Zvrat za dvě miliardy u metra D. Dopravní podnik vyřadil nejlevnější nabídku

3. září 2023

Geologický průzkum v budovaném tunelu metra D v ulici Na strži.

foto ČTK/Profimedia.cz

Dvě a čtvrt miliardy. Takový byl rozdíl mezi první a druhou nejlevnější nabídkou na stavbu druhé etapy pražského metra D. Dopravní podnik nejlevnější nabídku ze soutěže vyřadil a upřednostnil tak sdružení Hochtief a koncernu Metrostav, které nabízí stavbu za 29,989 miliardy korun. Sdružení skupin Vinci Construction a Porr, jež nabídlo cenu 27,748 miliardy, to považuje za skandální a chce se bránit.

V soutěži o zakázku na výstavbu druhé části nové trasy pražského metra D došlo k pozoruhodnému zvratu. Pražský dopravní podnik jako zadavatel největší stavební zakázky v historii Česka vyřadil z veřejné soutěže nabídku s nejnižší cenou, kterou podalo sdružení společností ze skupin Vinci Construction a Porr. Důvodem pro vyloučení sdružení Vinci Construction a Porr jsou údajné zásadní nesrovnalosti v podané nabídce. Zakázku až za třicet miliard korun získá podle rozhodnutí představenstva DPP druhé uskupení v pořadí. Tím je sdružení Hochtief a koncernu Metrostav, vedený dcerou Metrostavu – společností Subterra, které navrhlo cenu o více než dvě miliardy vyšší.

Vyřazení nejlevnější nabídky ze soutěže navrhli externí právní poradci dopravního podniku jako jeden z možných postupů, a to po více než osmi měsících od podání nabídek do soutěže na stavbu druhé části metra D. Hodnotící komise pražského dopravního podniku se na jednání koncem srpna k tomuto nezávaznému „právnímu stanovisku“ vypracovaném dvojicí právních kanceláří najatých dopravním podnikem – Rowan Legal a Císař, Češka, Smutný – přiklonila.

Neveřejné rozhodování

O možném vyřazení nejlevnější nabídky se debatovalo na posledním srpnovém zasedání dozorčí rady dopravního podniku. Na dotaz, zda k takovému kroku dojde, nedostali zástupci města jako jediného akcionáře podniku od managementu oficiální odpověď s tím, že rozhodování o zakázce je neveřejné. Nejvyšší vedení podniku však členům dozorčí rady slíbilo, že po rozhodnutí představenstva dostanou kompletní informaci o výběru vítěze včetně souvisejících posudků k podaným nabídkám.

„Rozhodnutí o veřejné zakázce k druhé etapě stavby metra D je plně v odpovědnosti představenstva DPP, a zejména generálního ředitele Witowského,“ uvedl ještě před konečným rozhodnutím bez bližších podrobností Zdeněk Hřib (Piráti), nynější náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady dopravního podniku. Dodal, že on členem hodnotící komise není a za dozorčí radu jím je od minulého funkčního období zástupce „jiného politického uskupení“.

Dozorčí rada dopravního podniku je složená ze zaměstnanců a zástupců pražské politiky. Má fungovat jako kontrolní orgán městem vlastněného a z velké části financovaného podniku. U probíhajících soutěží, byť s významným dopadem na hospodaření podniku a zprostředkovaně i města, je role dozorčí rady omezená. V hodnotící komisi, jež má celkem jedenáct členů, má dozorčí rada jediného zástupce a ten je, stejně jako ostatní členové, vázán mlčenlivostí.

Podpořte Reportér sdílením článku