Hlavní obsah
Rodina a děti

Dítě a mobil - jak to máme u nás

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stejně, jako ve většině rodin s dětmi školního věku se i u nás řešilo a vlastně stále řeší, kdy koupit dítěti mobil. My jsme řešení našli. Jaké máte vy?

Článek

Naše děti nastupovaly do školy už velmi dávno. Aspoň nám to tak připadá. Dávno rovná se „před Covidem“. Syna potkal Covid ve třetí třídě, dceru v první. Ta to měla horší, protože nám zavřeli školu v okamžiku, kdy se začínali učit psát a chyběla nám ta osobní přítomnost učitelky, která by jí opravila úchop tužky a podobně. Ale o tom psát nechci.

Jak jsem slíbil v úvodu, chci psát o tom, kdy, jak a proč jsme koupili dětem jejich první telefon. Bydlíme na venkově a máme dost samostatné děti - téměř od začátku školní docházky chodí samy do školy i ze školy, chodí na kroužky, toulají se po kamarádech a od třetí třídy (syn od čtvrté, když nebyly zrovna lockdowny) chodí do hudebky a jezdí do krajského města na kroužky. Asi jsme divní rodiče a měli bychom okolo dětí létat jako helikoptéry, poskytovat jim mamataxi a mít je neustále na očích. Je prý to moderní. Jenže my z nich chceme mít samostatné jedince, kteří se umí spolehnout sami na sebe a kteří dokáží převzít sami za sebe odpovědnost. Proto jsme je vedli odmalička k tomu, aby uměly jezdit vlakem, autobusem, aby trefily po vsi, aby věděly, jak se zachovat v případě, že se ztratí, aby si dokázaly vyřídit průkazku na obědy, „měsíčák“ na autobus, aby si dokázaly dojet do města koupit sešity a obaly na knížky.

Protože se nám děti od první třídy takto „toulají“, chtěli jsme, aby měly telefon - přeci jen je jednodušší jim zavolat, kde jsou, než je nahánět po okolí. Úplně nám v tom nevychází vstříc školní řád, který dětem zakazuje nejen telefon ve škole používat, ale i ho mít u sebe. Jenže jim čas od času potřebujeme dát vědět, že nemají rovnou po škole jet do města na trénink, protože trénink odpadá a podobně. Stejně tak bychom byli rádi, aby měly možnost nám zavolat, když jim nebude dobře, nebo se stane cokoliv mimořádného. Máme tedy důvod, aby měly telefon u sebe a mít jej prostě budou. Navštívili jsme proto ředitelku a dohodli se - musí mít ve škole vypnuté zvonění a nesmí jej mít v ruce při vyučování. A nám stačí, když se o přestávce nebo před obědem podívají, zda jsme jim nepsali SMS.

Od začátku jsme přemýšleli, jaký telefon dětem pořídit. Nakonec jsme zvolili kombinaci - mají tlačítkový telefon nejmenované značky, začínající písmenem „N“. V něm mají SIM kartu a z něj mohou volat. To je ten přístroj, který nosí všude s sebou (i do školy) a na který se jim dovoláme. Má několik výhod:

  • Všude se vejde,
  • vydrží nabitý týden,
  • stojí kolem 500 korun, takže když jej rozbijí, nebo ztratí, není to žádná tragédie,
  • nemachrují s ním před spolužáky,
  • nehrají na něm pod lavicí hry,
  • když jdou ven, nemají tendence sedět někde za rohem a čumákovat do displeje,
  • nemají on-line sdílení polohy, takže je nemůžeme „šmírovat“ na každém kroku - mně by se to jako dítěti také nelíbilo.

Protože ale potřebují (podle nich dokonce s životní důležitostí) komunikovat se spolužáky přes třídní WhatsApp, sdílet fotky, hrát on-line hry a dělat spoustu dalších online nezbytností, došli jsme i k nutnosti mít smartphone. Každý z nich tedy ve čtvrté třídě dostal i svůj chytrý telefon. V něm ale nemají SIM ani data. Mají ho „na doma“ s přístupem k WiFi. Mohou si ho brát i ven, aby se mohli fotit a natáčet, ale sdílet to mohou až doma na WiFi. Plánujeme, že to takto budou mít až do deváté třídy.

Na telefon jsme nainstalovali Family Link, takže dokážeme sledovat a řídit:

  • kolik na něm tráví času,
  • jaké aplikace stahují,
  • nastavovat přístup k webu, aby například nekoukali na „stránky pro dospělé“,
  • nastavit omezení na 2 hodiny denně a přidat několik aplikací (mapy, WhatsApp, výukové aplikace na angličtinu, ladičku a metronom), které mohou používat neomezeně,
  • nastavili jsme časy, kdy mohou telefon používat - v pracovní dny od návratu ze školy do 21 hodin, o víkendu od rána do desíti večer, ale pořád s omezením na ty dvě hodiny,
  • můžeme telefon jednoduše zamknout, když mají „zaracha“.

Netráví tedy celé dny na TikToku, YouTube, nebo hraním her a zbývá jim čas na další volnočasové aktivity - lezení po stromech, chytání ryb, ježdění po vsi s kamarády, modelaření a podobně.

Myslím si, že takto nastavený systém je v našem případě ideální. Hlavně proto, že i děti vědí, jaká jsou pravidla a hranice a mohou s nimi dopředu počítat. Odpadají denní hádky, zda mají telefon odložit a dohadování o tom, že „ho mají jen chvíli“.

My jsme svůj systém a pravidla našli. A jak to máte vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám