Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Zásadní etapy tvorby. Retrospektiva malíře Jana Chaloupka synagoze sluší

Pohled do expozice. Retrospektiva Jana Chaloupka v galerii Synagoga v Hranicích na Moravě foto: MM HRANICE

První ze dvou výstav pořádaných k životnímu jubileu malíře a grafika Jana Chaloupka je možné zhlédnout do 17. září v Hranicích na Moravě, další se otevírá dnes v pražské galerii Vltavín. V obou případech se jedná o retrospektivu, pokaždé s výběrem jiných děl.
  15:00

Koncepci moravské verze Jan Chaloupek postavil na ukázkách všech svých aktivit od maleb a knižních ilustrací až po dřevěné plastiky, které vystavuje zřídka. Pro expozici nazvanou Ozvěny života poskytlo městské muzeum v Hranicích na Moravě velkorysý prostor synagogy. Její dechberoucí interiér sílu prezentovaných děl citelně umocňuje.

Škoda, že Chaloupkova výstava je v jejích útrobách tou úplně poslední, která se zde koná. Městu po téměř třiceti letech, kdy ji využívala ke kulturním akcím, končí nájemní smlouva s majitelkou objektu Církví československou husitskou.

Dřevorubecká drsnost provedení

Jako první upoutá v galerii Synagoga pětice soch z lipového dřeva, vytvořená Chaloupkem v rozmezí let 2002–2007. Řemeslná práce působí trochu hrubě, téměř dřevorubecky. Skoro se zdá, že umělce tolik poznamenala Šumava, kde žije a pracuje. Plastikám však jistá drsnost prospívá, masivními záseky získávají výrazné rysy. Konečnou podobu plastik dotváří barva. Někdy její volbu ovlivňuje realita (například u Slunečnice), jindy se nabízí experimentování.

JAN CHALOUPEK – OZVĚNY ŽIVOTA

Galerie Synagoga,

Hranice na Moravě. Do 17. září

Právě ono napomáhá autorovi v jeho dovednosti propojit prvky abstrakce s figurální tvorbou. Venuše z roku 2007 nese pouze náznak ženské postavy, kdyby zůstala v přirozeném odstínu lipového dřeva, byla by nejspíše málo zajímavým pokusem o abstraktní ztvárnění.

Chaloupek zřejmě chtěl Venuši opravdovější, čehož dosáhl použitím několika barev, jejichž sytost na různých místech „těla“ promyšleně kolísá, Venušiny tvary tím zvýrazňuje a prohlubuje. Plastika nazvaná Klaun má naopak prvoplánově jasnou figuru i kombinaci barev. Uvedené sochy jsou důkazem autorovy schopnosti přecházet ve své tvorbě z reality do snu a naopak, nebojí se jejich stavební prvky propojit. Podobně je tomu i u jeho obrazů.

Desítky akrylů na plátně, zaplňující přízemí i patro synagogy, odrážejí několik zásadních etap Chaloupkovy tvorby. Ty jsou, stejně jako umělcovy známé cykly, zastoupeny většinou pouze jedním dílem. Zvolená varianta méně znamená více má v případě této expozice své přednosti. Znalého diváka ušetří srovnávání s minulými výstavami, neznalého nezahltí. Pro oba typy návštěvníků je k dispozici reprezentativní ukázka malířovy bohaté invence, která nedává prostor polemikám, kam se výtvarník posunul či kam směřuje. Plátna sama o sobě jsou skvělým vypravěčem o duši, múzách a názorech autora, jehož díla jsou zastoupena v galeriích v České republice, Chorvatsku, Německu i Francii.

Jeden z nejstarších obrazů v synagoze je z roku 1998, nese název Ztráta reality a váže se k důležitému období malíře, kdy tvořil téměř výhradně jakési znaky v černé, šedé a bílé barvě a nechával na divákovi, aby si ztrátu reality vyložil po svém. Pak se u tmavých znaků začala úsporně objevovat modrá a růžová (Mrazivý leden, Pohled do studánky). A o téměř dvacet let později je už abstraktní krajina nazvaná Horké léto zalitá sluncem.

Plasticita, vytvořená nánosem barvy, dodává obrazu hloubku a perspektivu. Podobným typem Chaloupkova originálního krajinářství jsou Protější stráň, Horizont, Šumavské slatě, V bažinách, Romantická krajina. U ryze abstraktního díla s názvem Masopust je vodítkem k uchopení tématu opět barva, tentokrát až ve vyzývavých tónech. Originálním pojetím se vyznačují plátna Malý Buddha a Tibetský mnich.

Postavy světců autor zakomponoval do tajemné atmosféry výjevu, a opět tak umně balancuje na hranici abstrakce a názornosti. Nechce tím být nesrozumitelným, zároveň se nemůže zpronevěřit svým uměleckým vizím. Mistrovství ve sladění témbrů, rozvržení perspektivy i kombinaci prvků předvádí Jan Chaloupek akrylem kombinovaným s koláží označeným jako Smyslné roucho I.–VI.

Protipólem zmíněných děl, k nimž patří i Kaligrafie života, jsou zcela srozumitelné ilustrace ke knize herečky Dáši Bláhové Bajky z druhého konce světa a sinoložky Lucie Olivové Čínské pohádky. Vačice, krokodýl, koala, čínské postavičky atd. jsou důkazem, že Jan Chaloupek je stejně zdatný kreslíř jako autor ztvárňující imaginární světy a variace na motivy přírody a života.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!