Hlavní obsah

Senzační výsledek pro náš motorsport: Český tým RTR a závodník Jan Krabec vezou z Paul Ricard titul evropských mistrů v GT2

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Český tým RTR Projects a závodník Jan Krabec vybojovali v závěrečném podniku evropského šampionátu Fanatec GT2 ve francouzském Paul Ricard dvě vítězství a hlavně pak titul evropských mistrů. Pro český motorsport je to naprosto senzační výsledek.

Článek

Závěrečný závodní víkend sezony 2023 prestižního šampionátu Fanatec GT2 European Series na jihofrancouzském okruhu Paul Ricard rozhodl o konečném pořadí celé série, kterou jsme od samého začátku na okruhu v Monze sledovali. Český tým RTR Projects a jeho jezdec Jan Krabec stále živili šanci na senzační titul, když do posledních závodů nastupovali pouze s jednobodovým odstupem za Klausem Angerhoferem z továrního týmu KTM True Racing, který sdílel vůz s jezdcem Sarminim.

„Do posledního rozhodujícího závodního víkendu sezony na okruhu Paul Ricard jsme s týmem šli s tím, že tam necháme úplně všechno. Věděli jsme, že se musíme dobře umístit v kvalifikaci. Na této trati jsem jel vůbec poprvé, a i když jsem se připravoval před závodem na simulátoru, bylo potřeba během tréninků dobře nastavit auto a naučit se velmi těžkou trať,“ řekl Jan Krabec. „Oba dva dny jsme dělali poslední detaily na nastavení, auto fungovalo perfektně. Přes sezonu jsme z KTM X-Bow GT2 udělali špičkově vybalancované závodní náčiní. Už teď vím, že mi bude svezení s ním přes zimu chybět,“ doplnil Krabec.

Foto: Dalibor Žák

Český tým RTR Projects závodí s vozem KTM X-Bow GT2. Závodní vůz s motorem 2.5 TFSI má podle pravidel hmotnost okolo 1 200 kg a výkon zhruba 600 koní. A stejně jako ostatní vozy z šampionátu GT2 si i toho KTM můžete koupit v silniční verzi a s klimatizací na značkách.

Po slibných časech z pátečního tréninku přišla večerní kvalifikace, která byla se zapadajícím sluníčkem sice divácky velmi zajímavá, ale jezdecky nesmírně obtížná. „Přesto, že kvalifikace byla v náročných světelných podmínkách, zvládli jsme ji perfektně a získali dva cenné body. Současně jsme všem ukázali, že máme dobré tempo,“ zhodnotil snažení týmu Krabec.

V kvalifikaci do prvního závodu tak český jezdec vybojoval první místo v kategorii Am, tento skvělý výsledek pak zopakoval i v kvalifikaci do druhého závodu, která končila prakticky už za úplné tmy. Český jezdec ale díky tomu získal cenné body do celkového hodnocení v šampionátu.

Foto: Dalibor Žák

Večerní kvalifikace na okruhu Paul Ricard začala proti zapadajícímu sluníčku, což je pro jezdce velmi náročné. V některých úsecích trati prakticky vůbec nic nevidí.

Foto: Dalibor Žák

Závodění v noci je divácky velmi zajímavé. Povšimněte si žhnoucích brzdových kotoučů na tomto Porsche 911 GT2 RS.

Hlavně neudělat chybu a vyhnout se kolizím

V prvním závodě český jezdec plně zužitkoval skvělý výsledek z obou náročných kvalifikací. „V prvním závodě se mi povedl start, vyhnul jsem se kolizím v úvodu a odjel ho stylem start-cíl. Hlídal jsem si pozici a jel na vítězství ve třídě AM. Souboje s jezdci ve třídě Pro-Am jsem si tentokrát odpustil,“ popsal Krabec první závod, ve kterém nakonec zvítězil s náskokem 36 sekund před druhým Sarminim a Angerhoferem. Toho pak přeskočil ve vedení šampionátu a také díky vítězství v obou kvalifikacích měl potřebný bodový náskok.

První závod (s anglickým komentářem) si můžete pustit ze záznamu:

Do druhého závodu, který se jel ve stejný den jako závod první, startoval Krabec rovněž z první pozice v kategorii Am. Rakouský soupeř věděl, že musí druhý závod vyhrát a doufat, že český jezdec dojede nejlépe třetí. O drama rozhodně nebyla nouze. „Na startu jsem pořádně neviděl na semafor, zaspalo navíc auto přede mnou a měl jsem i horší reakční čas,“ řekl k úvodu závodu Krabec.

Český závodník ale po těžkém úvodu, kdy se propadl na třetí místo ve své kategorii, zabojoval. Stahoval náskok Sarminiho, ale nebylo lehké ho ve stejném voze předjet. „Sarmini opravdu dobře bránil, tak jsme se rozhodli jet do boxů co nejdříve a pokusit se využít volné místo na trati k zajíždění rychlejších časů,“ doplňuje Krabec k průběhu závodu. „Museli jsme v boxech strávit o 14 sekund déle, ale podařilo se mi jezdit velmi dobré časy. Angerhofera jsem dojel a v přímém souboji se mi povedlo ho předjet dveře na dveře. Byl tam i kontakt, vytlačil mě mimo trať,“ popisuje dramatický průběh závodu Krabec.

Foto: Dalibor Žák

Angerhofer, bojující s Krabcem o celkové vítězství, svou pozici rozhodně nedal zadarmo. Takto dopadlo KTM českého závodníka po kontaktu s rakouským jezdcem ve stejném voze.

Krabec pak zvyšoval náskok a dotáhl se velmi rychle na mercedes s číslem 888, který sice vedl kategorii Am, ale jelikož se jednalo o nového účastníka šampionátu, jeho umístění se bodově nepočítalo.

„Řidič mercedesu bránil pozici agresivně, až za hranicí pravidel. Když jsem ho zkoušel na cílové rovince předjet, natlačil mě na boxovou zídku a musel jsem dokonce přibrzdit, abych zabránil kolizi. Ztratil jsem hodně času. Toho pak využil Angerhofer, který nás dojel a posledních několik kol jsme jeli těsně za sebou. Nechtěl jsem nechat nic náhodě a dojet to na druhém místě, protože mi bylo jasné, že Angerhofer zaútočí. Dvě zatáčky před cílem pak přišla příležitost a mercedes jsem nakonec předjel,“ přiblížil Krabec momenty dramatického finále.

Foto: Dalibor Žák

Pro český motorsport je vítězství Jana Krabce a týmu RTR Projects ve třídě Am obrovský úspěch. Titul v kategorii Pro-Am nakonec o bod získali Henry Hassid a Anthony Beltoise z francouzského týmu LP Racing.

I druhý napínavý závod si můžete pustit ze záznamu:

Český závodník tak potvrdil už sedmým vítězstvím v tomto ročníku naprosto fantastickou sezonu a především titul v celém evropském šampionátu Fanatec GT2 European Series.

„Co se na začátku jevilo jako neuvěřitelné, jsme během sezony dokázali odpracovat, doslova vydřít a především to pak i zopakovat. Mechanici týmu odvedli během roku skvělou práci a auto bylo vždy perfektně připravené. Vyhýbali jsme se incidentům a zbytečným chybám, i když ne vždy šlo vše podle plánu. V posledním víkendu jsme tam ale nechali všechno, a proto se nyní poprvé nebojím říct, že jsme si titul zasloužili! Děkuji celému týmu RTR Projects,“ zhodnotil pro český motorsport naprosto senzační sezonu Jan Krabec.

Ještě pro pořádek uveďme, že v kategorii Pro-Am vybojovali titul jezdci Henry Hassid a Anthony Beltoise s vozem Audi R8 LMS GT2, kteří zvítězili o jediný bod před Reinhardem Koflerem s továrním KTM X-Bow GT2. Ten sice oba závody vyhrál a bodově by jezdce v Audi přeskočil, ale po prvním závodě dostal dodatečnou desetisekundovou penalizaci, klesl na třetí místo a to ho stálo potřebné body.

Reklama

Související témata:
Načítám