Čtyři posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 na Finské rally v TOP 5.

Finská rally: Sami Pajari jedoucí s vozem Škoda Fabia RS Rally2 si dojel pro své první vítězství v kategorii WRC2
› Jednadvacetiletý Fin Sami Pajari se spolujezdkyní Enni Mälkönenovou zvítězili v devátém podniku
FIA Mistrovství světa v rally 2023 v kategorii WRC2
› Andreas Mikkelsen (Škoda Fabia RS Rally2) se díky čtvrtému místu ve Finsku dostal do čela
celkového hodnocení kategorie WRC2
› Oliver Solberg a spolujezdec Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) slaví vítězství ve třídě RC2

Čtyři posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 se na Finské rally, devátém podniku FIA Mistrovství světa v rally (WRC), umístily mezi prvními pěti vozy kategorie WRC2. Sami Pajari z týmu Toksport WRT se spolujezdkyní Enni Mälkönenovou z Finska slavili své premiérové vítězství v kategorii WRC2. Díky čtvrtému místu se jejich norský týmový kolega Andreas Mikkelsen ujal vedení v celkovém pořadí kategorie WRC2.

Časté dešťové přeháňky významně ztížily rychlostní zkoušky v oblasti Jyväskylä, ve vodou naplněných
vyjetých kolejích totiž hrozil nebezpečný aquaplaning. Přesto se průměrné rychlosti pohybovaly většinou
kolem 120 km/h, přičemž místní posádka Jari Huttunen/Antti Haapala projela se svým vozem Škoda
Fabia RS Rally2 týmu Printsport slavnou rychlostní zkoušku Lankamaa průměrnou rychlostí 132,2 km/h.

Posádka Huttunen/Haapala od začátku rally bojovala o vedení v kategorii WRC2 s finskými kolegy Sami Pajari/Enni Mälkönenová. Jednadvacetiletý Pajari za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2 provozovaného týmem Toksport WRT měl po většinu páteční etapy navrch, dokud ho ale pomalý defekt (na rychlostní zkoušce 9) nestál přibližně deset sekund. Huttunen dojel do cíle dne s náskokem 12,9 sekundy před Pajarim.

 

V té době již bývalý mistr světa kategorie WRC2 Andreas Mikkelsen se spolujezdcem Torsteinem Eriksenem ztratili nějaký čas kvůli problémům s tlumiči. Norům patřila pátá pozice.

V sobotu pokračoval souboj o prvenství v kategorii WRC2 mezi posádkami Huttunen/Haapala a
Pajari/Mälkönenová. V poledním servisu dělilo vozy Škoda týmů Printsport a Toksportu WRT pouhých
1,3 sekundy, zatímco třetí francouzská posádka Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford) už ztrácela půl
minuty. Během první odpolední rychlostní zkoušky vyřadila posádku Huttunen/Haapala technická závada.
Smůlu měli také Brit Gus Greensmith a jeho švédský spolujezdec Jonas Andersson.

Vítězové kategorie WRC2 z Mexické a Portugalské rally si ultrarychlou „finskou šotolinovou Grand Prix“ nikdy neoblíbili. „Dopadli jsme mnohem hůře, než jsme očekávali. Nevím proč, mám pocit, že jsme jeli dobře, ale ty časy prostě dobré nebyly,“ přiznal Greensmith po první etapě, kterou v kategorii WRC2 dokončil na osmém místě.

Kámen uprostřed poměrně pomalé levé zatáčky odhodil vůz Škoda Fabia RS Rally2 provozovaný týmem Toksport WRT na bok a Greensmith/Andersson museli z rally odstoupit (rychlostní zkouška 16). V sobotu večer a po vítězství ve čtyřech z osmi rychlostních zkoušek této etapy měli Pajari/Mälkönenová náskok 33,9 sekundy před posádkou Fourmaux/Coria.

To byl ale záludný den!“ řekl Pajari. „Ráno jsem tlačil.

Odpoledne byly některé rychlostní zkoušky jen o přežití, zejména ta poslední – ani na prstech nespočítám, kolik překvapení se tam odehrálo.“ Během nedělní závěrečné etapy jel juniorský FIA mistr světa v rally z roku 2021 na jistotu. Své premiérové vítězství v kategorii WRC2 slavil s náskokem téměř 34 sekund na Adriena Fourmauxe.

 

Andreas Mikkelsen se spolujezdcem Torsteinem Eriksenem zvolili taktický přístup. „Rozhodl jsem se pro
tuto rally vyzkoušet zcela nové nastavení, což byla chyba. Ale každopádně čtvrté místo jsou cenné body – dali jsme do toho maximum,“ prozradil Mikkelsen. Norové dojeli na čtvrtém místě, což Mikkelsena odměnilo postupem do vedení celkového pořadí kategorie WRC2. Třetí místo v této kategorii obsadila posádka Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2).

Jedním z nejrychlejších pilotů jedoucích s vozem značky Škoda byl Švéd Oliver Solberg. Jednadvacetiletý syn bývalého FIA mistra světa v rally Pettera Solberga však Finskou rally nenominoval jako  jeden ze svých bodovaných podniků kategorie WRC2.

Solberg se svým britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem zajeli s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT osm nejrychlejších rychlostních zkoušek ve třídě RC2 a dojeli si v ní pro celkové vítězství. Ještě působivější: Solberg/Edmondson skončili šestí celkově!

Z hladkých a rychlých lesních rychlostních zkoušek středního Finska se posádky kategorie WRC2 vydají na rozbité a kamenité zapadlé cesty Peloponéského poloostrova. Řecká Rally Acropolis se jede od 7. do 10. září 2023.

Finská rally, 3.–6. srpna 2023, výsledky kategorie WRC2
1. Sami Pajari/Enni Mälkönenová (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, 2.43:15,0 h
2. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (F/F), Ford Fiesta Rally2, +33,8 s
3. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (ANA/ANA), Škoda Fabia RS Rally2, +1:07,8 min
4. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (N/N), Škoda Fabia RS Rally2, +1:31,5 min
5. Mikko Heikkilä/Samu Vaaleri (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +2:00,6 min

Průběžné pořadí kategorie WRC2/Jezdci (po 9 z 13 rally)
1. Andreas Mikkelsen (N), Škoda, 83 bodů (ze 4 rally)
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 77 bodů (ze 4 rally)
3. Sami Pajari (FIN), Škoda, 71 bodů (z 5 rally)
4. Oliver Solberg (S), Škoda, 65 bodů (z 5 rally)
5. Gus Greensmith (GB), Škoda, 62 bodů (ze 4 rally)

 

Číslo rally: 0,0
Rychlostní zkouška 13 – „Rapsula“ – měřila úctyhodných 20,56 kilometru. Přesto posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 Gus Greensmith/Jonas Andersson a Sami Pajari/Enni Mälkönenová zajely shodné nejrychlejší časy – s přesností na desetinu sekundy po více než deseti minutách rychlého driftování a skákání v lese.

 

 

 

Škoda Motorsport:
› Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
› Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
› Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
› Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních titulů.
Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
› V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 a po ní
následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000 vítězství.

 

› Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan Kopecký
(CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019 získala pětkrát za
sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
› Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval: Andreas
Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali mistry světa v
kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2022 třikrát za sebou v kategorii WRC2 také
týmový titul.
› Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC), FIA
Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally
(CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).