Koncert Jitky Čechové na Hybatelích rezonance bude patřit českým autorům 20. století

Cyklus sólových recitálů Hybatelé rezonance zve již 6. listopadu na koncert první dámy české klavírní školy Jitky Čechové. V pečlivě sestavené dramaturgii nabídne v působivém prostředí Anežského kláštera skladby Vítězslava Nováka, Josefa Páleníčka, Leoše Janáčka, Jaroslava Ježka a také Josefa Suka.

Hybatelé rezonance již šestým rokem uvádějí sólové koncerty výrazných osobností, které na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein D 282 představují osobní program sestavený exkluzivně pro tuto příležitost. Listopadový koncert Jitka Čechová pojala jako pestrou výpravu do světa českého postromantismu a expresionismu 20. století a k programu večera uvádí: „Mou snahou je publiku předvést pečlivě vybraná díla, která v bouřlivosti a dynamičnosti doby a jejím dramatickém a drsném odrazu v hudbě skýtají prostřednictvím tónů další fantastické vyjadřovací prostředky stejně intenzívního emocionálního prožitku jako velcí klasici a romantici.“ Jitka Čechová je nejen vyhledávanou sólovou hráčkou, ale také členkou prestižního Smetanova tria. Hudební kritika vyzdvihuje její výraz plný plasticity i síly, spontánní radost ze hry, precizní kulturu úhozu spojenou s fantastickou virtuozitou a delikátní práci s detaily.

Cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance připravuje společnost C. Bechstein. Vstupenky na další sezonu je možné zakoupit na webových stránkách www.hybatelerezonance.cz a v síti GoOut. Koncerty začínají v 19.30.

Jitka Čechová je u nás i ve světě hrdou propagátorkou české hudební tradice. Z českých děl vychází i dramaturgie recitálu pro cyklus Hybatelé rezonance. Návštěvníci jejího listopadového koncertu se mohou v jejím podání těšit na Sonátu pro klavír Josefa Páleníčka, Sonátu pro klavír 1. X. 1905 es moll „Z ulice“ Leoše Janáčka, Vzpomínky, op. 6 Vítězslava Nováka, Jaro, op. 22a Josefa Suka a skladbu Toccata Jaroslava Ježka.

Za své interpretační kvality získala klavíristka Jitka Čechová celou řadu ocenění a je pravidelně zvána na velké hudební scény i festivaly. Nedílnou složkou její hudební identity je komorní hudba. Té se věnuje s plným emotivním zaujetím zejména jako pianistka Smetanova tria, jež patří
k nejprestižnějším českým souborům současnosti. Ovšem do všech jejích hudebních aktivit se výrazně propisuje brilantní technická vybavenost jejího sólistického zázemí. Velký vliv na rozvoj její hudební individuality měla postgraduální studia u Eugena Indjice v Paříži a Vitali Berzona ve Freiburgu. Další zkušenosti sbírala na mistrovských kurzech Rudolfa Kehrera ve Výmaru, Eugena Indjice a Lazara Bermana v Piešťanech. Vystoupila například s Bamberskými symfoniky, PKF – Prague Philharmonia, Symfonickým orchestrem Durban, Jihoněmeckou filharmonií Konstanz, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK či Mnichovskými symfoniky. Její klavírní mistrovství zaznělo na festivalech Pražské jaro, Janáčkův máj, Ticino Musica či na přehlídkách v Baden-Badenu, Štýrském Hradci nebo Paříži.

Vedle cen z celé řady prestižních klavírních soutěží má na svém kontě plejádu ocenění za vynikající nahrávky. Například v roce 2017 získala se Smetanovým triem prestižní BBC Music Magazine Award za nahrávku hudby Bohuslava Martinů. Mezi díly, jež natočila, jsou třeba Šostakovičův 1. klavírní koncert, Lisztův Totentanz, Dvořákův Klavírní koncert g moll, trojkoncerty Voříška a Beethovena či komplet koncertů Clary a Roberta Schumannových. Nedávno dokončila souhrnnou nahrávku klavírních koncertů Josefa Páleníčka, v současnosti se podílí na unikátní souborné nahrávce 550 sonát Domenica Scarlattiho pro Český rozhlas.

V příštím roce nabídnou Hybatelé rezonance 8. dubna autorsky pojatý program recitálu Víta Křišťana, ve kterém volně naváže na Suitu Mandala premiérovanou s orchestrem SOCŘ na jaře 2023, odkáže na inspiraci polskou jazzovou líhní, jazzovými standardy a pozve do světa improvizace. Další z koncertů bude 13. května patřit Ivu Kahánkovi, který nabídne atraktivní program sestavený z děl Domenica Scarlattiho, Johanese Brahmse, Ference Liszta a Bély Bartóka.

Hybatelé rezonance

Cyklus Hybatelé rezonance pořádaný C. Bechstein se stal nástupcem dvouleté série Saleem Ashkar Beethoven Residency, kde zaznělo v rámci osmi koncertů všech dvaatřicet Beethovenových mistrovských klavírních sonát. Strůjci úspěchu následujících „hybatelů“ dosud byli např. Tomáš Kačo, Beata Hlavenková, Jan Bartoš, Ivo Kahánek, Marek Kozák, Martin Kasík, Lukáš Klánský, Karel Košárek, Kryštof Marek, Miroslav Sekera, Kristina Barta, Nikol Bóková, Najponk, Terezie Fialová nebo Matyáš Novák. Koncertní řada poskytuje samostatný prostor výrazným osobnostem české klavírní školy a představuje je v osobitých profilových recitálech, vyjadřujících plně jejich aktuální umělecký názor a preference.

C. Bechstein

C. Bechstein od roku 1853 přes jedno a půl století vyrábí mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a barvy. Nejvyšší kvalita zvuku a mechaniky tak přenáší krásu velké klavírní éry i do naší doby. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř v Paříži či Berlínskou filharmonii.

Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby doplněné o současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, a sice z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. V květnu 2019 společnost otevřela svůj pianosalon v Praze, největší reprezentační a prodejní pianocentrum v hlavním městě.

Zdroj: TZ
Foto: Jirka Čechová (©David Port)

Podcast