Oprava uzlu v Pardubicích jde do finále. Nástupiště je hotové, brzy bude i lávka

  11:14
Nebývale vysoká cenovka. Ohromná plocha. Či miliony tun přemístěného materiálu. V mnoha ohledech je kompletní přestavba železniční stanice Pardubice hlavní nádraží výjimečná. Stavbaři již dokončili nové páté nástupiště a ještě letos přibude i lávka na Duklu.

Pardubické nádraží má úplně nové páté nástupiště. (23. srpna 2023) | foto: Kryštof Ženatý, MF DNES

Kompletně opravená čtyři stávající nástupiště. K tomu jedno úplně nové. Nová zastávka Pardubice centrum kousek od „myší díry“ na Karlovině nebo dlouhá lávka spojující okolí nádraží a sídliště Dukla. To jsou ty nejvíce viditelné změny, kterých si už cestující v Pardubicích všímají.

Zároveň pasažéři museli v posledních třech letech na nádraží, v podchodech i na peronech vydržet určité nepohodlí. Ale to končí. Z pohledu cestujících totiž práce vygradují už v květnu příštího roku.

„Modernizace celého pardubického železničního uzlu skončí podle plánu v prosinci 2024. Nicméně stavby, která jsou nejviditelnější pro cestující, tedy nástupiště, lávky a další prvky infrastruktury, budou dokončeny v květnu 2024,“ uvedl tiskový mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Na opravu pardubického nádraží dohlíží syn autora památkově chráněné budovy

Při velikosti stavby je možná až s podivem, že všechny práce jdou podle původních plánů. Alespoň co se termínů týká. Stavět se začalo během covidového roku 2020 a kompletně hotovo bude za zhruba 15 měsíců.

„Větší problémy jsme na stavbě nezaznamenali. Jde však o stavbu za několik miliard korun, takže jsme se museli potýkat s řešením nenadálých technických úkolů, které ale nenarušily průběh prací nebo stanovené termíny,“ uvedl Nevola, jenž však zároveň dodává, že původně vyčleněná částka na projekt, která činila 6,3 miliardy korun, nakonec stačit nebude.

Cena se zvýší o stamiliony

Stavba podraží, a ne zanedbatelně. „Právě nenadálé komplikace vyžadovaly některé úpravy a práce v terénu, které projekt nemohl obsáhnout. Navýšení je nyní v řádech stovek milionů korun. Finální částku ale vyčíslit nemůžeme, protože stavba jako taková potrvá ještě více než rok,“ doplnil mluvčí.

Na druhou stranu i přes tlak na úspory v projektu nakonec zůstala výstavba nové železniční zastávky. Ta je vlastně už připravena nedaleko Sladkovského ulice, která končí podchodem pod silnicí a koridorem na Moravu. Do podchodu byl totiž napojen nový tubus, který je nyní zaslepen. Nachází se přímo pod kolejí, kolmo směrem k podchodu. Na něj naváže zastřešená část šikmého přístupu. Cestující se dostanou na nástupiště také po přístupové cestě z ulice Jana Palacha.

Chcete zastávku? Dejte na ni miliony, žádá stát

Samotná stavba zastávky bude moct začít podle stavu soutěže na zhotovitele letos koncem léta. Předpokládaná hodnota zakázky činí více než 44 milionů. Práce by měly trvat do poloviny příštího roku.

„O zastávku jsme stáli, protože zvýší komfort pro cestující, kteří jezdí například do Pardubic do práce. Na jednání krajského zastupitelstva bude předložen návrh na uvolnění jednoho až dvou milionů korun jako příspěvku na její vybudování. Jezdit tam budou spoje od Hradce a Chrudimi, minimálně dva vlaky za hodinu,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš z ODS.

A ještě viditelnější součástí velkého projektu je nová lávka, která se už klene nad kolejištěm. Tubus vyroben podle návrhu architekta Milana Košaře se postupně natahuje přes koleje už rok. Právě loni na konci léta dorazily první díly nadchodu, které měří přes 35 metrů. Celkově bude nadchod měřit necelých 300 metrů, přemostění spojí všechna nástupiště a končit bude v ulici K Vápence.

Pět výtahů a čtyři dvojice eskalátorů

K nadchodu stavbaři vybudují také pět výtahů a čtyři dvojice eskalátorů z jednotlivých nástupišť. „Na lávce se nyní montují poslední díly, následovat bude instalace výtahů a eskalátorů. Veřejnosti se lávka otevře v květnu příštího roku. Při zprovoznění 3. nástupiště v prosinci už budou všechny díly lávky na pilířích,“ uvedl Nevola.

Možná vůbec největší stavební projekt v novodobých dějinách Pardubic spěje ke svému závěru. Instalovány jsou i protihlukové stěny podél tratě, moderní bezpečnostní zařízení, nová trakční vedení a další detaily. A nutno dodat, že vše zvládli dělníci během prakticky plného provozu nádraží. Krátké výluky si vyžádalo jen usazení nového mostu na trati na Chrudim u rafinerie Paramo.

„Řízení dopravy v takto rozsáhlém uzlu je v době výluk samozřejmě komplikovanější. Daří se nám však bez větších komplikací vlaky stavbou provézt. Dopravu ovlivnily především jiné výluky na koridoru, které organizaci dopravy v Pardubicích ztěžovaly. Šlo o modernizace mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí a také stavba mezi Velimí a Poříčany,“ řekl mluvčí Nevola, podle kterého stavba v Pardubicích vlastně ani vlaky nezpomalovala.

„Výluková opatření jsou nicméně nastavena efektivně a přestavba uzlu neměla na zpoždění vlaků žádný zásadnější dopad. Stavba samozřejmě generuje další omezení v případě oprav nástupišť a podchodů, která cestující velmi pociťují. Snížený komfort se snažíme eliminovat rozložením prací do etap,“ dodal.

2. listopadu 2022