Člověk v tísni nabízí dluhové poradenství ve formě videohovorů, zájem klientů stoupá

8. srpen 2023 19:34, aktualizováno

Organizace Člověk v tísni eviduje rostoucí zájem lidí o dluhové poradenství pomocí videorozhovorů. Službu nabízí od prosince roku 2021 a využily ji už stovky klientů.

Pandemie koronaviru nás naučila mnohé věci. Mimo jiné i to, že kromě výuky ve školách se dá formou videokonzultací řešit i řada bankovních nebo úředních záležitostí. Také organizace Člověk v tísni začala svým klientům koncem roku 2021 nabízet možnost své dluhy řešit s poradcem online. Od té doby tuto službu využilo několik set lidí a zájem stále roste.

„Nejčastěji se na nás obracejí lidé řešící exekuce, oddlužení… Občas nás osloví i kvůli problémům s dávkami nebo bydlením, ale dluhová problematika převažuje,“ říká Zita Prošková z klatovské pobočky Člověka v tísni, jež dluhovou poradnu online vede. Pokud se zájemce na poradnu obrátí, většinou jako první proběhne videohovor a následně je klient s organizací v telefonickém či e-mailovém kontaktu. V případě potřeby je možné videohovor opakovat. „Řadě klientů vyhovuje, když se navzájem vidíme a můžeme problém řešit na bázi běžného rozhovoru,“ vysvětluje Zita Prošková.

Online poradnu využívá třeba paní Hanka, která si ji nemůže vynachválit. „Je skvělé, že není potřeba nikam dojíždět. Veškeré doklady mám po ruce, kdybych si zapomněla něco předem připravit, není problém otevřít doma šuplík a během chvilky to mít. V online komunikaci opravdu vidím jedině výhody.“

Nejvíce odbavených klientů je v Praze

Forma videokonzultací může pomoci zejména lidem, kteří se nemohou vlastními silami dostavit osobně na pobočku. Pobočky bývají spíše ve velkých městech, klienti mohou bydlet třeba v malé obci, odkud je špatné spojení, případně je sužují zdravotní problémy, jež je omezují.

„Zájem o videohovory stoupá, informace o této možnosti se dostává čím dál více do povědomí. Od prosince roku 2021, kdy jsme s nimi začali, jsme zatím tímto způsobem odbavili 306 zájemců. Nejvíc dluhové poradenství řešíme v Praze, kde jsme pomohli 143 klientům. Hned v závěsu je Ústecký kraj,“ uvádí koordinátorka služeb na plzeňské pobočce Člověka v tísni Dominika Fojtíková.

V Plzeňském kraji se aktuálně uvažuje o rozšíření online poradenství i na ostatní služby, tedy na terénní programy, podporu vzdělávání nebo sociálně aktivizační služby.

autor: Martina Klímová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio