Cyklus Hybatelé rezonance otevře klavírista Jan Bartoš programem, který sklízí nadšené mezinárodní ohlasy

V pořadí šestý ročník cyklu sólových recitálů Hybatelé rezonance, který nabízí mimořádná setkání s českou klavírní špičkou, otevře v pondělí 2. října Jan Bartoš. Umělec, jehož mezinárodní kritika označuje za jednoho z nejlepších evropských klavíristů, vystoupí s programem z oceňovaného posledního CD. Posluchači se mohou těšit například na Sny Bedřicha Smetany nebo Osm preludií pro klavír Miloslava Kabeláče.

V osobitých recitálech v působivém prostředí Anežského kláštera nabízí Hybatelé rezonance koncerty čtveřice umělců, kteří na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein D 282 uvedou program dle vlastního výběru, sestavený exkluzivně pro tuto příležitost. Druhý z podzimních koncertů bude patřit uznávané první dámě české klavírní školy Jitce Čechové, jejíž program zahrnuje skvěle zkombinované skladby Vítězslava Nováka, Josefa Páleníčka, Leoše Janáčka, Jaroslava Ježka a Josefa Suka. První jarní koncert příštího roku bude v rytmu jazzu. Mimořádně sólově na Hybatelích rezonance vystoupí přední jazzový pianista Vít Křišťan. Cyklus pak uzavře Ivo Kahánek s programem, který zabrousí do světa autorů ovlivněných českou stopou.

Cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance připravuje společnost C. Bechstein. Vstupenky na další sezonu je možné zakoupit na webových stránkách www.hybatelerezonance.cz a v síti GoOut. Zájemcům je k dispozici i cenově výhodné abonmá na všechny čtyři koncerty. Koncerty začínají v 19.30.

Jan Bartoš se na Hybatele rezonance vrací po čtyřech letech s repertoárem své nejnovější nahrávky z února 2023, na níž představuje klavírní díla Miloslava Kabeláče a Bedřicha Smetany. BBC Music Magazine album ohodnotil jako „jednu z nejlepších a nejpodnětnějších nahrávek české klavírní tvorby za poslední roky“. „Kabeláčovo silně humanisticky zaměřené dílo vědomě navazuje na skladatelský odkaz Bedřicha Smetany a Leoše Janáčka. Vždy jsem mezi těmito autory vnímal silnou vnitřní příbuznost. Paralely zahlédneme i v jejich uměleckých cestách. Byli nejen uznávanými skladateli, ale i respektovanými dirigenty a klavíristy,“ vysvětluje Jan Bartoš. Bartoš vystupuje na sólových recitálech, s významnými orchestry i na koncertech komorní hudby po celém světě
a jeho nahrávky sklízí mezinárodní uznání kritiků. Proslul jako emotivní interpret s nádherně průzračným a zároveň vřelým klavírním tónem. Ceněny jsou též jeho pečlivé a hluboce promyšlené dramaturgie.

Skladby Vítězslava Nováka, Josefa Páleníčka, Leoše Janáčka ale také Jaroslava Ježka si pro svůj sólový recitál vybrala Jitka Čechová. Hudební kritika vyzdvihuje její výraz plný plasticity i síly, spontánní radost ze hry, precizní kulturu úhozu spojenou s fantastickou virtuozitou a delikátní práci s detaily. Je nejen vyhledávanou sólovou hráčkou ale také členkou prestižního Smetanova tria. O jejích interpretačních kvalitách se posluchači přesvědčí 6. listopadu v Anežském klášteře.

Autorský pojatý program recitálu Víta Křišťana 8. dubna volně naváže na Suitu Mandala premiérovanou s orchestrem SOCŘ na jaře 2023, odkáže na inspiraci polskou jazzovou líhní, jazzovými standardy a pozve do světa improvizace. Pianista a skladatel Vít Křišťan účinkuje vedle autorských projektů v mnoha kapelách dalších hudebníků, například Roberta Balzara, Dana Bárty, Jaromíra Honzáka, Marty Kloučkové či kvintetu Inner Spaces.

Ivo Kahánek patří k nemnoha pianistům, kteří si mohou dovolit hrát cokoli, a vždy to bude pro posluchače nezapomenutelný zážitek. Jeho interpretační umění se vyznačuje nevšední emocionální silou, hloubkou a schopností vystihnout podstatu díla. 13. května nabídne na Hybatelích rezonance atraktivní program sestavený z děl Domenica Scarlattiho, Johanese Brahmse, Ference Liszta a Bély Bartóka.

Hybatelé rezonance

Cyklus Hybatelé rezonance pořádaný C. Bechstein se stal nástupcem dvouleté série Saleem Ashkar Beethoven Residency, kde zaznělo v rámci osmi koncertů všech dvaatřicet Beethovenových mistrovských klavírních sonát. Strůjci úspěchu následujících „hybatelů“ dosud byli např. Tomáš Kačo, Beata Hlavenková, Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Marek Kozák, Martin Kasík, Lukáš Klánský, Karel Košárek, Kryštof Marek, Miroslav Sekera, Kristina Barta, Nikol Bóková, Najponk nebo Terezie Fialová. Koncertní řada poskytuje samostatný prostor výrazným osobnostem české klavírní školy a představuje je v osobitých profilových recitálech, vyjadřujících plně jejich aktuální umělecký názor a preference.

C. Bechstein

C. Bechstein od roku 1853 přes jedno a půl století vyrábí mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a barvy. Nejvyšší kvalita zvuku a mechaniky tak přenáší krásu velké klavírní éry i do naší doby. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř v Paříži či Berlínskou filharmonii.

Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby doplněné o současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, a sice z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. V květnu 2019 společnost otevřela svůj pianosalon v Praze, největší reprezentační a prodejní pianocentrum v hlavním městě.

Zdroj: TZ
Foto: Jan Bartoš (©Antonín Kratochvíl)

Podcast