Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Australské robotické vlaky přejdou na baterky, s testy začnou za dva roky

  15:00
Pokud se to podaří, bude to velký symbol přechodu k elektromobilitě. Těžební společnost Rio Tinto, která v Austrálii využívá několik kilometrů dlouhé autonomní vlaky k přepravě železné rudy přes poušť, chystá zkušební provoz bateriových lokomotiv. Odklon od nafty má pomoci se snížením emisí.

Vagony společnosti Rio Tinto s železnou rudou jezdí po největší soukromé železniční síti na světě. Přes 1 400 kilometrů kolejí propojuje doly v Tom Price, Dampier a Port Lambert. (11. června 2022) | foto: Profimedia.cz

Přestavba dva a půl kilometrů dlouhých vlakových souprav na elektrický pohon by mohla vyřešit potíže s dosluhujícími dieselovými soupravami. Spalování nafty totiž představuje pro Rio Tinto hlavní zdroj průmyslového znečištění a přechod na elektrickou energii by firmě usnadnil snížení emisí skleníkových plynů o padesát procent do roku 2030, píše Bloomberg.

Každá souprava, což je kombinace obvykle tří lokomotiv a 240 vagonů, zvládne přepravit zhruba 28 tisíc tun železné rudy v hodnotě přes 3,2 milionu dolarů (75 milionů korun). Jezdí na australském západním pobřeží v oblasti Pilbara po trati v délce skoro dvou tisíc kilometrů, od roku 2018 bez strojvedoucích.

Zelené cíle mají problém – měď. Chybějí miliony tun a další doly nejsou

Testy se čtyřmi elektrickými lokomotivami od společnosti Wabtec mají začít v roce 2025. „Naším úkolem je pomoci výrobcům a vývojářům najít optimální řešení. Pokud to nezrealizujeme my, nikdo jiný to neudělá,“ poznamenal Richard Cohen z Rio Tinto. Doufá také, že se toho díky testovacím jízdám o bateriových technologií hodně naučí.

Zkušební bateriové lokomotivy, které ovšem na rozdíl od těch dieselových budou řídit lidští strojvedoucí, mají kapacitu přibližně 7,5 megawatthodin. Výkon dieselových vlaků přitom podle Bloombergu odpovídá 13 megawatthodinám. „Zvýšení hustoty baterií zůstává zatím výzvou,“ připustil Cohen.

Austrálie útočí na monopol Číny. Hodlá ovládnout trh s kritickými surovinami

Rio Tinto využívá ročně zhruba 1,3 miliardy litrů dieselu jako palivo pro těžební vybavení, nákladní automobily a vlaky. Z nich pochází přibližně třináct procent z celkových přímých emisí firmy. Společnost pracuje na řešení, už příští rok začne s bateriovými experimenty u menších nákladních vozů, které se používají v dolech.

Rio Tinto věří, že přechod na baterie bude pro společnost znamenat podobný přínos jako přechod na autonomní vlaky. Ty přinesly významné úspory, i když na začátku nabíralo jejich zavádění zpoždění a překračoval se při něm rozpočet.

„Robotické vlaky zvýšily rychlost a kapacitu přepravy, zkrátily běžnou čtyřicetihodinovou cestu z dolu do přístavu a zpět o asi dvě hodiny,“ řekl Cohen. Lokomotivy také nemusí každých dvanáct hodin zastavovat, aby se mohli vyměnit strojvedoucí, dodal.

Autor:
  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcarský nůž nově bez čepele. Victorinox zato chystá verzi s cyklonářadím

7. května 2024  12:05

Švýcarský armádní nůž s více než stoletou historií čeká zásadní změna. Firma Victorinox, která ho...

Je krásný, drahý a luxusní. Australskému bytu snů chybí už jen majitel

11. května 2024

Pro superluxusní byt v mrakodrapu One Barangaroo v hodnotě devadesáti milionů australských dolarů...

Prazdroj obrátil Proud. Experimentální značku nalepil na ležák pro mladé

11. května 2024

V roce 2020 spustil Plzeňský Prazdroj ve svém areálu nový experimentální minipivovar Proud zaměřený...

Průvodce lže v jednom kuse. V Tokiu vymysleli túru po neexistujících místech

11. května 2024  13:55

V Asakuse, historické čtvrti Tokia, nabízejí „Uso no Cua“ neboli „Prohlídku lží“. Sestává z...

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...