Matador operní hitparády. Scala, Paříž, Neapol… Stéphane Lissner

Během padesáti let svého manažerského působení se pařížský rodák Stéphane Lissner propracoval do čela ikonických operních domů našeho kontinentu. Kde všude působil? Jeho životní pouti se bude věnovat další díl pořadu Slavná auditoria.

Kdosi o něm napsal, že kdyby se z čelných operních domů v Evropě sestavovala hitparáda, on by byl jejím matadorem. A něco na tom je. Od svých dvaceti do svých sedmdesáti let, tedy během kulatého půlstoletí, se pařížský rodák Stéphane Lissner propracoval do řady významných či vyloženě ikonických oper našeho kontinentu. Na čele s milánskou Scalou, Pařížskou operou a milánským Teatro di San Carlo.

V jeho životopise, který začíná narozením 23. ledna 1953 v rodině obchodního manažera, žijící poblíž Buloňského lesíka, přitom nenajdeme údaj o vysokoškolském studiu. Takovém, které přitom bývá předpokládáno za nezbytný krok k budoucí kariéře. Lissner naopak absolvoval jen lyceum, jakési francouzské gymnázium, a hned po maturitě roku 1972 se vrhl do víru událostí. Lákala ho hudba, lákalo ho divadlo.

Sedmdesátá léta minulého století byla pro něj údobím, kdy získával první zkušenosti. Oťukával možnosti v profesi, testoval svoje možnosti. Začalo to skromně. Stéphane založil a až do roku 1975 vedl malé, lehce avantgardní divadlo v pařížském dvanáctém obvodu, kterému vévodí Eiffelova věž. Jmenovalo se Theatre mécanique. Pak se po dvouletém hledání nové práce uchytil na čas ve vedení Obecního divadla ve městě Aubervilllies, ležícím v širší metropolitní oblasti Paříže.

Následoval – v letech 1978 až 1983 – pobyt v Nice, kde spoluvytvořil ředitelský tandem v místním Theatre Nouveau, Novém divadle. Nazývaném tak nikoli proto, že by zavádělo převratné novoty v dramaturgii, ale díky nové budově, do které se přestěhovalo.

Léta plynula, Lissner si uvědomil, že má na krku třicítku, a rozhodl se ve jménu své vysněné dráhy operního manažera přijmout riskantní nabídku. Opera ho, mimochodem, lákala z prostého důvodu: spojovala v sobě jeho dvě lásky, hudbu a divadlo. A tak se roku 1983 vrací do rodné Paříže, aby se v jednom ze slavných svatostánků umění, Theatre de Chatelet, nechal zaměstnat na zkušební dobu pouhých tří měsíců.

Zadání bylo nekompromisní. Dotáhnout k premiéře provedení opery Jeana-Philippa Rameau Dvorní Indové, les Indes galantes. Stéphane Lissner to dokázal – a stal se ředitelem.

Více prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 25. září v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 28.9. v 22:00 a v sobotu 30.9. ve 10:00.

Foto: Stéphane Lissner (©GettyImages)

Podcast