Zábranský trvá na pravidlech pro reklamu v centru, nahrávají firmě MF Reklama

  7:30
Reklama v centru Prahy dostane nová pravidla. Jejich náčrt vznikl již za minulého volebního období. Stávající pirátský radní Adam Zábranský předpisy měnit nehodlá, i když jejich podoba vyhovuje pouze jediné firmě na trhu. Opozice to kritizovala i na čtvrtečním zastupitelstvu.

Radní pro majetek, legislativu a transparentnost Adam Zábranský minulý týden v kavárně Café Louvre na pražské Národní třídě uspořádal kulatý stůl na téma regulace nízkonákladové reklamy v centru města.

Vyjádření MF reklama Praha, s.r.o. a Borise Monoszona

doplněno 26. září

Navrhované reklamní plochy rozměrově a konstrukčně odpovídají plakátovacím plochám (pylonům) ve vlastnictví městské části Praha 2, které tato městská část nechala vyrobit na základě výběrového řízení na design plakátovacího pylonu konaného v roce 2017 v souladu se společným kladným stanoviskem Odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy (OPP MHMP) a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). V následujícím výběrovém řízení na provozovatele takto zhotovených plakátovacích ploch zvítězila společnost MF reklama Praha. V roce 2018 se městská část Praha 1 z důvodu sjednocení designu plakátovacích pylonů v Pražské památkové rezervaci a sousedících památkových zónách (PPR a PPZ) dohodla se společností MF reklama Praha na výměně dosud provozovaných zastaralých nosičů podle v minulosti vysoutěžené nájemní smlouvy za nové reklamní pylony podle vzoru Prahy 2; na rozdíl od vedení Prahy 2 ale reprezentace Prahy 1 neměla zájem investovat do výroby nových pylonů a podmínila pokračování platné smlouvy tím, že výrobu pylonů zaplatí MF reklama Praha, což se také stalo; pouze tyto pylony jsou tedy ve vlastnictví MF reklama Praha. Logickým vyústěním záměru sjednocení plakátovacích ploch v PPR a PPZ za souhlasu IPR a OPP MHMP je doporučení použít stejný, osvědčený design plakátovacích pylonů pro všechny nově stanovené povolené lokality pro plakátování (tzv. taxativní seznam) a redukovat jen velkoformátové svítící nosiče, které jsou dle stanoviska IPR a OPP MHMP v centru hl. m. Prahy nevhodné. Tzv. taxativní seznam samozřejmě neobsahuje jen plochy, kde jsou nyní umístěny pylony MF reklama Praha. U jakýchkoli dalších lokalit z tzv. taxativního seznamu bude probíhat otevřené výběrové řízení, do něhož se bude moci přihlásit jakýkoli subjekt.

Podle některých kritiků jsou však chystaná pravidla účelově „šitá na míru“ některým provozovatelům. Zábranský to odmítá a hovoří o očerňovací kampani.

„Pravidla připravená Institutem plánování a rozvoje ještě v minulém volebním období považuji za dobrá a za sebe nevidím důvod v nich cokoliv měnit. Nicméně dohodl jsem se s ředitelem SPVR (Svaz provozovatelů venkovní reklamy), že s nimi pravidla před schválením ještě projednáme,“ napsal Zábranský redakci iDNES.cz.

Návrh odporuje pravidlům pro reklamu

Marek Pavlas ze Svazu si totiž na kulatém stolu stěžoval, že s ním magistrát nemluví. „My si spolu dopisujeme, ale bohužel ta komunikace je taková jednostranná,“ řekl Pavlas.

Svaz prý projevil zájem spolupracovat s vedením města na přípravě nové koncepce již v únoru. „Celá vaše koncepce je připravovaná bez vědomí těch, kterých se nejvíc týká,“ řekl Zábranskému. A zopakoval, že v celé kauze hraje pozoruhodnou roli pan Monoszon, jehož společnost MF Reklama je jediná, která opravdu přesně splňuje nové požadavky.

Návrh je problematický i proto, že má povolovat reklamu na sloupech a panelech o ploše zhruba šest metrů čtverečních, což odporuje platným pravidlům.

Podle pražských stavebních předpisů lze totiž v centru umisťovat pouze reklamy o velikosti do čtyř metrů čtverečních.

Ve středu města je umisťována reklama na dvou typech nosičů – sloupech a panelech, které však rozměrově a konstrukčně odpovídají nosičům reklamní firmy MF Reklama Praha. To potvrzují i nákresy povolených reklamních ploch v návrhu nových pravidel. Redakce iDNES.cz má materiály k dispozici.

„Pravidla nebyla šita na míru MF Reklama. Důvodem, proč rozměry v pravidlech jsou takové jaké jsou, je to, že jde o pravidla pro nízkoformátovou reklamu (plakátování). Třeba JCD a BigBoard, kteří vyvolávají manipulativní mediální smršť, používají větší formáty. Pravidla byla projednávána s Asociací plakátování nízkorozpočtové reklamy (APNR), která má pět členů, viz jejich web,“ uvedl Zábranský. Skutečností je, že APNR sídlí na stejné adrese jako zmiňovaná MF Reklama.

Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy argumentoval tím, že společnost MF Reklama je oproti ostatním zvýhodněná.

„Samozřejmě, říkáte, že každý se může zúčastnit, nicméně Monoszon je samozřejmě zvýhodněn tím, že ty jeho plakátovací plochy přesně odpovídají té nové regulaci. To znamená, že on nemusí investovat ani korunu do nějaké změny a ta jeho nabídka tím pádem logicky bude nejlepší,“ protestoval Pavlas.

MF Reklama se hájí mimo jiné tím, že podle § 77 a § 78 pražských stavebních předpisů limit pro reklamu neplatí pro zařízení učená pro zprostředkování informace, která nemá reklamní povahu. Navrhované pylony mají podle MF Reklama sloužit ke zprostředkování informací o kulturních, společenských a sportovních akcích a maloformátové nízkonákladové inzerci, přičemž zde se prý nejedná o „standardní reklamní sdělení“.

„Já osobně jsem s panem Monszonem nekomunikoval nikdy,“ uvedl radní Zábranský.

Zábranský navrhl nová pravidla pro reklamu v centru, vyhovují firmě agenta StB

„Trvám na tom, aby připravovaná pravidla pro reklamu v centru města byla v souladu s platnou legislativou a zcela transparentní, což doposud prezentovaný návrh pana radního Zábranského nebyl,“ zopakoval své stanovisko šéf klubu zastupitelů ANO Ondřej Prokop.

Pokud se potvrdí, že by byla pravidla opravdu připravena na míru této firmě, kauza by mohla mít i právní dohru kvůli narušení hospodářské soutěže. Materiál má jít na Radu města a posléze do rukou zastupitelů.

ÚOHS žaluje město kvůli reklamním plachtám

Zábranský dále hovořil o novelizaci nařízení o regulaci reklamy z roku 2020, která „přinesla rozšíření území, kde jsou zakázané plachty na domech, které nemají stavební povolení“.

Hlavní město má ale problém; kvůli tomuto kroku čelí žalobě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), která byla podána na základě podnětu od provozovatelů reklamních plachet. Ti namítají, že je Praha svým rozhodnutím diskriminuje oproti billboardovým firmám, což Zábranský považuje za „úplnou hloupost.“

„My jsme naopak chtěli narovnat podmínky, aby když někdo chce umístit plachtu na fasádu domu, tak aby musel podstoupit stejný proces, jako když někdo chce někam umístit billboard,“ vysvětluje radní.

Nová pravidla by také měla prakticky potlačit viditelnost nosičů v noci. „Zákaz nasvícení považuji z hlediska ambice snižovat vizuální smog v památkové rezervaci za jednu z nejdůležitějších součást pravidel,“ uvedl Zábranský.

Autor: