Ohrožená dovolená. Právník radí, kdo má právo na vrácení peněz a jak se jich domoct
Jih Rhodu je už týden v plamenech. S ohněm se potýkají i na mnoha dalších místech ve Středomoří. I přesto některé cestovní kanceláře svoje klienty do těchto oblastí posílají dál a zájezdy stornovat odmítají. Někteří lidé, kteří se v zahraničí už nacházejí, naopak řeší, jak pobyt předčasně zrušit a vrátit se co nejdřív do Česka. Mají v takových případech ale nárok na vrácení peněz? A jak se jich případně mohou domoct? Nejen na to v rozhovoru odpovídal právník David Horn z Advokátní kanceláře Slaninová Vokál.
Na co se v rozhovoru ptáme:
- V jakých případech má turista právo na vrácení peněz.
- Jak postupovat, když tak cestovka, hotel nebo aerolinky odmítají učinit.
- Zda člověk může požadovat jiné kompenzace.
Někteří lidé kvůli četným požárům v zahraničí řeší, jestli se na dovolenou do zasažené destinace vůbec vydat. Jak v těchto případech mohou postupovat?
Klienti cestovních kanceláří by předně měli sledovat aktuální dění v zasažených destinacích a seznámit se s doporučeními českých i tamějších úřadů, díky kterým budou moct vyhodnotit, jestli je rozumné a vůbec možné v daném místě dovolenou strávit.
Ze stejných zdrojů budou pravděpodobně čerpat i cestovní kanceláře při rozhodování, zda zájezd do konkrétní destinace uskutečnit, či nikoli. Znalost těchto informací tak může velmi usnadnit komunikaci s cestovkou, kterou by klienti měli kontaktovat v první řadě a pokusit se s ní domluvit na vhodném postupu.
Zároveň je dobré si důkladně přečíst uzavřenou smlouvu o zájezdu, kterou se vztah mezi klientem a cestovkou primárně řídí. Smlouva by měla zahrnovat také podmínky zrušení nebo změny zájezdu a s tím související práva a povinnosti obou stran.
Právě obsah smlouvy může klientům napovědět, jak mohou v situaci postupovat a která práva uplatnit.
V každém případě se klienti cestovek mohou opřít o