Jak zvýšit návštěvnost webu?

Otázku návštěvnosti je potřeba řešit hned na začátku tvorby každého webu. Bez ní horko těžko dosáhnete svých cílů. Poradíme vám, jak ji co nejefektivněji zvýšit!
Rostoucí návštěvnost webu

Webové stránky jsou základem úspěšného podnikání, avšak ve chvíli, kdy web nikdo nenavštěvuje, je jejich tvorba v podstatně zbytečná – bez návštěvnosti jednoduše nejsou konverze, potažmo zisk. Na internetu zkrátka musíte být vidět. A jak toho docílit, si povíme v následujících řádcích.

Návštěvnost a relevance

Návštěvnost z hlediska počtu návštěv je jedna věc, její relevance pak věc druhá. Vaším cílem není pouze přivést na web co nejvíce návštěvníků, ale co nejvíce lidí, kteří budou ochotni koupit vaše produkty, využít nabízené služby nebo naplnit jiné vaše cíle.  

Návštěvnost webu a relevance

Poměrně častou chybou začátečníků bývá bezhlavé zvyšování návštěvnosti stránek, která však nepřivádí relevantní uživatele. Tyto stránky sice vykazují vysokou návštěvnost, ale zároveň z nich lidé rychle odchází, neinteragují s nimi, nevrací se na ně, následkem čehož samozřejmě nemůže web plnit účel, pro který byl vytvořen. Ať už tedy ke zvýšení návštěvnosti stránek zvolíte jakýkoliv způsob, vždy se ptejte, do jaké míry oslovuje vaši cílovou skupinu.

Jak zjistit, kolik lidí navštěvuje vaše webové stránky?

Odpověď na tuto otázku vám dá bezplatný nástroj společnosti Google – Google Analytics. Prostřednictvím něj získáte detailní přehled o tom, kdo vaše stránky navštěvuje, a to včetně zdroje generujícího nejvíce návštěv nebo zdroje přinášejícího nejvíce konverzí. Díky těmto datům budete moct na svém marketingu lépe pracovat a posouvat návštěvnost směrem nahoru.

Jak zjistit návštěvnost webu

Jak zvýšit návštěvnost webu?

Možností, jak zvýšit návštěvnost webu, nabízí marketing nespočet. Avšak jak jsme již uvedli výše, důležitá je relevance. Co se hodí pro jeden web, nemusí se nutně hodit pro jiný.

Optimalizace webu pro vyhledávače

… aneb „staré dobré SEO“. Většina uživatelů hledá informace na internetu skrze vyhledávače typu Google nebo Seznam. Aby však uživatelé klikli právě na váš web, musíte být co nejlépe vyhledatelní a umisťovat se na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Jak si lze povšimnout z následujícího obrázku, míra prokliku se s každou další pozicí razantně snižuje.

Google SERP a CTR

Zdroj

 

Pravděpodobně už to znáte, ale opakování je matka moudrosti. SEO můžeme rozdělit na dvě části: on-page a off-page SEO.

On-page SEO

On-page SEO zahrnuje veškeré úpravy provedené na vašem webu a obsah, který na něj nahrajete. V tomto ohledu je nezbytné naučit se správně pracovat s klíčovými slovy, tvořit kvalitní texty, dát webu jasnou a přehlednou strukturu a v neposlední řadě optimalizovat jeho prvky pro vyhledávače.

  • Zajímá vás, jak je na tom váš web z pohledu SEO? Nechte si udělat SEO audit, který odhalí jeho případné nedostatky!
Titulek a popisek stránky

Z těchto prvků musíme zmínit především titulek stránky (title) a meta popisek (meta description). Tyto texty mají na návštěvnost velký vliv, neboť jsou tím prvním, co lidé z vašeho webu uvidí – zobrazují se už ve výsledcích vyhledávání. Snažte se, aby tyto texty byly stručné, výstižné a lákavé. Ve zkratce popište, co návštěvníkům daná stránka přinese a proč by na ni měli vstoupit.

Titulek stránky

Blogování

Máte-li na to dostatek kapacit, založte si firemní nebo osobní blog, kde se budete věnovat otázkám souvisejícím s vaším zaměřením. Můžete psát různé rádce, kdy návštěvníkům pomůžete vyřešit jejich problémy, rozebírat vlastní úspěchy a chyby anebo je informovat o novinkách v oboru. V ideálním případě také foťte, vytvářejte videa a infografiky – tak bude váš obsah podnětný a lépe „stravitelný“.

Přemýšlíte, zdali má v dnešní době blog vlastně smysl? Přinejmenším za SEO smysl má, neboť díky němu lépe provážete webové stránky mezi sebou a přes zajímavé fráze (resp. anchor texty) přivedete na svůj web nové návštěvníky.

Blogování

Aktuálnost obsahu

Obsah webu by měl být stále aktuální – průběžně tak tvořte a přidávejte nové články. Jako inspirace vám mohou posloužit například aktuální trendy nebo sezónní témata. Pokud na webu už nějaké články máte, vyselektujte si ty nejnavštěvovanější, a ještě je vylepšete. Občas postačí jen drobné úpravy a aktualizace.

Off-page SEO

Off-page SEO se týká aktivit mimo vaše webové stránky, především linkbuildingu.

Linkbuilding

Linkbuilding, tedy získávání zpětných odkazů, vám pomůže získat zpětné odkazy na váš web z jiných webových stránek, které jsou pro vás relevantní a oslovují vaše cílové publikum. Jednat se přitom může například o oborové magazíny, internetové katalogy, ale nakonec i sociální sítě a další. Kromě relevance berte v potaz i důvěryhodnost tohoto webu.

 

Linkbuilding

 

Čeho byste se ale rozhodně měli vyvarovat, je nákup zpětných odkazů v patičkách webů a na dalších místech, kde nemají co dělat. Tím si nepomůžete a akorát se vystavujete riziku penalizace ze strany vyhledávačů.

Sociální sítě

Mít účet alespoň na Facebooku je v dnešní době téměř nutnost. Sociálně sítě ale nejsou pouze Facebook nebo Instagram. Možná svoje relevantní publikum najdete třeba na LinkedInu, Twitteru a dalších.

Sociální sítě

Sociální sítě používá skoro každý, a tudíž je zde velká pravděpodobnost, že se vám podaří oslovit ty správné uživatele. Než se však pustíte do prezentace na sociálních sítích, položte si následující tři otázky:

  1. Na jakých sociálních sítích relevantní publikum skutečně najdete?
  2. Jakým způsobem publikum co nejefektivněji oslovit?
  3. Jaký obsah musíte na sociální sítě tvořit, abyste publikum zaujali a získali si jeho pozornost?

Třetí otázkou vás nabádáme k tomu, abyste brali v potaz specifika vybrané sítě – například na Twitteru informujte o novinkách z oboru, na Facebook pak dávejte snímky ze života firmy. Nicméně, ať už si vyberete kteroukoliv z nich, je potřeba dodržovat několik základních pravidel:

  • Tvořte kvalitní obsah. Tuto radu jste pravděpodobně slyšeli již mnohokrát, ale obsah je skutečně nejdůležitější. Lidé nechtějí jen klikat na odkazy na vaše stránky nebo poslouchat vaše nabídky. Chtějí se bavit, inspirovat a vzdělávat. A vzhledem k tomu, jaká na sociálních sítích panuje konkurence, budete se muset opravdu snažit, abyste přišli s něčím originálním a nápaditým.

Tvorba obsahu na sociální sítě

  • Buďte konzistentní. Sociální sítě nikdy nebudete mít „hotové“, naopak musíte být konzistentní a neustále přidávat nový obsah. V opačném případě totiž zapadnete.

Věděli jste například, že průměrně se uživateli Facebooku může denně ve feedu zobrazit až 1 500 příspěvků?

  • Budujte komunitu. Sociální sítě se nejmenují „sociální“ jen tak. Důvodem je to, že jsou na nich lidé, kteří chtějí být součástí nějaké skupiny. Proto tvořte komunitu a pracujte s ní. Komunikujte s fanoušky, odpovídejte na zprávy a zavdejte jim důvod, proč by se o vás měli zajímat.

PPC reklama

Získat přední pozice ve výsledcích vyhledávání není vůbec jednoduché, zvláště tehdy, chcete-li se zobrazit na vysoce konkurenční fráze. Pro tyto případy nabízejí vyhledávače možnost placené reklamy přímo ve výsledcích vyhledávání. Jedná se o první výsledky, které se uživateli po zadání vyhledávacího dotazu zobrazí, a jsou označeny slovem „sponzorováno“ (dříve „reklama“).

PPC reklama

Záběr PPC reklam

Ač si PPC reklamu většina lidí spojí právě s výsledky vyhledávání, ve skutečnosti je její záběr širší:

  • Reklama ve vyhledávání. V tomto případě si inzerent zakoupí reklamní pozice ve vyhledávání na konkrétní vyhledávané dotazy.
  • Reklama v obsahové síti. Ta zobrazí vaši reklamu na webových stránkách, které tuto možnost na svém webu poskytují. Snadno se tak můžete dostat i na velká média a další populární weby.
  • Remarketing. Díky kódu na vašich stránkách můžete zpětně oslovit uživatele, kteří na vašem webu už byli, ale z nějakého důvodu odešli, třebaže už měli zboží v košíku. Na tyto uživatele můžete následně cílit reklamou (třeba na daný produkt z košíku) a přivést je zpět.

V rámci PPC kampaně samozřejmě rozlišujeme řadu dalších formátů, jako jsou například videoreklamy, shopping kampaně atp., výše uvedené jsou však nejpoužívanější.

PPC

Jak funguje PPC reklama?

PPC reklama funguje na principu platby za proklik (odtud také PPC, „pay per click“). To znamená, že platíte pouze za každého přivedeného uživatele. Je ale jen na vás, jak dobře dokážete reklamy zacílit a jak s příchozím návštěvníkem „naložíte“. V ideálním případě by měl návštěvník po příchodu na váš web utratit za něco peníze (koupit si produkt, objednat si službu atp.), čímž by se vám investice do PPC reklamy vrátila. Pro drtivou většinu e-shopů a webů poskytujících různé služby je PPC reklama nezbytná.

E-mail marketing

Budování databáze e-mailových adres se vám může v čase dobře zhodnotit. Naučíte-li se s ní efektivně pracovat, může se stát velkým zdrojem návštěvnosti a nových prodejů. Jak ale adresy získat?

Nejjednodušším způsobem je, když zákazníkům e-shopu nebo čtenářům webu nabídnete něco zdarma výměnou za e-mail. Nejčastěji se jedná o e-booky plné užitečných rad nebo třeba slevy na nákup. Postupně si vybudujete zajímavou databázi kontaktů, kterým pak můžete posílat různé zpravodaje a speciální nabídky, resp. newslettery. Díky tomu budete schopni proměnit občasné návštěvníky v pravidelné a vybudovat si s nimi určitý vztah. A to se vyplatí, neboť udržovat si vztah se stávajícími zákazníky je mnohem levnější než získávání nových.

Newsletter

Při tvorbě newsletterů ale mějte na paměti, že pouhý výčet vašich produktů nestačí, vždy je potřeba poskytnout něco navíc – odkazujte na blogové články, pomáhejte zákazníkům s výběrem zboží nebo je třeba upozorněte na zajímavé akční nabídky.

Influencer marketing

Influencer marketing je v současné době velkým trendem internetového marketingu. Zahrnuje aktivity, do nichž jsou zapojeny významné osobnosti v oboru. V praxi se velice často jedná o spolupráci různých e-shopů s youtubery a instagramery, kteří jsou ve svém oboru populární a mají určitou základnu fanoušků. Nemusí se přitom nutně jednat o celebrity se stovkami tisíc fanoušků. Oslovit lze i méně známé osobnosti mající vliv, tzv. mikro influencery.

Influencer marketing

Jak probíhá spolupráce v rámci influencer marketingu?

Nejčastěji probíhá spolupráce tak, že se firmy s influencery domluví na konkrétních aktivitách, při kterých budou influenceři prezentovat produkty či značku firmy, a předem jim za to zaplatí domluvené částky. Firmy sázejí na to, že jsou tito jedinci pro své fanoušky důvěryhodným zdrojem rad a informací a nechají se jimi přesvědčit k vyzkoušení toho či onoho produktu.

Affiliate marketing

Affiliate marketing funguje na bázi doporučování partnery. Těm poskytnete speciální odkaz, jehož prostřednictvím vodí na váš web nové uživatele. V případě, že u vás nakoupí, přičte se partnerovi provize, kterou mu vyplatíte. Velkou výhodou tohoto způsobu propagace je, že platíte pouze za samotné prodeje. Také se vyznačuje snadnou měřitelností. Hovoří se dokonce o tom, že je budoucností influencer marketingu, kdy firmy budou moci lépe kontrolovat svou spolupráci s influencery.

Affiliate marketing

Zapojení do diskusí

Své jméno můžete budovat i zapojením se do diskusí v rámci různých poraden. Vytipujte si samozřejmě pouze ty, které by mohly zajímat vaše čtenáře či potenciální zákazníky. Pokud lidem poradíte a pomůžete jim vyřešit určitý problém, získáte si jejich důvěru a budou se k vám rádi vracet. Do příspěvků na diskusních fórech můžete nenásilnou formou umístit odkazy na svoje stránky – zvažte však, zdali je to v dané situaci vhodné a zdali to nebude naopak považováno za obtěžující reklamu.

Diskuse

Další možnosti zvyšování návštěvnosti webu

V závislosti na tom, jaký typ webových stránek provozujete, máte na výběr ještě z dalších možností zvyšování návštěvnosti. Například pro e-shopy mohou být relevantní cenové srovnávače, online tržiště (marketplaces) a další portály s nabídkami produktů. Někdo si může dopomoct i off-line reklamou v podobě reklamních letáků, polepů, inzerce v tištěných médiích atp.

  • S off-line propagací ostatně máme vlastní zkušenosti! Pro klienta Minihaus, podnikajícího v oblasti stavebnictví, jsme vytvořili praktickou „miniknížečku“ k oslovení potenciálních zákazníků.

Minihaus - offline propagace

Jak vidíte, možností je opravdu spousta. K výběru té správné vždy začněte otázkou, kde se nachází vaše relevantní publikum, jak jej efektivně oslovit a dostatečně zaujmout. Pak už vám ke zvýšení návštěvnosti vašich stránek nebude nic stát v cestě.

 

chcete být v online vodách vidět?

napište nám

Související články: 

SEO v roce 2023: Na co se připravit a čemu se vyhnout?

SEO v roce 2023
Chcete, aby byl váš web neustále vidět? Věnujte velkou pozornost problematice SEO.

SEO audit webu

SEO audit webu
SEO audit je jedním ze základních kamenů úspěšného webu.

Základy PPC kampaní. Často kladené otázky

PPC FAQ
Jedním z cílů snad každého webu je zvyšování jeho návštěvnosti.

Přidat komentář