IROP podpořil zlínskou dopravní stavbu desetiletí

4. 10. 2023
Slavnostní otevření stavby, kterého se za CRR zúčastnila Lenka Kolářová
Slavnostní otevření stavby, kterého se za CRR zúčastnila Lenka Kolářová

Nové záchytné parkoviště, lávka pro pěší i cyklisty, most a okružní křižovatka. Takové jsou novinky, které lidem ze Zlína a okolí přineslo právě dokončené silniční napojení průmyslové zóny Zlín-Příluky. Z evropských fondů, konkrétně z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), zamířilo na stavbu více než 31 milionů korun.

Stavba silničního napojení průmyslové zóny Zlín-Příluky je po necelých dvou letech u konce a přináší v oblasti dopravy hned několik pozitivních změn. Město chtělo posunout napojení na průmyslovou zónu Zlín-východ dále od obytné zóny v Přílukách, která je navíc jen velice špatně dostupná autem i MHD. Na zastávky autobusů a vlaků nenavazují ani cyklistické trasy, pěší zase postrádají bezbariérový přístup k zastávkám a snadné přestupování.

Město se dlouhodobě snaží zatraktivňovat veřejnou hromadnou dopravu, aby zamezilo dopravnímu přetížení centra, zvýšení hluku, prašnosti a nedostatku parkovacích míst. Pustilo se proto do dvou velkých projektů, díky kterým se problémy vyřeší a místní budou moci využívat více druhů dopravy během jedné cesty.

Přestupní uzel pro všechny druhy dopravy

S podporou evropských fondů vzniklo přímé napojení průmyslové zóny na silnici I/49, konkrétně na její východní část mimo zastavěné území. Kromě lepší dostupnosti se tak výrazně sníží dopravní zátěž a hluk z dopravy v ulicích Pekárenská a Cecilka, což ocení hlavně místní obyvatelé. Také se zde postavil most, který vede nad železniční tratí a řekou Dřevnicí a ústí okružní křižovatkou do ulice Cecilka. Z této křižovatky vede nový sjezd k záchytnému parkovišti P+R a B+R („Park and Ride“ a „Bike and Ride“, tzn. zaparkuj auto či kolo a jeď MHD).

Záchytné parkoviště se 136 místy využijí řidiči jako přestupný bod na svých cestách do centra města – auto zde nechají a jednoduše pak nasednou na MHD. Poslouží však také cyklistům, kteří se sem dostanou po nové lávce a svá kola zaparkují u vyhrazených stojanů. Propojení parkoviště se zastávkami MHD, vlakové a meziměstské dopravy vytváří z místa moderní dopravní uzel pro všechny druhy dopravy s velkým potenciálem pro krajské město do budoucna.

S financováním pomohly i evropské peníze

„Nové silniční napojení bylo velkou a náročnou dopravní stavbou, a to nejen z hlediska technického, ale také co se týče jeho financování. Stavba nového silničního napojení, včetně vybudování záchytného parkoviště, stála přibližně 200 milionů korun. Stavba se částečně financovala prostřednictvím dotačních titulů ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a Integrovaného regionálního operačního programu (IROP),“ řekl ke stavbě náměstek primátora Michal Čížek.

Oba projekty finančně podpořil IROP penězi z Evropského fondu pro regionální rozvoj, a to více než 31 miliony korun. „Zlín je jedním z našich nejvýznamnějších partnerů. Má zkušený projektový tým a spolupráce je výborná. Mám radost, že i těmto projektům mohl IROP významně pomoct, stejně jako z toho, že i moji kolegové dojíždějící do Zlína budou mít další možnost parkování mimo centrum,“ říká Lenka Kolářová, ředitelka zlínské pobočky CRR, která projekty IROP administruje.