S klasickým baletem jsem musel skončit. Tělo se na něm láme, přiznává tanečník a choreograf Pechar
„Je hodně důležité, jak se ke svému tělu chováte,“ tvrdí tanečník a choreograf Dekkadancers Štěpán Pechar. Měl už řadu operací a zdravotních komplikací, možná i proto, že profesionálně začal s tancem až v 18 letech. „Přestal jsem dělat klasický tanec, protože to je fyzicky náročné – a pokud nemáte fyzické dispozice – tak si tělo lámete. Protože se namáháte ve špatném slova smyslu,“ říká v pořadu Hovory.
Většina profesionálů se klasice věnuje od dětství, takže se postupně mění i tělesná schránka – šlachy, klouby apod. „Když jsem byl v baletu Národního divadla, a musel jsem správně vytáčet nohy, bolelo to,“ vzpomíná.
Čtěte také
„Pokud nestojíte dobře, přemáháte své dispozice, snažíte se to dohnat silou – to není pro vaše tělo ale dobře.“
„Protože když je člověk v prvním souboru národního baletu, nemůže si dovolit nepokusit tu špičku propnout a nohu nevytočit. Ono to nejde, ale vy se o to stejně snažíte – a to je pak tělu opravdu na škodu.“
Když tanečník přišel na konzervatoř, bylo mu už 18 – nebál se prý ztrapnit a naopak šel do všeho po hlavě. „Protože když se člověk se nebojí a nestydí, může se do toho položit naplno. Nebojí se, že by o vás někdo něco nepěkného řekl,“ naznačuje.
„Důležité je najít si vlastní pohybový slovník – a čím ojedinělejší, tím líp,“ dodává. „Sice se musí makat a je to dřina, ale tanec by měl být radost. Jen tak vznikají ty nejlepší věci,“ uzavírá Pechar.
Celé Hovory Naděždy Hávové si poslechněte v audiozáznamu.
Související
-
Milovala bridž, balet, zatuchlou vůni archivů... a Bróďu. Osudové ženy: tanečnice Bíba Brodská
Říkali jí Bíba. Navzdory vrozené vadě se aktivně věnovala tanci, který se stal i předmětem jejího badatelského úsilí. Díky ní vznikly kompletní dějiny tuzemského baletu.
-
Balet je pro desetiletou Esther Kubesovou vášeň, která se stupňuje. Co je jejím snem?
Pro tanec se rozhodla ve dvou letech. Už tenkrát se snažila chodit po obrácených prstech. Estherčiným snem je studovat na konzervatoři.
-
Petr Zuska chce, aby byl balet přístupný široké veřejnosti
V pátek jsme nahlédli do profesního i soukromého života šéfa baletu Národního divadla v Praze a vynikajícího tanečníka a choreografa Petra Zusky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.