Včera jsme se konečně odzvěděli HW nároky pro survival horor Alan Wake 2, které mnohé hráče překvapily, neboť jsou poměrně vysoké. Tabulka zmiňovala pouze grafické karty řady GeForce RTX 20 či Radeon RX 6000 a vyšší, nyní si dozvídáme, že to není úplně náhodou. Jedna z vývojářek na Twitteru prozradila, že seznam podporovaných grafických karet bude relativně omezený.
Uživatelka s přezdívkou newincpp konrkténě tvrdí, že hra využívá mesh shadery, což je jedna z funkcí API DirectX 12 Ultimate. To je podporováno právě pouze na kartách řad RTX 20/RX 6000 a vyšších. Vývojářka sice dodává, že pro starší grafiky implementovali jinou techniku, tzv. vertex shadery, se kterými však byly velké problémy, co se týče výkonů i bugů, tato metoda tak nakonec oficiálně podporována nebude. Jestli tedy vlastníte starší grafickou kartu a plánujete titul hrát, budete muset počítat s tím, že hra nemusí běžet úplně ideálně, pokud vůbec.
Alan Wake 2 vychází 27. října na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S.
I’m not sure it will run without it. In theory the vertex shader path is implemented but had lots of perfs issues and bugs, we just dropped it.
Meaning it might be possible to bring it back with a mod but don’t expect miracles.— Lea – Newin (@newincpp) October 21, 2023
Nadšený z toho nejsem,
ale taky pamatuju, že okolo přelomu milénia býval takový herní rush na hardware běžný.
tak ono zase 5 let není podle mě moc rush
Škoda že od vydání Quantum Break se i z technologicky špičkových Remedy stala banda neschopných šašků – hezké porovnání detailů tváře – i když co si budeme povídat, i ten zbytek byl vrchol drzosti (a to nejen vzhledem k šíleným nárokům na GPU)
A ještě na svoje diletanství upozorňují stěžováním si na „pomalý“ Xbox SS (RTX 4090 má pouze o +-800% více výkonu – např. GTX 780 z roku 2013 má o +-2000% více výkonu než PS3 a nevím o tom, že by tenkrát byl výkon GPU hlavní překážkou)
Nejvtipnější je, jak spousta lidí argumentuje, že když je tu nový Crysis (jakože Alan Wake 2), tak tu PC hráči už zase brečí, ale z opačného hlediska (tedy ne, že konzole brzdí vývoj – což podle mě od vydání PS4+ neplatí – ale že je hra moc náročná). Vůbec bych se nedivil, kdyby Alan Wake 2 jako celek vypadal hůř než Alan Wake 1 (rozmazané nativní rozlišení, blur, DoF,chromatic aberration, ghosting, … = něco jako Quantum Break). Ano potenciál tam určitě bude, ale přirovnal bych to k obrazově fantastickému filmu, který se ale do distribuce dostane ve formátu KinoRip natáčeným na telefon. Tohle má být nový Crysis ? Mezi Doom 2 a Crysis je 13 let (stejně jako mezi Alan Wake 1 a 2) a když se podívám na srovnávací obrázky, tak rozdíl mě doslova omráčí a násobně vyšší HW nároky naprosto chápu. To ale nebude případ Alan Wake 2 ani omylem
Zadej si do vyhledavače „law of diminishing returns“. Snad ti to pomůže.
Jinak srovnánví screenshotů je moc hezké, jenom ta opička, co to dávala dohromady nebyla úplně fér, protože je na první pohled zřejmé, že ty postavy v té scéně nejsou ani zdaleka ve stejné vzdálenosti.
Nekdy by bylo dobry tyhle diskuze uplne uzavrit… resi se tu problem typu – proc se nevlezu do detsky sedacky, kdyz mi je dvacet.
🤣 zpusoby mysleni nekterejch individui na netu obecne je dost… ehm… na povazenou
Jenom souhlas, kdo nesplňuje, ten si nezahraje, konzolisti taky co pár let vyměňují železo. Jednou na majitele starých karet dojít muselo, na staré kartě staré hry
Pořád v diskuzích čtu jak jsou konzole pomalé a zastaralé a jak jsou PC co mají doma o 10let dopředu. No a hle má vyjít hra pouze jen na současnou generaci grafik a je tu problém :-D.
Problém vidím jen že to oznámily týden před vydáním. Aspoň lepší než Bethesda která to oznámila asi týden po vydání. (kdy jsem zjistil po nainstalování že to grafika nedá a objednal si novou RX tak jsem dostal tu hru free – to bylo teprve k nasrání :-D)
Problémů je tady víc, vedle toho, že hra vyžaduje pro normální plynulé hraní nejnovější GPU, tak je cena těch GPU, která je pořád někde kolem 50k, což je cena, za kterou jsem před cca 8 lety stavěl celé PC včetně GPU, která tehdy byla nová.
Ale bylo hůř (Alza, 2021):
Záleží na jakém chcete hrát rozlíšení a na jaké detaily. Třeba na Full HD vám bude stačit grafika do 20k. Alan Wake asi bude dost náročný, ale to je kupa jiných her také a grafika tomu často úplně neodpovídá. Tahle hra vypadá z gameplay videí, které samozřejmě jede na úplný ultra detaily, jako dost možná graficky nejlíp vypadající hra ever. A co se týče té HW tabulky, je tam často nepochopitelná směsice nastavení.
Sory, ale 2080ti nevysla pred 8 lety a uz vubec nestala 50 litru… ja ji kupoval pred 4-5 lety za
25litru novou asusku… pomer cena vykon uplne v pohode
Neumíš číst, já psal o svojí kartě, ne o 2080, 50 litrů stálo moje celé PC dohromady. To byl jen příklad toho, kolik karty stály před 2 roky když byla krize s kryptem (lidi v té době radši místo GPU kupovali konzole) a od té doby prakticky jen čekám, kdy si budu moci koupit novou kartu s rezervou kolem 10k (což je cena, za kterou většinou GPU kupuji) a vypadá to, že si ještě počkám. Bohužel se trh ještě nestihl znormalizovat a ceny nejnovějších GPU jsou stále přestřelené. Kdyby taková 4080 stála cca 10-15k už ji dávno mám.
Jestli budete čekat až ekvivalent 4080 bude stát 10-15k tak hodně štěstí. To už se nikdy nestane. S tim se smiřte. Kdyby kvůli ničemu jinému tak už jenom kvůli inflaci ne.
V tom případě asi se vrátím ke hraní na PSku, protože hraní novinek na PC bude čím dál dražší.
Mě to nevadí. Sice jsem si před 2 měsíci koupil za 4000 Kč „GTX 1080 Ti“, na kterou by AW2 neměl jít, ale vidím to na 2 možnosti:
– Buď to nějakým způsobem nakonec na té kartě půjde.
– A pokud vůbec ne, tak nevadí. Her je toliko, restů je toliko, že mě to absolutně nevadí pokud AW2 nerozjedu/nezahraji.
Tvl tady je bouřlivá diskuze jsem nevěděl že tolik PC hráčů má víc jak 8 let starou gpu a jsou tací fanoušci Wake
No to je super mít od února grafiku za 35 tisíc a pak se v říjnu modlit abych dal hru ve 4K s 60FPS. Dřív ty grafiky měly výkon na 5 let dopředu … a ještě ta korporace teď vydá zase Super verze, aby všem co koupili standart padly ceny…. kam tohle všechno míří ?? Vždyť jsme jenom hráči a je to náš koníček…to nás chtějí strhat z kůže?….
kupuju grafiky od TNT Riva 2 a nikdy v historii neexistovalo něco jako grafika s neutuchajícím výkonem na dalších 5 let
To chce crack jmenuje se rx 7800xt podle recenzí je to nejlepší karta poměr cena a výkon
Podvoltovaná 6800Xt po 2 letech.
Po tom co Remedy vydalo před lety Control jsem si myslel že zrovna oni nejsou nakažení optimalizační leností.
Teď jsem ale viděl to co nasekali do minimum specu a chce se mi brečet. Nafackovali to tam tak jakoby dělali hru která má vyjít až za 10 let. Kompletně se spoléhají na Upscaling (nejsou první ani poslední). 16GB Vram je taky extrém ale píšou to jen u Path tracingu který je dělaný pro NASA počítače, co už.
Ale 12GB Vram na ultra detaily když ještě před pár lety stačily 4GB na celou Steam knihovnu??? Jeba.
Každá hra spoléhá na upscaling, i ty před 5, 10, 20, 30 lety. Vždycky se dělaly kompromisy na úkor textur, objektů, rozlišení, které se doháněly trikama. Dneska jenom existují hotové řešení, to je celé. Navíc tu hru budou chtít hrát i hráči za několik let, kdy ten „NASA“ výkon bude mít každá druhá karta.
Fakt nechápu co vám vadí na DLSS. Je úplně jedno jestli hra běží v nativním rozlišení nebo s DLSS. Obraz je identický, často s DLSS ještě o fous lepší. Vývojaři hru optimalizují pro dobrý běh se zapnutym DLSS, protože je to standard. Kdyby to neexistovalo, museli by optimalizovat násobně víc, což by stálo více času, více peněz a výsledek by stejně byly neoptimalizovaný hry, protože by se s tím jen málokdo před vydáním tolik piplal. Nebo snad před DLSS všechny hry běžely perfektně, protože všichni dokonale optimalizovali? Ani prd. Takhle si do hry mohou dovolit přidávat věci jako Ray Tracing, Path Tracing a další velmi náročný technologie, které by bez DLSS defakto ani neexistovaly, protože by je rozjela jen hrstka vyvolených. DLSS fakt nemůže za rozbitý hry. Za ty můžou vývojáři, případně vydavatelé, nikoliv technologie. Bylo to tak před DLSS a platí to i teď. A je mi úplně jedno jestli mi to pojede nativně v 1080p nebo 240p když výsledný obraz bude nerozeznatelný.
Děkuji, konečně to tu někdo chápe a rozumí
Pro vývojáře to možná je standart, ale pro Nvidii určitě ne protože si za ten vývoj technologie nechá zaplatit. Tudíž jsem se s požadavky nikam neposunul, ale hezky jsem si připlatil.
Nvidia je technologický lídr v dané oblasti a nechá si za to platit. To je ale překvápko.
Ovšem že není, na to nepoukazuju jako na něco divného. Ale díky tomu, že tam je nová technologie, která se u hráčů odráží na ceně, tak někteří vývojáři si myslí, že z jejich strany se díky tomu může ušetřit čas a peníze. A svým způsobem z té technologie mám prd.
Tak to se shodnem, dokonce to tam i píšu. Někteří vývojáři se moc neobtěžují s optimalizací a DLSS to dokáže třeba rozumně vyvážit, ale kupa jiných optimalizuje dobře a DLSS funguje jako dodatečný boost. Pochybuju, že ti vývojáři co na to kašlou teď by se s tím kdovíjak crcali bez DLSS. Prostě by to vydali ve zprasenym stavu. Myslím, že těch her z historie známe spoustu.
Tak si pořiď brýle. Ano DLSS dokáže vylepšit obraz, ale také ho v mnoha případech dokáže zničit.
Můžeš mít lepší ostrost, ale zase ghosting.
Nebo horší ostrost + ghosting. Viz Dead Space remake.
Amatéři
Socky . Vítejte v budoucnosti.
Co tady brecite, dlss ve formě kvalita, vypadá lépe jak nativni rozlišení. A od té doby co vyšlo dlss 3.5 stačí ve složce s hrou nahradit ty staré dlss tou novou verzí a světe div se i v režimu performance to vypadá velice dobře,
jj 10cm pero s lupou taky vypada vetsi ale ve skutecnosti vetsi neni .. sasku …
nativni rozliseni je nativni , zadny posra… fsr nebo dlss neudela kvalitu z nekvality ..
vyhlazovani jako takove to je jina pohadka ..
Sasek je tvuj fotr ty demente, Nativni rozliseni vypada hur , dlss kvality – ostrejsi a hezci obraz v kazdym pripade, DLAA uplne nejlepsi
Tahle hra optimalizaci neviděla ani z rychlíku Tohle dostanou strašně sežrat. Tak si prostě půl roku počkám než to bude optimalizované( jako ostatně u všeho za posledních pár let..že?)