Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Skandální učebnice dějepisu?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Louč/ Wikimedia Commons/ Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Mural od Ondřeje Klímy u pomníku Ryszarda Siwiece.

Případ jedné učebnice, která nastavuje zrcadlo naší společnosti a ukazuje typické jevy pro 21. století.

Článek

Vznik učebnice a ÚSTR

Na úvod si pojďme projít časovou osu toho, co se stalo a proč vzniká článek o učebnici dějepisu, která normálně nikoho nezajímá.

Dějství první. Učebnice vyšla v klidu a bez větší pozornosti širší veřejnosti v roce 2022. Učitelé v mém okolí nadšení, konečně mají kvalitní nástroj a zdroje pro výuku. V říjnu stejného roku dokonce učebnice obdržela cenu za druhou nejlepší učebnici v Evropě. Opakuji, druhá nejlepší učebnice v Evropě.

Na jaře 2023 se v Ústavu pro studium totalitních režimů začaly dít věci. Již dříve se změnilo vedení, nyní si zaměstnanci stěžovali, že nemohou svobodně pracovat, vedení je cenzuruje a šikanuje. Zaměstnanci odešli, protože nemohli vykonávat svou práci svědomitě. A vedení Ústavu se následně distancovalo od učebnice soudobých dějin právě od těchto zaměstnanců, kteří nechtěli dále pracovat pod novým vedením a raději odešli. Těžko říct, co se přesně odehrálo, ale vypadá to jako odveta a klasická situace z naší politiky, kdy nová vláda ruší kroky vlády předchozí a to jen z trucu právě proto, že je to práce vlády minulé, jinak ideologicky zaměřené.

Dějství třetí se odehrává nyní, kdy se objevily články a příspěvky na sociálních sítích, že v učebnici chybí některé události.

Učebnice jako zrcadlo společnosti

Koho normálně zajímá učebnice dějepisu? Jeden týden máme experty na letadla F-35, teď pro změnu spoustu lidí pečlivě studuje učebnici. „Studuje“. A o to právě jde. Typický jev pro naši současnost. Mnoho lidí projevilo zájem o učebnici, aniž by ji někdy viděli, četli a pracovali s ní. Stejně musí vyjádřit názor. Tolik lidí se k učebnici vyjadřuje, aniž by měli pedagogické vzdělání a chápali kontext učebnice. A tak se debatuje o učebnici dějepisu bez učitelů dějepisu.

V učebnici chybí důležité informace

Nejvíc pobuřující informace pro neznalou veřejnost bylo, že v učebnici nejsou klíčové roky československých dějin, což je ale dezinformace, která krásně ukázala, jak si lidé nedokáží ověřit informace a hned se pustí do lynče. Počátky komunismu? Strana 64. Pražské jaro? Strana 70. Počátek normalizace? Strana 88. A tak bych mohl pokračovat. A ano, učebnici mám doma a právě v ní listuji. Udělali to i kritici? Témata, která nejsou přímo v učebnici, jsou v aplikaci History Lab, která je s učebnicí propojená. Další bod, který kritici nestačili mentálně zpracovat. Skutečně se můžeme v hodinách dějepisu učit i pomocí aplikace.

Nový smysl učebnice

Nemá smysl někoho přesvědčovat, o jak dobrou učebnici a jak výjimečný počin se jedná. Místo toho se zkusme zaměřit obecně na smysl učebnice. Většina lidí si pod učebnicí představí seznam letopočtů spolu se seznamem „pravd“ vedle letopočtů. Stejní lidé ještě zažili jednotné osnovy a stále se neprobudili, že osnovy už nemáme. Část z většiny dokonce předpokládá, že se v hodinách tento seznam čte. Nic jiného nezažili, proto v jejich hlavách toto peklo musí zažívat i jejich děti.

Ale smysl nové učebnice je jiný. Jedná se o učebnici badatelskou, což má i v podtitulu. Opět lze namítnout, kolik lidí, kteří se o učebnici opřeli, ví, co to znamená badatelská výuka. Jedná se o současný způsob výuky, kdy se žáci a studenti učí pracovat samostatně či ve skupině. Skutečně bádají, hrají si na vědce, získávají fakta, dělají si názory, kriticky myslí. Přesně to chceme pro naše žáky, ne? A přesně to chceme, abychom měli odolnou společnost. A taky chceme méně pravěku v dějepise, ne? Roky běží neoprávněná kritika, že máme málo moderních dějin ve výuce, a když přijde materiál, který jde až do současnosti, tak je to zase špatně. Roky běží kritika, že biflování je špatné a musíme to změnit, teď máme učebnici, která učí dějiny v souvislostech a studenti musí pracovat s informacemi, ale zase je to špatně.

Ve starých časech dostávali studenti příběhy hotové a předložené jako fakta, dnes chceme, aby studenti příběh objevili sami, aby postupovali jako vědci. Učitel položí otázky, dodá zdroje a na závěr hodiny odpoví studenti na otázky s tím, že učitel uvádí věci na pravou míru, pokud je to potřeba.

Smysl učebnice není v tom, že by měla „tahat“ celou výuku. Smysl této konkrétní badatelské učebnice je pro mě a další učitele v množství zdrojů, je to inspirace, kterou jednou za čas využiji ve výuce. Například dvakrát za pololetí. Je to pouze doplnění jiných částí výuky. Žádný učitel v mém okolí nenosí učebnici do školy, žádný učitel v mém okolí neučí podle učebnice a ani po studentech nechce, aby učebnici nosili. To je minulost. Protože učebnice obsahující hromady informací jsou k ničemu. Proto je badatelská učebnice soudobých dějin kvalitní, dobrá a potřebná. Nabízí vybrané lekce, které můžeme, ale nemusíme využít. A dokonce ji ani žáci nemusí používat pravidelně.

Závěr

Pokud by mělo být v učebnici vše, tak bude obrovská. V každé učebnici bude něco chybět a vždy najdeme někoho, kdo si bude stěžovat. A po každé se najde někdo, kdo nic nevytvořil, ale bude si také stěžovat.

Učitelé, kteří se snaží učit kvalitně a v kontaktu s realitou 21. století pochopili, jak učebnici používat. Učebnici je schválená MŠMT. Učebnice se stala druhou nejkvalitnější učebnicí v Evropě v roce 2022. To žádné výkřiky na internetu od v oboru nevzdělaných lidí nezmění.

Jedna učebnice ukázala extrémně smutnou realitu. Lidem se vzděláním a zkušenostmi chybí gramotnost a především moudrost a nadhled. Lidé, kteří nerozumí současnosti a jednomu specifickému oboru, nemají sebereflexi si to přiznat a stejně šíří dezinformace o něčem, čemu nerozumí a mnohdy ani neviděli. Někteří novináři neumí pracovat s informacemi. Teď mě ještě můžete označit za komunistu. Nebo fašistu? Třeba Vám bude lépe. A ani jste nemuseli argumentovat. Vítejte v 21. století.

Zdroje:

ŠELEPOVÁ MIKULKA, Eva, Zaměstnanci Ústavu pro studium totalitních režimů si stěžují na jednání ředitele. Vedení obvinění odmítá. In: irozhlas.cz [online]. 16. 3. 2023 [cit. 11. 9. 2023] Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/stav-pro-studium-totalitnich-rezimu-bossing-cenzura_2303150915_mfk

Stříbrná medaile pro Soudobé dějiny. In: fraus.cz [online]. [cit. 11. 9. 2023] Dostupné z: https://www.fraus.cz/cs/oceneni/soudobe-dejiny-25476

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz