Představujeme odbory a oddělení Městského úřadu Kutná Hora: obecní živnostenský úřad

Obecní živnostenský úřad je v rámci MěÚ v Kutné Hoře pověřen výkonem státní správy v přenesené působnosti na úseku živnostenského podnikání a také plní další úkoly stanovené zvláštními právními předpisy. Stěžejním zákonem je zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, který obecní živnostenský úřad zřizuje jako odbor u obcí s rozšířenou působností a stanovuje jeho zákonná práva, povinnosti a náplň činnosti. Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, vymezuje podmínky pro vstup do živnostenského podnikání, upravuje, jaké činnosti jsou živnostmi a jaké nejsou, stanoví práva a povinnosti živnostenských úřadů, tak i fyzických a právnických osob a podnikatelských subjektů podle tohoto zákona. Odbor, který je členěn na oddělení registrační a kontrolně správní, sídlí v levém traktu budovy v Radnické ulici (v budově bývalého okresního úřadu) a jeho vedoucím je Radim Kotlář.

Úřední hodiny jsou v pondělí od 7.30 do 11.30 a od 12.30 do 19 hodin, v úterý a ve čtvrtek od 7.30 do 11.30 a od 12.30 do 14.30 a v pátek od 7.30 do 11.30. „V souvislosti s úřední dobou bych rád občany upozornil na prodloužené úřední hodiny každé pondělí do 19 hodin. Ze strany veřejnosti jsou prozatím na našem odboru využívány minimálně, což si vysvětluji tím, že naše pracoviště je možno v základních úředních hodinách navštívit po celý týden,“ uvedl Radim Kotlář

Oddělení registrační

Vydává živnostenská oprávnění týkající se živností koncesovaných, řemeslných, vázaných a živnosti ohlašovací volné, provádí změny živnostenských oprávnění, vydává rozhodnutí o zrušení živnostenských oprávnění, zapisuje skutečnosti týkající se přerušení provozování živnosti do živnostenského rejstříku a o provedeném zápise vyrozumívá podnikatele, vede správní řízení ve věcech sankčního pozastavení, případně zrušení živnostenských oprávnění, vyřizuje žádosti o výpisy z živnostenského rejstříku.

„Registrační oddělení zajišťuje agendu týkající se zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, v platném znění, zejména zaevidování zemědělských podnikatelů včetně vedení evidence těchto podnikatelů,“ uvedl Radim Kotlář a dodal, že oddělení plní úkoly jako centrální registrační místo. V rámci toho mohou podnikatelé společně s ohlášením živnosti nebo se žádostí o koncesi též podat přihlášku k daňové registraci nebo příslušné oznámení, oznámit zahájení samostatné výdělečné činnosti, podat přihlášku k důchodovému pojištění, podat přihlášku k nemocenskému pojištění, oznámit vznik volného pracovního místa nebo jeho obsazení, podat oznámení podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.

Převládající činnost na registračním oddělení je podle slov vedoucího odboru závislá na potřebách podnikatelů nebo žadatelů o vstup do podnikání, ale ovlivňují ji i změny legislativy. Poslední zásadní změnou, která vyvolala značný nárůst agendy na tomto oddělení, bylo automatické zřízení datové schránky u podnikajících fyzických osob (ze zákona). „V období prvních tří měsíců letošního roku (převážně z tohoto důvodu) zrušilo přibližně 1100 podnikatelů živnostenská oprávnění. Z mého pohledu datové schránky v rámci zavádění digitalizačních postupů usnadňují a zefektivňují vzájemnou komunikaci. Nutno zdůraznit, že především v jednodušších případech podání (ohlášení volné živnosti, přerušení živnosti, nahlášení administrativních změn atd.). Jsou-li to složitější případy (vydávání koncesí, posuzování odborných způsobilostí atd.), je osobní konzultace výhodou. Tímto bych chtěl podnikající fyzické osoby požádat, aby se věnovaly sledování své datové schránky. Existuje pro nás zákonná povinnost tímto způsobem, a to bez výjimky, doručovat,“ upozornil Radim Kotlář a doplnil, že činnost registračního oddělení je někdy ovlivněna i ročním obdobím. Podnikatelé vlastnící živnosti, kde jejich vytížení je sezonní, často přerušují své živnosti. Značný nárůst činnosti oddělení a nutnou součinnost s podnikateli vyvolal úkol nadřízených správních orgánů, na základě kterého je nutné dát do souladu obory živnosti volné s platnou legislativou.

Oddělení kontrolně-správní

Provádí živnostenskou kontrolu fyzických a právnických osob, provádí kontrolu dodržování zvláštních právních předpisů, vede přestupková řízení a ukládá pokuty za porušení povinností podle živnostenského zákona a dalších právních předpisů, spolupracuje s orgány státního odborného dozoru, s ostatními kontrolními orgány a s orgány činnými v trestním řízení, vyřizuje agendu stížností, podnětů a oznámení,

Kontrolně správní oddělení, jak z jeho názvu vyplývá, se především zabývá kontrolní činností. „Kontrolní, popřípadě sankční práci mnohdy předchází metodická oblast. Kontroly probíhají především v terénu na provozovnách, popřípadě na našem pracovišti. Toto záleží na vzájemné dohodě s podnikatelem, protože vzhledem k množství různých oborů činností jsou v mnoha případech nezbytné kontroly přímo ve specifických provozovnách. Naše oddělení spolu vzájemně spolupracují. Jestliže se v rámci kontroly na provozovně projeví nutnost provést určité změny v živnostenském rejstříku, kontrolní pracovníci sepíší na místě nutné podklady pro podání a uvedené předají registračnímu oddělení k vyřízení. Tím podnikateli ušetří čas a další náklady. Jak se odborně říká, sníží tak administrativní zátěž pro podnikatele,“ řekl Radim Kotlář a doplnil, že kontrolní činnost je plánována na základě pravidelně sestavovaných plánů kontrol, úkolů nadřízených orgánů, popř. operativně na základě podnětů.

„Na závěr bych rád veřejnost i podnikatele upozornil na Portál živnostenského podnikání, kde je možnost nahlížení do veřejné části živnostenského rejstříku, získání aktuálních informací k živnostenskému podnikání a v neposlední řadě možnost vyřízení vybraných záležitostí elektronickou cestou, viz. www.rzp.cz,“ dodal Radim Kotlář.

rk, red

Zavřít menu