Vizualizace vodního kanálu v Troji. Slalomářská trať se obloukem zakousne do terénu a vytvoří tak nový ostrov. Na něm bude třeba dětské hřiště. | foto:  IPR

Vodáci v Troji dostanou nový kanál i tréninkové centrum, kůň musí ustoupit

  • 4
V pražské Troji vznikne nová kanoistická trať a víceúčelový sportovní areál, který bude sloužit volnočasovým aktivitám a také se stane národním tréninkovým centrem pro vodní sporty. Vznikne zde zázemí pro sportovce, vratný kanál, parkoviště, cyklostezka nebo běžecký okruh. Stavbě bude muset ustoupit dřevěný Trojský kůň.

„Prvotní nápad na areál pro vodní sporty v oblasti mezi řekou a protipovodňovým valem v pražské Troji pochází z roku 2010. Jsem rád, že nyní vyústil k dalšímu kroku,“ říká Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje.

Areál vodních sportů bude určený především profesionálním sportovcům, kterým zajistí lepší zázemí pro přípravu. Jeho středobodem bude nová trať, která bude sloužit nejen vodním slalomářům, ale také pro trénink raftingu a rodea na divoké vodě. Parametry tratě budou odpovídat požadavkům na pořádání mistrovství světa či závodů světového poháru. Součástí projektu je také volnočasový sportovní areál pro veřejnost, v němž má být mimo jiné dětské hřiště nebo atrium pro kulturní produkci.

Stávající vodní kanál Troja

Nová trať povede vedle stávajícího slalomového kanálu u pravého vltavského břehu u jezu Troja–Podbaba. „Nový umělý kanál bude delší, jelikož bude začínat výš a končit níž než dráha aktuální. Další prodloužení pak vzniká tím, že bude lehce do zatáčky a na konci bude ještě meandr. Samotná závodní část trati však bude o trochu kratší, než je ta stávající,“ popisuje bývalý vodní slalomář Jiří Rohan, vedoucí sportovní sekce Kanoistika slalom Vysokoškolského sportovního centra, jež působí ve stávajícím slalomářském areálu v Troji.

Trojské proměny

Proti povodni. Některé práce v Troji již proběhly. Nedávno skončila sanace a prodloužení odlehčovací stoky, přesunutí výpusti, rekonstrukce dna a levé dělicí zdi slalomové dráhy. Za to hlavní město zaplatilo 108,8 milionu korun. Šlo o jedno z řady opatření, jež mají ochránit město před povodněmi.

Oblasti se dotýká i projekt Divoká Vltava, k němuž je aktuálně hotová studie. Jde o revitalizace řeky (divoká Vltava), trojského nábřeží s protipovodňovou ochranou zoologické zahrady a propojení z Papírenské ulice. Souvisí to s projektem obnovy Trojské kotliny a Císařského ostrova. Mimo jiné v jeho rámci budou třeba vltavské břehy upraveny do stavu, v jakém se nacházely zhruba před sto lety. (boh)

Kanál vznikne vyhloubením dalšího říčního ramene. Jeho šířka bude 12 metrů a délka 270 metrů. Kromě hlavního kanálu se slalomovou tratí vznikne ještě tzv. vratný kanál. Povede mezi stávající cyklostezkou a novou slalomovou tratí a vodáci po něm budou moci vypádlovat zpět na start.

Na pravé straně pak budou tribuny s kapacitou 1 255 diváků. Počítá se také s vybudováním nové příjezdové komunikace a přilehlého parkoviště až pro 70 aut.

Kůň se přesune

Nové sportoviště nijak neohrozí nynější slalomovou trať ani zdejší Vltavskou cyklostezku, která vede Vodáckou ulicí přímo po břehu. Kvůli kanálu na ní vzniknou dvě nová přemostění – jedno přes zaústění a druhé přes vyústění vodního kanálu.

Na cyklostezce se hlavně o víkendech pohybuje mnoho lidí s dětmi, jezdí na kolech a na bruslích. „Často tu dochází ke styku mezi vodáky (kteří po cyklostezce přenášejí lodě zpátky na start stávající slalomové tratě nebo míří do loděnice – pozn. red.) a lidmi na cyklostezce. Tím, že se nové sportoviště vysune směrem dovnitř, budou lidi moci procházet normálně kolem řeky,“ míní Hlaváček.

Na břehu nově vzniklého ostrova podél levého břehu kanálu přibude chodník doplněný o mlatový pruh pro rekreační běžce a kanál překlenou ještě dvě nové dřevěné lávky pro pěší, které budou spojovat břehy nově vybudované tratě.

Kvůli novému sportovišti bude muset své místo opustit populární dřevěný Trojský kůň, v jehož útrobách se nachází galerie. Ten už se přitom jednou stěhoval, původně totiž stál na Císařském ostrově.

Magistrát nyní vyhlásil tendr na zpracování projektové dokumentace projektu, předpokládaná hodnota je 15,5 milionu korun bez DPH. Uzávěrka přihlášek je 31. října, výběrové řízení má být ukončeno v únoru příštího roku.

1. srpna 2021