Výběr informací o železničním neštěstí ve Studénce

6. srpen 2023 10:30

Výběr informací o železničním neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde před 15 lety, 8. srpna 2008, narazil rychlík do spadlého mostu; v důsledku neštěstí zemřelo osm lidí:

- Neštěstí se stalo ve Studénce na trati spojující Prahu se severní Moravou. Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil v 10:30 do konstrukce silničního mostu, jež se zřítila na trať. Strojvedoucí, který pád mostu zaregistroval v okamžiku, kdy byl vlak půl kilometru od něj, stačil použít rychlobrzdu a soupravu zpomalil ze 134 na 90 kilometrů v hodině. Lokomotiva a první čtyři vozy vlaku vykolejily, smetly i tři nákladní vagony na sousední koleji.

- Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti podlehl později v nemocnici zraněním. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících z Polska, která zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo zraněno 95 lidí (z toho deset těžce, někteří mají doživotní následky), mezi nimi i strojvedoucí. Ten utrpěl jen lehká zranění, stačil se skrýt ve strojovně lokomotivy.

- Týden po nehodě policie obvinila dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny mostu nad tratí při jeho opravě. K soudu se případ dostal v červnu 2011, obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti čelilo deset lidí hlavně ze stavebních firem. Na lavici obžalovaných usedli tři pracovníci společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět lidí z firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje.

- Podle vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl podle nich technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha mostu. Řízení před Okresním soudem v Novém Jičíně začalo po rok a půl trvající pauze, kdy se čekalo na další znalecký posudek, v květnu 2017.

- Začátkem prosince 2017 soud všech deset obžalovaných zprostil viny. Soudce během zdůvodnění rozsudku řekl, že se přesně neví, proč most spadl a neprokázalo se, že skutek spáchali obžalovaní. Státní zástupce se odvolal, v září 2018 Krajský soud v Ostravě rozsudek zrušil a případ vrátil okresnímu soudu k novému projednání.

- Novojičínský soud se kauzou Studénka začal opět zabývat v únoru 2019, odvolací soud mu nařídil doplnění výpovědi znalců a jejich konfrontaci. Znalci se neshodli, co bylo hlavní příčinou neštěstí. Podle posudku jednoho selhala podpůrná konstrukce, jež opravovaný most držela. Další tvrdil, že příčinou byla manipulace s mostem a stavební činnost. V listopadu 2019 všech deset obžalovaných opět zprostil viny. Žalobce požadoval nepodmíněné tresty od tří do šesti let.

- Zproštění obžaloby soudce novojičínského okresního soudu i podruhé zdůvodnil tím, že se přesně neví, proč most spadl, a neprokázalo se, že skutek spáchali právě obžalovaní. Proti osvobozujícímu rozsudku se nanovo odvolal státní zástupce, podle kterého vinu potvrzují znalecké posudky. V září 2020 se tak věcí začal znovu zabývat odvolací senát Krajského soudu v Ostravě, který v říjnu 2020 u pěti obžalovaných potvrdil zproštění viny, zbylých pět ale znovu stanulo před okresním soudem.

- Na lavici obžalovaných tak usedli dva pracovníci společnosti Ostravské dopravní stavby (dnes Eurovia), Petr Janouškovec a Michal Foniok, a dále tři pracovníci firmy Bögl a Krýsl, která prováděla část prací, Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý a Oldřich Magnusek. V srpnu 2021 je okresní soud uznal vinnými, Malý a Magnusek dostali po 3,5 roku vězení, zbylá trojice pak podmíněné tresty. Státní zástupce i souzení se odvolali.

- Loni v září odvolací senát Krajského soudu v Ostravě vyměřil všem pěti pracovníkům stavebních firem obžalovaným ze zavinění pádu mostu ve Studénce před 14 lety podmíněné tresty v rozmezí tří až 3,5 roku. Dva původní nepodmíněné tresty soud zmírnil mimo jiné kvůli délce trestního řízení. Rozsudek je pravomocný, čtyři z pěti odsouzených (Janouškovec, Foniok, Kovalík a Magnusek) se ale ještě obrátili s dovoláním na Nejvyšší soud.

- Případu se také ještě věnuje veřejný ochránce práv Stanislav Křeček. Loni v listopadu oznámil, že prověří plynulost a délku soudního řízení v kauze. Obrátili se na něj příbuzní jedné z obětí a několik dalších poškozených. Ombudsman se zaměřuje na průběh soudního řízení z hlediska jeho plynulosti. Zjišťuje, jestli v řízení nebyly průtahy, a co je případně způsobilo.

- Vedení společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu na starosti, vyplatilo pozůstalým osmi obětí a zraněným přes 2,5 milionu korun. Téměř šest milionů uhradily poškozeným České dráhy, rozdělení 1,5 milionu korun mezi příbuzné obětí a zraněné oznámila i firma Bögl & Krýsl, která figurovala také v tragickém pádu mostu ve Vilémově ze září 2014, kdy zahynuli čtyři dělníci.

- Škoda přesáhla 177 milionů korun, nejvíce z toho asi 120 milionů za zničený vlak. Další škody vznikly kraji, firmě ODS - Dopravní stavby Ostrava, Správě železniční dopravní cesty, ČD Cargo a Traťové strojírenské společnosti. Doprava byla obnovena po jedné koleji o půlnoci 10. srpna 2008, po poškozeném úseku ale jezdily jen mezinárodní vlaky. Provoz na všech pěti kolejích byl obnoven 17. srpna, do října 2008 byla v úseku omezená rychlost.

- Krajský úřad, který most nechal opravit, později rozhodl, že navzdory tragické nehodě zakázku dokončí ODS - Dopravní stavby Ostrava. Na místě zřícené konstrukce firma do července 2010 postavila nový most.

- V srpnu 2011 byl ve Studénce odhalen památník obětem neštěstí, které je druhou nejhorší havárií na české železnici za posledních více než 20 let. Více obětí si vyžádala jen srážka osobního vlaku s nákladním u obce Krouna na Chrudimsku, kdy v červnu 1995 zahynulo 19 lidí. Viníky tohoto neštěstí - vlakvedoucího a průvodčího nákladního vlaku - poslal soud do vězení na osm a pět let.

- Studénka se stala místem tragické nehody i v červenci 2015, kdy se na přejezdu srazil vlak Pendolino s kamionem. Zemřeli tři lidé. Polský řidič kamionu vjel na přejezd, když už svítila výstražná světla, na kolejích jej uvěznily závory. V roce 2016 mu soud uložil trest osm a půl roku vězení.

zdroj: ČTK
Spustit audio