I od geniálního nápadu může být k rozjetému byznysu pořádně dlouhá cesta. V Jihomoravském kraji ji pomáhá zkrátit inovační agentura JIC. Do podcastu Forbes BrandVoice o tom přišli promluvit dva lidé, kteří s tím mají přímou zkušenost.

„Na začátku má firma většinou jen nápad zakladatelů. Ale jinak nic jiného. O byznysplánu jste zatím jen slyšeli, nemáte kanceláře, nic…“ popisuje rozjezd byznysu Juraj Šabatka, generální ředitel firmy IDEA StatiCa.

Ta dnes sice zaměstnává přes sto lidí a obrat má ve stovkách milionů korun. Ale před zhruba patnácti lety měli také jen ten nápad. Rozjet a přetavit ho v aktuální byznys jim mimo jiné pomáhalo JIC, Jihomoravské inovační centrum.

Regionální startupy takto podporuje už dvacet let. „Je to veřejnoprávní agentura, která se dlouhodobě věnuje podpoře podnikání,“ říká její senior konzultant a dřívější klient Jiří Tobola.

„Vznikla v době, kdy v Brně byla obrovská nezaměstnanost a řešili jsme, že je tam hodně importované ekonomiky a výrobní závody. A někdy se prostě firma vezme a přestěhuje se ze dne na den do jiného státu,“ popisuje.

Zleva moderátor Petr Lukáč, Juraj Šabatka z Idea StatiCa a Jiří Tobola z JIC
Zleva moderátor Petr Lukáč, Juraj Šabatka z IDEA StatiCa a Jiří Tobola z JIC

Hlavní roli podobných agentur je podle Toboly podporovat a propojovat začínající byznysmeny.

„Zejména v České republice není jako v Americe venture kapitál na každém rohu. Není tu taková spousta byznysových agentur, které firmám pomáhají. A když existují, tak se často zaměřují na podporu v pozdější fázi,“ říká.

Tedy ve fázích, které jsou už byznysově zajímavější a hlavně bezpečnější. „Ale podporování podnikání i na školách, podpora vědců, aby se do podnikání pustili, nebo pomoc firmám v úplném začátku, kdy nemají vůbec nic, tam věřím, že je prostor pro veřejnoprávní agenturu,“ dodává Tobola.

A sám ví, o čem mluví. Stál u vzniku brněnské firmy Flowmon Networks. Univerzitní spinoff i díky JIC ve velkém uspěl a před třemi lety ho prodali americké Kemp Technologies.

Jak dokáže JIC podpořit začínající firmu? Co umí startupům poskytnout? A jaké mají podpořené firmy výsledky? Poslechněte si další Forbes BrandVoice podcast.