Petr Holub: Rozjet to jako Russel Crowe

18. srpen 2023

Německo – náš vzor. Takový výrok slyší rád málokdo z Čechů. Ovšem v jednom ohledu platí, a navíc přitom máme co dohánět. Naštěstí se o dostižení Německa pokusí ministr dopravy Martin Kupka. Počátkem srpna podnikl velkou evropskou cestu Russel Crowe a zavítal i do Německa, kde byl podle vlastních slov naprosto nadšen. Na dotaz, co bylo nejlepší, uvedl na Twitteru bez váhání, že dálnice.

Němečtí komentátoři byli potěšeni, že někdo jejich zemi potácející se v krizi pochválil, přesto jim vadilo, že slavný herec namísto Goetha, Beethovena, světového strojírenství a odvážné ekologické transformace obdivuje obyčejné dopravní stavby, kde se navíc prohánějí auta s dieselovými motory, která jsou zpravidla s ekologií na štíru.

Čtěte také

Přesto Crowe situaci Německa vystihl přesně. Tak hustou síť důkladných dálnic, kde se navíc může jezdit neomezenou rychlostí, nemají nikde na světě. „Ano, Německo – to jsou dálnice,“ připustil s lehkou ironií komentátor deníku Süddeutsche Zeitung.

Není pochyb, že také Česko by chtělo být zemí dálnic. Dosud největší prostředky na dosažení takového cíle věnovala vláda Andreje Babiše a její následovníci z kabinetu Petra Fialy ji ještě chtějí překonat. Něco se však zadrhlo, jak si všimne snad každý. Je pravda, že se za dopravní stavby každoročně utrácí přes 100 miliard korun, proto se také rozestavěly desítky úseků rychlostních silnic. Málokterý se však v uplynulých letech podařilo dokončit.

Český řidič čeká příliš dlouho

Česko není eldorádem dálničního provozu, pouze se změnilo na velké staveniště. Přitom se ani nekoplo na stavbách, které jsou pro dokončení páteřní sítě zcela klíčové, tedy na severní části pražského okruhu, dálnici D35, tedy druhém rychlostním spojení z Prahy na Moravu, případně při dokončení dálnice z Prahy do Budějovic.

Čtěte také

To je stejné, jako kdyby svůj okruh neměl Berlín, jako kdyby z Frankfurtu do Porúří vedla místo tří jenom jedna dálnice anebo kdyby se člověk z Mnichova nedostal po dálnici do Řezna.

Jak však začít v Česku stavět klíčové dálnice, když přednost dostaly ty méně důležité a víc peněz už není k dispozici. Teď tedy přichází ministr dopravy Kupka, že to půjde i bez peněz. Stát si na potřebné dopravní tepny půjčí a nechá finančně-stavební konsorcia, ať je postaví v podobě PPP projektů. Až konsorcia stavby dokončí a auta začnou jezdit, stát je začne postupně splácet.

Petr Holub

Cesta k německým poměrům bude otevřena, zvlášť když v Senátu už leží návrh zákona, podle kterého se povolená rychlost na dálnicích zvýší aspoň na 150 kilometrů. „Bez dálnic a také vysokorychlostních železnic budeme čelit obrovské konkurenční nevýhodě,“ nechal se slyšet ministr Kupka.

Dalo by se to říct i jinak: Na dokončení dálniční sítě čeká český řidič příliš dlouho, a když to nejde jinak, tak ji postavíme třeba s dluhy.   

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

autor: Petr Holub
Spustit audio