Bez koření a sušených bylinek se asi neobejde žádná kuchyně. Dokazuje to i fakt, že některý výrobek ze široké nabídky koření si našel místo v nákupním košíku každé domácnosti. Podle společnosti GfK Czech přitom v porovnání s uplynulým dvanáctiměsíčním obdobím české domácnosti utratily za nákup koření více, přičemž nakoupený objem nerostl.
Největší počet kupujících oslovuje k nákupu jednodruhové koření. Nejčastěji nakupovaly domácnosti koření v hypermarketech a utratily v nich největší část svých výdajů za tyto produkty. Domácnosti doplňují zásoby v průměru desetkrát ročně, přičemž za koření utratí celkově skoro 300 Kč. Nejvíce domácností, téměř 70 %, nakoupilo pepř, následuje sladká paprika, kmín, skořice a bobkový list. Ten si koupila každá druhá domácnost. Podíl promočních nákupů jednodruhového koření meziročně vzrostl na 27 % výdajů. Podíl privátních značek posílil jen mírně, dosahuje 31 % z výdajů kupujících na tyto výrobky.
Důležitým ochucovadlem je polévkové koření
Sušené bylinky si v uplynulém ročním období (od 4/22 do 3/23) koupilo sedm z deseti českých domácností. „Počet kupujících má při pohledu na poslední tři roky klesající tendenci. Nejoblíbenější zůstává majoránka, z nákupu domů si ji přinesla každá druhá domácnost. V oblíbenosti podle počtu kupujících s odstupem následují oregano a bazalka,“ hodnotí Veronika Némethová, konzultantka společnosti GfK Czech. Až 80 % domácností si za posledních 12 měsíců koupilo sypkou směs koření. Směsi koření se nakupují méně často než jednodruhové koření, a to v průměru šestkrát ročně, přičemž jedna domácnost za ně utratí 180 Kč. Oblibě se těší grilovací směsi, které si koupila každá druhá domácnost. Směsi koření jsou v porovnání s jednodruhovým kořením více podporované akcemi, ty tvoří skoro dvě pětiny z výdajů domácností. Naopak, privátní značky jsou zastoupeny v menší míře, nedosahují ani šestiny z výdajů. Nejvíce směsí koření, podobně jako u jednodruhového koření nebo bylinek, spotřebují ročně rodiny s dospělými členy. Naopak, nejméně za ně utratí domácnosti jednotlivců nebo párů do 50 let.
Sůl nakupují domácnosti v průměru třikrát za rok. Domácnost ji v jednom nákupu pořídí kilogram. Výdaje na nákupy soli meziročně vzrostly. Zvýhodněná cena je při nákupech soli velmi zřídkavá, zatímco třetina výdajů kupujících směřovala na nákupy tohoto výrobku pod hlavičkou privátních značek. Sedm z deseti kupujících si koupilo některé z hotových ochucovadel jídel. Převahu mají tekutá ochucovadla nad sypkými. „Důležitým představitelem ochucovadel je polévkové koření, které koupila třetina domácností a dominuje sypkým variantám. V rámci tekutých ochucovadel je z pohledu počtu kupujících nejoblíbenější sójová omáčka, kterou si koupily dvě domácnosti z pěti,“ odhaluje Veronika Némethová. Druhým nejoblíbenějším je tekuté polévkové koření s necelou třetinou kupujících, třetí je worcestrová omáčka, kterou si koupila pětina českých domácností.
V typech balení vedou sáčky
Za posledních 52 týdnů končících 16. týdnem roku 2023 se na českém maloobchodním trhu prodalo 140 milionů kusů spotřebitelských balení koření v celkové hodnotě více než 2,1 miliardy Kč. V porovnání s předchozím obdobím se tržby za koření zvýšily o 4,5 %, zatímco počet prodaných kusů se snížil o 5,2 %. Růst tržeb byl tedy tažený cenou na kus, která se meziročně zvýšila o 10,2 % na 15,10 Kč za kus. S rostoucí cenou koření roste i podíl koření prodaného v promocích. Promoční podíl se zvýšil o 4,7 p. b. a dosáhl 44,2 %. Podíl koření prodaného pod privátními značkami se v tržbách meziročně zvýšil o 0,6 p. b. na 20,8 % a v prodaných kusech o 1,5 p. b. na podíl 34,4 %. „Nejvíce koření se prodalo v supermarketech, kde se uskutečnilo přes 41 procent tržeb za koření a meziročně významnost tohoto kanálu mírně vzrostla,“ uvádí Jana Benešová, analytička společnosti NIQ. Druhým nejvýznamnějším kanálem jsou hypermarkety s podílem na tržbách téměř 39 %, v organizovaných prodejnách se smíšeným zbožím do 400 m2 se prodalo více než 18 % hodnoty a zbylá dvě procenta se uskutečnila na neorganizovaném trhu.
Nejprodávanějším typem koření z pohledu tržeb je směs koření a bylinek, které tvoří téměř 26,8 % tržeb. Na druhém místě je pepř s podílem na tržbách 14,8 %, třetí příčka patří sladké paprice s podílem 8,3 %. Další je kmín (7 %), následuje skořice s majoránkou (4,2 %). Nejprodávanější formou koření je prášek, který tvoří 58 % tržeb za koření. Následuje celé koření (bobule, semena, květy atd.), které tvoří 17,8 % tržeb, a třetí nejprodávanější formou je drcené/drhnuté koření s podílem na tržbách 14,8 %. „Při pohledu na počty prodaných kusů podle typu spotřebitelského balení jednoznačně dominuje sáček, který tvoří 97,6 procenta prodejů. Tento typ balení je zároveň nejlevnější,“ dokládá Jana Benešová. Průměrná cena za jeden sáček s kořením byla 14,50 Kč. Druhým nejprodávanějším typem balením je mlýnek s podílem 1,2 %. Průměrná cena jednoho mlýnku s kořením je 47,20 Kč. Zajímavé je, že zatímco cena sáčků meziročně vzrostla o 10,5 %, cena mlýnku zůstala meziročně na stejné úrovni. Ostatní typy balení nepřesahují ve významnosti procento.
Sladká chilli omáčka je stálicí
Koření zaznamenalo vysoký nárůst v letech 2020 a 2021. Úzce to souvisí s vlivem covidových opatření, která uzavřela restaurace a spotřebitelé si vařili doma. Následně poptávka poklesla. „Co se týče prodejnosti, potvrzujeme, že jednoznačně nejvíce se prodává jednodruhové koření. U nás převažuje zájem o klasické druhy, jako jsou pepř, paprika, kmín, majoránka, ale roste zájem i o méně tradiční koření. Jde například o cejlonskou skořici, růžový pepř, uzenou papriku,“ prozrazuje Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus ČR. V případě směsí koření, díky zvyšujícímu se zájmu o grilování, ale i všestrannosti, je nejoblíbenější směsí grilovací koření. V závěsu za ním se drží české klasiky, jako je gulášové koření a směs na pečené kuře. V kategorii mlýnků a kořenek je dlouhodobě nejoblíbenější čtyřbarevný pepř. „Poptávka po našem koření vzrostla o více než 16 procent. Mohou za to zákazníci, kteří žádají kvalitní koření za férovou cenu, kde jenom krásný obal není všechno,“ reaguje Pavel Švarc, obchodní ředitel společnosti Drana Náchod.
„Z hlediska našich statistik se na přední místa prodejů dostávají produkty k výrobě sushi, ať je to nakládaný růžový zázvor, wasabi pasta, sójová omáčka japonského typu, nebo mořská řasa. Již mnoho let je naší nejprodávanější položkou sladká chilli omáčka Exotic Food 725 ml. Přestože během let přibylo mnoho jejích napodobenin, naše prodeje neklesají, právě naopak, stoupají,“ pochvaluje si Adriana Matýsková, obchodní zástupkyně společnosti F. W. Tandoori. V loňském roce firma dokonce prodala rekordní počet. Zákazník oceňuje její kvalitu a oproti konkurenčním produktům obsahuje podstatně vyšší obsah chilli papriček.
Zákazníci hodně kupují středomořské bylinky na saláty
Poptávka po kořeních se v čase nijak zásadně neproměňuje. K nejprodávanějším patří dlouhodobě skořice, kurkuma, ale i sladká paprika nebo pepř. U směsí koření si vede výborně například Koření na kuře, Polévkové koření a od září do prosince je jednoznačnou jedničkou Perníkové koření. „Rozdíl oproti minulosti je znát hlavně v informovanosti zákazníků a v jejich zájmu o kvalitu a původ koření. Ještě výrazněji se tento zákaznický přístup projevuje ve vnímání ochucovadel. Skupina zákazníků, kteří nechtějí do jídla přidávat umělé zvýrazňovače chuti a není jim jedno, čím chuť svých pokrmů vylepšují, se stále rozrůstá,“ popisuje Kamila Šťastná, vedoucí marketingu společnosti Sonnentor. Ta pro výrobu všech svých koření používá pouze surovinu pocházející z ekologického zemědělství. Vždy se jedná o pečlivě vybranou kombinaci koření, která dohromady dokáže vylepšit a zvýraznit chuť jídla. Její zajímavou novinkou je koření Umami, které letos uvedla na trh a získalo na veletrhu Biofach cenu Best New Product Award 2023 v kategorii produkty na vaření a pečení. Umami je nazýváno jako pátá chuť. Tento výraz pochází z japonských slov umai (lahodný) a mi (chuť). „Směs Umami je doslova chameleonem mezi kořeními a zvýrazní chuť všech druhů pokrmů, ať už polévek, omáček, masa, nebo zeleniny,“ vysvětluje Kamila Šťastná.
Vliv má cestování a rostoucí obliba grilování
V případě jednodruhových typů koření poukazuje Michaela Plecitá, senior product manager značky Vitana společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, na to, že velmi důležitá je kvalita, která souvisí s ověřenými a kvalitními dodavateli a v neposlední řadě i certifikací, kterou musí splňovat. Češi ale zároveň hledají nové chutě a rádi experimentují. „Možná to souvisí i s tím, že jsme národ, který rád cestuje. Doma chceme chutě, které jsme si vyzkoušeli v zahraničí. To se odráží i v žebříčku oblíbenosti. V létě zákazníci hodně kupují třeba středomořské bylinky na saláty. Celoročně jsou v oblibě směsi koření na maso či pečené brambory, od italské přes mexickou až po oblíbenou čínu,“ říká. Protože griluje stále víc spotřebitelů, ale řada z nich nemá možnost použít otevřený oheň, roste poptávka po kouřových příchutích. Proto letos značka Vitana uvedla na trh ucelenou Smoky řadu, v níž jsou sypké kořenicí směsi pro dochucení kuřecího, hovězího, vepřového masa a kuřecích křídel a tři steakové omáčky – BBQ Grilled Ribs, BBQ Honey & Chipotle a BBQ Sweet & Mild.
Klíčová je zkušenost
Zákazník by se neměl řídit pouze cenou, ale měl by sledovat i složení, velikost balení a dobu spotřeby. „Rovněž je dobré přečíst si složení směsí a vybírat takové, ve kterých je co nejlepší poměr koření a soli. Doporučujeme vybírat znovu uzavíratelná balení pro zachování čerstvosti, vůně a chuti po delší dobu,“ vzkazuje Aneta Turnovská. U některých druhů koření je důležitá i země původu. Podle Adriany Matýskové český zákazník umí ocenit kvalitu a je ochoten si koupit dražší produkt. Stejného názoru je i Kamila Šťastná, která upřesňuje, že zákazníci by se při koupi jakýchkoliv potravin měli vždy zaměřit na kvalitu a původ toho, co kupují. „Rozhodně doporučuji volit bio, a tím podpořit ekologické zemědělství, které je prokazatelně šetrné k přírodě,“ dodává. Některé směsi koření obsahují velké množství soli a v tomto případě je pro zákazníka lepší namíchat si je vlastnoručně.
Výběr pro spotřebitele je daný hlavně jeho potřebou: „Z našich dat vychází, že zákazník rozhodně nechce nejnižší cenu za nejhorší kvalitu. Podle našeho názoru si chce udržet kvalitu, na kterou je naučený, ale na druhou stranu nechce dávat o moc více, než před obdobím prudké inflace. Problémem je, že některé značky zdražily tak moc, že svého zákazníka tlačí do horší kvality, a to nechce. Proto přechází k Drana koření,“ shrnuje Pavel Švarc.
Zajímavou alternativou se jeví větší balení hlavních druhů koření za nižší cenu na kilogram, aby zákazník i obchodník mohli být spokojeni. Cesta ke špatnému koření za lepší cenu je špatná, protože to dopadne na celý obor, od zemědělců až po prodejce či zákazníky. Pro toho, kdo pro ostatní vaří, je důležité, aby si všichni pochutnali. Klíčová je tedy jeho zkušenost, důvěra ve značku a šíře sortimentu, která zajistí pestrost. „V tom má Vitana obrovskou výhodu. Je to tradiční česká značka, která si důvěru spotřebitelů buduje už tři čtvrtě století. Během promocí a akčních nabídek samozřejmě vidíme nárůst prodejů, a proto je pravidelně opakujeme,“ doplňuje Michaela Plecitá.
Odehrávající se novinky ve směsích a omáčkách
Řetězec Globus má v portfoliu celkem 13 druhů koření vlastní značky. Jedná se o základní druhy koření a nejžádanější směsi. Tyto položky patří k nejlépe prodávaným položkám celého sortimentu koření. „I přes nízkou četnost promocí se prodávají velice úspěšně,“ vyzdvihuje Aneta Turnovská. Nejoblíbenější je paprika, majoránka a černý pepř. Ze směsí je to grilovací koření, gulášové koření a kari. „V rámci jednodruhového koření novinky nenajdete, zde je to o kvalitě za férovou cenu. U směsí vidíme za vyšší honbou za co nejnižší cenou nárůst podílu soli ve směsích a jsme zvědaví, kdy zákazník řekne dost, to je předražená sůl s příchutí. Na něco podobného nehodláme přistoupit,“ sděluje Pavel Švarc. Naopak na trh právě Drana Náchod uvedla Vegenu zeleninovou, která obsahuje 40 % sušené zeleniny. Značka Vitana kromě nové řady Smoky Edition uvede na trh i novinky ve stolních omáčkách v praktickém uzavíratelném balení 100 ml. Jedná se o čtyři druhy omáček v menším praktickém balení, které umožní každému spotřebiteli ochutnat vše, co má rád, a neplýtvat přitom.
Názor odbornice:
„Zájem o koření se odvíjí od ročního období.“
V zimě je trendy kurkuma, pomerančová kůra, hřebíček, skořice celá, kardamom, směs na svařené víno, punč a vánoční mlýnky v multipackových dárkových baleních. K vánočnímu pečení je nezbytný hřebíček, skořice, vanilka, perníkové koření. Grilovací sezóna s sebou nese zájem o grilovací směsi, chilli a o mlýnky na koření. V létě je na řadě zavařování, a tak zákazníci kupují hořčičné semínko, kopr a celý pepř.
Aneta Turnovská, tisková mluvčí, Globus ČR
Data:
27,7 %
spotřebitelů konzumuje dressingy a omáčky 2–3x měsíčně
Zdroj: Median, MML-TGI, 22/III–22/IV
Pozor na množství
Podle dat nákupního rádce Kupi.cz lze pozorovat trend posledních let, kdy se objevují v letákových akcích čím dál více mlýnky s kořením, marinády nebo zálivky na saláty. U směsí s kořením se snižuje obsah soli, nebo ji už dokonce neobsahují vůbec. V oblibě jsou i koření s chilli. Naopak mírný úbytek slevových akcí je vidět u himálajské soli. „V letácích se více objevují i koření privátních značek, například koření značky Albert, Gustito, dále grilovací koření Pohlreich nebo Vitasia. Od tohoto výrobce najdeme v akcích ještě pastu Wasabi, Curry nebo koření citronovou trávu,“ říká Petra Dvořáková, PR specialistka nákupního rádce Kupi.cz. Při nákupu je pro zákazníky důležité, aby se dívali na množství kupovaného produktu. Například Podravka je na trhu dostupná ve dvou klasických baleních, a to jak 190 g, tak i 290 g. Podobně je na tom i tekuté koření Maggi, které se vyrábí ve třech variantách balení, konkrétně 160 g, 190 g nebo 200 g. Za nákup více balení koření obchodní řetězce často nabízí jako dárek semínka pažitky, grilovací podložky nebo třeba papír na pečení. Akční cena koření a dochucovadel loni vzrostla zhruba o 18 %, přičemž posledních několik let cena po slevě klesala. Aktuálně se v akcích nejčastěji objevují různé marinády a grilovací koření, v zimních měsících vedlo tekuté koření Maggi.
Aktuálně z trhu:
Koncentrované tekuté bujóny v praktické lahvičce
Značka Vitana představila v květnu novinku, řadu koncentrovaných tekutých bujónů. V kuchyni šetří čas i peníze a umožňují přesněji chuťově vyladit připravované recepty. Díky praktické lahvičce je totiž lze na rozdíl od tradičních kostek či gelu snadno dávkovat a rovnou přidávat do jídel. Hodí se proto na rychlé a jednoduché dochucení v současné moderní kuchyni. Lze je ale pohodlně využít také pro přípravu omáček nebo tradičních vývarů.
Nové tkuté bujóny značky Vitana jsou k dostání ve třech variantách: hovězí, kuřecí a zeleninová. Neobsahují žádné konzervanty a jedna lahvička o objemu 180 ml v sobě ukrývá koncentrovanou chuť na přípravu až devíti litrů vývaru. „Při vývoji produktu jsme vycházeli z toho, že tradiční forma bujónů v podobě kostek nebo gelů se špatně dávkuje. Většinou je také zapotřebí je rozpustit, než se přidají do jídla. Hodí se tedy spíš pro přípravu větších objemů polévek nebo klasických omáček. Náš nový tekutý bujón je univerzální. Stačí po něm prostě sáhnout a rovnou jej nakapat do jídla v požadovaném množství, ale stejně tak z něj pohodlně připravíte několik litrů polévky,“ říká Zuzana Jirsová, produktová manažerka společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, do jejíhož portfolia bujóny Vitana patří.
Pomáhají omezit plýtvání a ušetřit
Díky měřítku na boku lahvičky se bujón jednoduše dávkuje. „Naše nová řada tak kromě jiného zákazníkům pomáhá omezit plýtvání a šetřit. Do jídla vždy přidáte požadované množství, zbytek uschováte v ledničce a použijete při vaření příště,“ dodává Zuzana Jirsová.
Bujóny jsou univerzální, kromě přípravy klasické české kuchyně, jako jsou omáčky nebo polévky, se hodí také k dochucování moderních receptů. Lidé si čím dál víc vaří doma a rádi svá jídla vylaďují k dokonalosti. Se snadným dávkováním tak lze jednoduše dochutit třeba rizoto, ale i připravit několik litrů vývaru.
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 6-7/2023.