Neděle 19. května 2024, svátek má Ivo
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Bicykl, který se řítí rychlostí motorky. V Česku se rozšířilo „hackování“ elektrokol, často je to ale nelegální

Muž s elektrokolem. | foto: Profimedia.cz

Premium Doporučujeme
Česko stále častěji brázdí jezdci na upravených elektrokolech, na kterých mohou dosáhnout klidně rychlosti 50 km/h a někdy i více. Přitom maximální rychlost, do které cyklistovi elektromotor pomůže, je zákonem stanovena na 25 km/h. Takto jsou také všechna elektrokola prodávaná v České republice nastavena.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Hranici ale lze jednoduchou úpravou, kterou nabízejí mnozí prodejci, zvednout i na dvojnásobek. Z elektrokola se tak stává prakticky motorka, která se řítí třeba po cyklostezkách užívaných nejen cyklisty, ale i chodci s dětmi, kočárky či psy. K vidění jsou také na lesních či terénních cestách.

„Často se mi stává, že jedu normální rychlostí po cyklostezce, když mě najednou dojede elektrokolo, předjede a zmizí v dáli. To je velmi nebezpečné, zvlášť když jde o sdílené cyklostezky. Lidé nepočítají s tím, že je takovou rychlostí bude někdo předjíždět, a cyklostezky na to nejsou připravené,“ řekl serveru Lidovky.cz šéf České mountainbikové asociace Václav Volráb.

Jak to vidí ministerstvo dopravy:

V zařazení těchto vozidel z hlediska jejich možného provozu platná legislativa v této oblasti rozlišuje tyto dopravní prostředky dle výkonu motoru, a to zda je motor nainstalován již od prodejce, či je doplněn dodatečně. Dle těchto parametrů poté tyto prostředky spadají do různých kategorií a v návaznosti na to mají různá práva a povinnosti při provozu na pozemních komunikacích. Je rozdíl mezi elektrokolem – nemotorovým vozidlem a elektrokolem – motorovým vozidlem.

Je nutné rozlišovat elektrokolo s dodatečně namontovaným pomocným motorkem, tedy, že na kole nedošlo k zásahu do jeho nosných částí a pomocný motorek jde kdykoliv opět odstranit. V tomto případě se elektrokolo považuje stále za jízdní kolo.

Pojem jízdního kola, příp. elektrokola jako takového není v našich právních předpisech přímo definován, nicméně ve vyhlášce č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích jsou stanoveny technické požadavky na jízdní kola. Mimo jiné:

c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,

e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h

Jiné provedení vozidel označovaných jako elektrokola, která nebudou splňovat ve výše uvedené vyhlášce stanovené podmínky (především, co se pomocného motorku týká – motorek je již namontován přímo od výrobce, tedy je zde zásah do nosných částí apod.), je vozidlo z hlediska zařazení posuzováno dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly v platném znění.

- šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h

V případech, kdy provedení vozidla - elektrokola neodpovídá podmínkám uvedeným v příloze 12, část C, vyhlášky č. 341/2014 Sb., nebo nejsou vyjmuta z působnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013, tak vozidlo - elektrokolo podléhá schválení k provozu na pozemních komunikacích, registraci atd. zpravidla jako motocykl, nebude se tedy jednat o jízdní kolo a jeho řidič je povinen provozovat ho jako motorové vozidlo – motocykl v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb. jako např. být držitelem příslušného řidičského oprávnění.

Pojišťovny ale varují, že pokud člověk jedoucí na takto upraveném elektrokole způsobí nehodu se škodou, nebude se na ni vztahovat pojištění odpovědnosti nebo bude téměř jistě kráceno. Manipulace s omezovačem rychlosti totiž považují za nepovolené a podle toho by i při vypořádávání škodní události postupovaly.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se