intervence na náměstí Republiky, páte, sobota a neděle budou nabity představeními.


Tanzanweisung, It Won´t Be Like This Forever (foto Anežka Medová, Nultý bod 2022)

Festival Nultý bod slaví 15. ročník klidem a odpočinkem
Festival Nultý bod, který letos slaví své 15. výročí, stráví své jubileum odpočinkem. V Praze festival pravidelně naplňuje vedle outdoorového festivalu Za dveřmi červencový kulturní program a představuje objevná představení současné zahraniční i české tvorby na poli cross-over projektů se zaměřením na taneční, loutkové a vizuální divadlo. Nyní se Nultý bod nachází se ve stavu steady-state, připravený na změnu.

Festivalový tým oslaví výroční rok odpočinkem, výzkumem a reflexí nad současnými potřebami. „Společně budeme hledat podstatu tvorby, kterou festival prezentuje, zkoumat čím festival je, čím se za léta svého působení stal a také právě to, čím může být ve své budoucnosti. Takový, aby byl prospěšný, neuzavřený v setrvačnosti, vnímavý a stále inovativní,“ dodává jeho ředitelka Lída Vacková.

A odpočívat po nabité sezoně mohou také kulturní publicisté a samotní diváci.


Florea Theatrum (foto Daniel Rozsnyó)
Florea Theatrum (foto Daniel Rozsnyó)

Musica Florea opět postaví Florea Theatrum, nebude chybět barokní tanec
Vrchol cyklu Musica Florea Bohemia 2023 slibují letní večery pod širým nebem na unikátní scéně mobilního barokního divadla Florea Theatrum, které už tradičně soubor rozbije ve dvoraně HAMU na Malostranském náměstí. Dirigent Marek Štryncl a Musica Florea tradičně nabídnou dvě představení. Ve čtvrtek 13. července uvedou v novodobé premiéře raně romantickou zpěvohru Lékař oční českého skladatele Vojtěcha Matyáše Jírovce. V neděli 16. července komponovaný program Na dvoře Krále Slunce aneb Barokní dostaveníčko s hudbou a tancem přenese diváky do Francie do času nebývalého uměleckého rozkvětu za vlády krále Ludvíka XIV.

Režisérka představení Hana Slačálková a její soubor Baroque Balance se pokusí diváky v autentických choreografiích a dobových kostýmech přenést do Versailles na dvůr Ludvíka XIV., „Krále Slunce“. Tento absolutistický avšak osvícený panovník byl sám výborný tanečník a pozdvihl Francii na baletní velmoc.

Florea Theatrum (foto Michal Hančovský)
Florea Theatrum (foto Michal Hančovský)

„Kromě dvou tanců jsem vše autenticky zrekonstruovala dle Beauchamp-Feuilletovy taneční notace. Díky tomuto ‚pokladu‘ víme poměrně přesně, jak tance vypadaly. A samotný ‚Král Slunce‘ je v této podobě mohl jako divák sledovat,“ dodává Hana Slačálková. „Letní představení na scéně Florea Theatrum letos nabídnou detailní rekonstrukci a obnovenou premiéru děl, jejichž umělecký potenciál je nezpochybnitelný a svoji estetikou dovedou oslovit i posluchače dneška,“ těší se na nadcházející program dirigent orchestru Marek Štryncl.

Vstupné zůstává jako v minulých letech 600 Kč základní, studenti a senioři 300 Kč, a navíc studenti a pedagogové hudebních škol 250 Kč. Další program najdete na stránkách orchestru.


Jedna z organizátorek a lektorek Kristýna Kocianová (foto archiv umělkyně)
Jedna z organizátorek a lektorek Kristýna Kocianová (foto archiv umělkyně)

Nový letní taneční workshop v Praze ve znamení Cunninghama a Limóna
Letní Praha bude mít nový třídenní workshop pro studenty tance a profesionální tanečníky – Intenzivní Taneční Workshop. Uskuteční se od 7. do 9. července a za jeho organizací stojí dvě úspěšné tanečnice, absolventky Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, Kristýna Kocianová a Kateřina Plachá. Někdejší spolužačky, z nichž každá se vydala cestou jiné specializace, se rozhodly využít svého tanečního vzdělání a zkušeností, které si za deset své profesionální kariéry rozšířily v zahraničí. Mladé adepty tanečního umění tak chtějí seznámit s novými styly a technikami.

„Třídenní workshop je určený pro studenty tanečních škol a profesionální tanečníky starší 15 let, kteří chtějí zlepšit své taneční schopnosti a nechat se inspirovat styly a technikami, se kterými se nemusí na konzervatoři setkat nebo se jimi zabývat do hloubky,“ vysvětluje Kristýna Kocianová.

Workshop se bude konat na Košince v Praze 8 v Libni a bude zahrnovat klasický tanec a lekce moderních a současných technik. Tréninky klasického tance budou v rukou Kateřiny Plaché, bývalé členky Královského dánského baletu. Arthur Sicilia, současný člen rakouského divadla Tanz Linz, povede hodiny moderního tance inspirované principy Merce Cunninghama a Kristýna Kocianová, která má za sebou angažmá v Transitions Dance Company v Londýně, bude vyučovat taneční lekce inspirované technikou José Limóna.

Workshop nezahrnuje pouze výuku tanečních technik, ale také otevřené diskuse o současném dění v tanečním světě a možnostech, které dnes mladí umělci mají. Tyto diskuse budou zaměřeny na to, jak se rozvíjet jako umělec a jak najít své místo v tanečním světě, který nabízí obrovskou škálu uplatnění, ale pro začínajícího profesionála může být i nepřehledný.

„Inspirovala mě chuť a příležitosti poznávat tanec, získávat a prozkoumávat nové zkušenosti v tanci propojené s uměním v zahraničí a chtěla jsem se podělit a inspirovat mladé české tanečníky. Přinést do Česka tanečníky, lektory a techniky, které tady nejsou tolik populární,“ vysvětluje Kristýna Kocianová. „Cílem těchto workshopů je vytvořit prostor a komunitu, kde se tanečníci mohou vzájemně podporovat, budovat trvalá přátelství a vzájemně se inspirovat k růstu a rozvoji jako umělci,“ dodává. Tanečníci by měli získat motivaci prozkoumat svět za hranicemi a nebát se do něj vykročit s myšlenkami na úspěch a uplatnění.

První ročník bude zahrnovat tři dny, obě zakladatelky však plánují rozšířit v dalším roce jeho délku i nabídku. „Víme, že letních tanečních škol a workshopů se koná celá řada, ale věříme, že nabídku rozšíříme novým směrem,“ doplňuje Kristýna. Kateřina a Kristýna doufají, že jejich workshopy budou místem, kde se tanečníci mohou cítit inspirováni, podporováni a kde mohou rozvíjet své dovednosti především pro sebe, pro objevení vlastního potenciálu, který pak mohou rozvíjet.

Praktické informace: Místo konání: LV&C_STUDIO8 / Na Košince 8, Praha 8, cena: 3 500 Kč. Taneční studio bude k dispozici vždy od 9:30 do 16:00 a každý den proběhne klasický trénink i lekce techniky Cunningham a Limón. Můžete zkusit štěstí na poslední chvíli prostřednictvím formuláře. Pro více informací o workshopu a přihlášení navštivte Instagramový profil @3_IDanceW nebo Facebookové stránky 3 Days of Intensive Dance Workshop.

Více o tanečních lektorech:

Kateřina Plachá absolvovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy v oboru klasického tance. Tančila v baletním souboru drážďanské Semperoper a hostovala v souboru Palucca Hochschule, kde rovněž studovala. Posléze získala angažmá v Dánském královském baletu, kde tančila v tradičním bournonvillovském repertoáru (La Sylphide, Napoli, Le Conservatoire) i v klasickém a moderním repertoáru (Giselle, Manon, Dáma s kaméliemi, Raymonda, Labutí jezero nebo třeba Vertical Road A. Khana). Po návratu do Česka tančila v baletu Divadla J. K. Tyla nebo v Laterně magice.

Ve svých lekcích kombinuje různé techniky, respektive školy akademického tance – ruskou Vaganovu, ale i americký styl George Balanchina a samozřejmě prvky dánské školy Augusta Bournonvilla, do které pronikla během svého angažmá.

Kristýna Kocianová působí trvale v Londýně. Studovala na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a Taneční konzervatoři hl. m. Prahy a už v době studií si ji získala technika José Limóna. Vedle řady dalších zkušeností velmi brzy získala certifikát LimónPro v Limón Dance Company v New Yorku, kde vystupovala v několika inscenacích a choreografiích, mj. Night Light (K. Weare), Chaconne, The Psal (J. Limón) ad. Získala magisterský titul v oboru Dance Performance na prestižní Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance a ve Velké Británii vystupovala se souborem Transitions Dance Company, podílela se na řadě produkcí britské nezávislé scény. Techniku J. Limóna vyučuje v několika londýnských studiích. Svým studentům pomáhá objevit jejich vlastní jedinečný styl, její lekce jsou navrženy tak, aby byly výzvou a zároveň tanečníky vedly k hledání individuálního výrazu.

Arthur Sicilia je americký tanečník, choreograf a pedagog. V současnosti působí v Linzi, kde spolupracuje s Tanz Linz a dalšími soubory a projekty. Studoval Boston Conservatory a Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, kde získal magisterský titul, pedagogiku tance studval také na Royal Academy of Dance. Vedle německého souboru Tanz Linz spolupracuje jako hostující choreograf se Syracuse City Ballet a věnuje se pedagogice. Rozvíjí vlastní systém „Dimensional Streaming“ v pohybu.
„Jsme rádi, že máme Arturt na palubě, aby vyučoval kurzy moderního tance ovlivněné Cunninghamem. Jeho vášeň pro tanec a odhodlání pomáhat našim studentům plně porozumět práci s tělem je skutečně inspirující. Věří, že každý má schopnost tančit, a je nadšený, že může sdílet své znalosti a zkušenosti s naší komunitou,“ komentuje Kristýna.


„Psát tance“ – letní workshop: Improvizace & instantní kompozice
Zbývají poslední místa na letní workshop, který se koná ve dnech 22.–28. 7. 2023 v Trstěnicích u Litomyšle/Brno, intenzivní taneční trénink v přírodě s výstupem formou taneční performance v Brně 28. července.

Workshop se zaměří na prohlubování techniky improvizace a kultivaci smyslu pro instantní kompozici tance a choreografie. Somatická práce během workshopu zapojí vrstvy fyzického, energetického a imaginárního těla, jež jsou nedělitelnou součástí tvorby a sdílení tance. Toto propojení se děje s cílem rozpoznávání a obohacení celistvosti tanečníka, jeho pohybového slovníku, tělesné imaginace a poezie.

Přes práci se zemí, prostorem a tanečním partnerem budeme zcitlivovat a dále upevňovat nástroje a ´know-how´ vytváření a čtení instantní choreografie. Instantní kompozice je disciplína psaní tance do jasně artikulované choreografie a víceúrovňového čtení vznikající kompozice a jejich významů v reálném čase. Toto studium zve k pohybové meditaci i vědomé akci s cílem zjemňovat své subtilní smyslové vnímání. Podporuje sladění se s vlastním Self jež je zdrojem vitální intuice a inspirace. Tím se přímo celé tělo zpřítomní a propojí se do jednoty.

Účastník je zván k uvolnění těla a mysli směrem k bdělosti a připravenosti pro to, aby mohl jít do akce pohotově – je to trénink okamžitého účastnění se přítomnosti tělem, je to tvorba choreografie ze situace přítomnosti. V současnosti je tento přístup vysoce žádoucí – učí nás být flexibilní a tvořit z toho co je teď. Praxe uvolnění se do akce kultivuje dostupnost a pohotovost těla k „teď“, které se neustále mění. V práci propojíme fyzický trénink s tvorbou, sdílením a čtením kompozic choreografie. Budeme pracovat ve vztahu performer – pozorovatel, prozkoumáme formy scénické existence (např. sólo, duet, skupina…) a způsoby choreografického smýšlení (O čem mluvíme, když píšeme choreografii?).

Účastník bude podpořen v rozvíjení vlastního tanečního jazyka, jeho poezie a významů. Bude nabídnut prostor pro krystalizaci a rozpoznání textur a tendencí svého aktuálního tanečního rukopisu.

22.–28. 7. 2023
22.–27.7. Trstěnice
27.–28.7. Brno (performance)

Během části workshopu budeme pracovat s živým hudebníkem, který bude doprovázet performance. Je možné zúčastnit se workshopu v jeho plnosti a neparticipovat na veřejném sdílení.

Místo:
Trstěnice u Litomyšle (15min od Svitav-vlak), na statku s prostorným tanečním studiem v klidné a krásné přírodní krajině

Cena:
12 500kč / 535€
Student, lidi s těsným rozpočtem: 10 000kč / 430€

Cena zahrnuje hodiny tance, ubytování, stravu, produkci spojenou s uvedením díla, nájem studia a prostoru pro performance. Po dohodě možnost platit na splátky.

Podmínky zrušení účasti:
V případě zrušení vaší účasti na workshopě, bude účtován následující poplatek: Pokud zrušíte svou účast po 7. 7. 2022, bude vám účtováno 75 % příslušného poplatku. Pokud zrušíte účast později než 48 hodin před konáním workshopu, bude vám účtován plný poplatek – s výjimkou případů, kdy vaše místo obsadí jiná osoba. Pokud bude nutné workshop zrušit organizátorem, bude vám vrácen celý poplatek.

Registrace:
Pošlete prosím email s krátkým bio a vaší motivací na [email protected]. Workshop je navržen pro tanečníky, fyzické herce, performery, umělce a lidi s taneční praxí.

Ubytování:
Ve sdíleném pokoji na statku anebo ve venkovní jurtě

Strava:
3x denně (vegetariánská a veganská strava)

V případě dotazů kontaktujte mailem: [email protected]

Robie Legros studovala tanec ve Španělsku a Nizozemsku. V roku 2014 se začala aktivně věnovat improvizaci a umění instantní kompozice. Od roku 2017 vytvořila a uvedla řadu tanečních díl od sól k větším tanečně-divadelním projektům. Doteď umělecky působila v ČR, na Slovensku, ve Španělsku a v Nizozemsku. Aktuálně žije v Brně, kde učí tanec, pracuje jako choreografka, performerka a na tělo orientovaná psychoterapeutka. Robie ve výuce přechází ze zážitku fyzického těla ve vztahu k zemi, prostoru a tanečnímu partnerovi k otevření se kompozičnímu fokusu a jeho kultivaci. Robie směřuje vědomí do přítomnosti, ze které může vznikat tanec „improviso“. V tvorbě se zajímá o rozpoznávání poetických, mytických i každodenních obrazů a jejich překlad do významů tance. Fascinuje ji pohybová práce s prostorem a prostor jako dynamický partner vznikajícího tance. Jejich hodin se účastní tanečníci, herci, hudebníci a poeti, kteří tvoří přes tělo.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments