Obliba e-shopů v segmentu B2B roste. Firmy očekávají personalizaci, rychlost i udržitelnost

Nakupování online je čím dál běžnější. Podle průzkumu Ipsos například až 43 % zákazníků nakupuje elektroniku raději přes internet než v kamenném obchodě, necelá třetina pak preferuje online nákup knih (32 %) a dárků (29 %). Obliba e-shopů se projevuje i v segmentu B2B. Firmám přinášejí nákupy na internetu jednoduchý výběr zboží, rychlé dodání a v neposlední řadě i možnost porovnání cen.

„Při nákupu v e-shopu mají firemní zákazníci k dispozici detailní informace o produktu i příslušenství, můžou si přečíst recenze a snadno srovnat nabídku s konkurencí,“ popisuje hlavní výhody internetových nákupů Libor Sedláček, spolumajitel společnosti GUMEX, která se specializuje na prodej a výrobu produktů z pryží a plastů.

Jedním z hlavních trendů oblasti e-commerce je personalizace. Zákazníci očekávají, že jim firmy nabídnou produkty a služby uzpůsobené jejich potřebám a preferencím. Aby nákup v e-shopu ještě více usnadnili, vytvořili proto v GUMEXU zákaznickou zónu. Po přihlášení do svého zákaznického účtu vidí uživatelé nejen historii objednávek a související dokumenty, jako jsou faktury, účtenky a dobropisy, ale také individuální ceny určené pro konkrétního odběratele. Ze zákaznické zóny GUMEX lze též zadat poptávku na výrobek na míru či objednat vzorník.

„Registrace vyžadovaná v našem e-shopu je možná trochu komplikace, protože nelze přijít a rovnou naklikat položky do košíku. Na druhou stranu umožňuje personalizaci a lepší zákaznický servis. Na rozdíl od B2C segmentu zkrátka potřebujeme mít jistotu, že zákazník není registrovaný dvakrát a data o nákupech nám souhlasí. Naše statistiky ukazují, že celých 77 % odběratelů se k nákupům přes internet vrací,“ vysvětluje Sedláček.

E-shopy využívají hlavně menší firmy

V GUMEXU se online odehrává přibližně 12,5 % všech objednávek. „Data říkají, že na e-shopu GUMEXU nakupují především firmy do 20 zaměstnanců – dlouhodobě tvoří 42 % zákazníků našeho internetového obchodu. Také samozřejmě platí, že čím dále od pobočky firma sídlí, tím je větší pravděpodobnost, že nakoupí online,“ říká Sedláček.

Na tržbách se nákupy přes internet podílejí minimálně, z čehož vyplývá, že objednávky na e-shopu se řadí k těm menším. To by v GUMEXU rádi změnili.

Oblibu e-shopů u menších firemních odběratelů potvrzuje i Dalibor Vrba, specialista marketingu ze společnosti Servisbal, která provozuje úspěšný internetový obchod eobaly.cz: „Většina nakupujících jsou spíše menší firmy, jež také realizují menší objednávky,“ říká Vrba a dodává, že e-shopy musejí bojovat o zákaznickou loajalitu více než kamenné prodejny. „Dále je potřeba investovat do marketingu, aby byl váš e-shop na internetu vidět. Potřebujete také dobrou infrastrukturu, jako jsou servery, internetové připojení, skladový systém a další.“

Udržitelnost na vzestupu

Jedním z důležitých trendů v oblasti e-commerce je rostoucí význam udržitelnosti. V průzkumu Ipsos pokládá tento aspekt chování e-shopů za důležitý více než 40 % respondentů. Až 65 % zákazníků pak bere v potaz udržitelnost samotných produktů, které nakupují. Dvě třetiny nakupujících by uvítaly recyklované nebo dříve použité obaly.

Udržitelností se zabývají i v GUMEXU. „Zákazníci můžou při objednání zvolit možnost ‚druhé šance pro obaly‘. Zboží pak zabalíme do dříve použitého, nicméně plně zachovalého a funkčního obalu. Výhodou je sleva 10 korun a dobrý pocit, že obaly neskončí po prvním použití v kontejneru. Kromě toho máme také unikátní program na eliminaci zbytkového materiálu. Na základě algoritmu mají zákazníci možnost vybrat si zboží z více délek. Díky tomu nakoupí levněji, my zužitkujeme zbytkové délky a všichni společně těžíme z menšího množství odpadu,“ objasňuje Sedláček.

Ani Servisbal nezůstává v oblasti udržitelnosti pozadu: „Od počátku vyrábíme a na e-shopu prodáváme obaly vyrobené z vlnité lepenky, která se snadno recykluje. A pokud náhodou dojde k jejímu rozkladu ve volné přírodě, nezatíží životní prostředí škodlivými látkami. Vyrábí se obvykle z recyklátu nebo dřevní hmoty, jež má původ v udržitelně obhospodařovaných lesech, což potvrzuje certifikace FSC. Navíc podporujeme výrobu čisté energie, a jsme tak uhlíkově neutrální firmou,“ doplňuje Vrba.