Dopravci pohlíží na zvýšení daně z nafty různě, pro některé je to problém

Dopravci pohlíží na zvýšení daně z nafty různě, pro některé je to problém

31.7. - Čeští dopravci se neshodují v názoru na dopad zvýšení spotřební daně z nafty o 1,50 Kč na litr. Pro některé to bude zásah do nákladů, což by prý nemuseli zvládnout, a považují to za znevýhodní vůči zahraniční konkurenci. Jiní dopravci, které ČTK rovněž oslovila, ale zásadní problémy kvůli vyšší ceně nafty nečekají. Firmy teď nepředpokládají, že by vlivem změny daňové sazby zdražily služby v autodopravě, do budoucna to ale nevylučují.

Daň z nafty se zvýší na úroveň, která platila do loňského června, na základě novely o spotřebních daních, kterou v pátek podepsal prezident Petr Pavel. Novela dnes vyšla ve Sbírce zákonů, daňová sazba se zvýší od úterka. Podle odhadů pak může zdražit litr nafty o 1,80 Kč, protože zvýšením spotřební daně se zvýší část ceny připadající na daň z přidané hodnoty.

Předsedkyně představenstva společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová míní, že zvýšení daně dopravci nemusí pocítit. "Pro dopravce to problém není. Samozřejmě, že cena dopravy se promítá do každého výrobku, do každé služby, možná dojde k nějakému navýšení, ale ani tak si nemyslím, že je to tak velké navýšení, aby se ceny zvedaly," řekla Kateřina Kratochvílová. Podle ní dopravce v nákladní i autobusové dopravě navíc chrání před pohybem cen uzavřené smlouvy, konkrétně takzvané naftové doložky.

"Reagovaly na to i smlouvy s kraji, které máme o dopravní obslužnosti. My obsluhujeme šest krajů. A ve všech krajích máme naftové doložky. Některé kraje tomu šly dokonce tak naproti, že cenu tam měníme z měsíce na měsíc," řekla Kateřina Kratochvílová.

Zásadní problémy nečeká ani majitel společnosti Autodoprava Králič z Královéhradecka Lukáš Králič. Krok vlády ale nepovažuje za správný, povede podle něj ke zdražení služeb v autodopravě.

"Samozřejmě je to nemilé, že se spotřební daň z nafty zvyšuje, ale na druhou stranu, my jako drobní autodopravci s tím nic nenaděláme. Pokud se zvedne spotřební daň, tak na to budeme muset reagovat," řekl Lukáš Králič.

Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby ulevila dopravcům. Původně měla snížená sazba platit do konce letošního roku, vláda se rozhodla úlevu zkrátit.

Jihomoravská dopravní společnost Moss Logistics, která spotřebuje pro svá nákladní auta každý měsíc asi 700.000 litrů nafty, kvůli zvýšení spotřební daně zatím zdražovat neplánuje. "Primárním ukazatelem je pro nás cena nafty na čerpacích stanicích. Ceny za dopravu tedy teď upravovat nebudeme a počkáme, jak se k věci postaví pumpaři. S většinou stálých zákazníků máme ve smlouvě pevnou cenu za přepravu plus palivový příplatek. Ten se mění právě podle toho, jak se hýbe cena nafty obecně," uvedl generální ředitel firmy Petr Šťastný.

Podle Jiřího Matušky z ostravské společnosti JM Speed, která zajišťuje mezinárodní kamionovou dopravu, zvýšení spotřební daně z nafty ani nebude možné okamžitě promítnout do cen pro zákazníky. Pokud totiž podle něj není u smluv se zákazníky, které jsou většinou dlouhodobé, uzavřená palivová přirážka, musí nést náklady v podobě zdražení dopravce.

"Je to znevýhodnění pro české dopravce. Bude to zásah do nákladů. Co se týká promítnutí do navýšení cen, tak to nelze udělat z minuty na minutu. Je to vždycky dlouhodobé jednání se zákazníkem. Když máme kontrakty, které jsou uzavřené na delší období, tak pokud není u té firmy uzavřená palivová přirážka, tak se to prostě do cen nepromítne a bude to muset nést dopravce," řekl Jiří Matuška.

Podle něj se firma už nyní potýká s cenami a není schopna konkurovat třeba dopravcům polským. "Bude to dost těžké a někteří dopravci to třeba neustojí," míní Jiří Matuška.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner