Pražské jaro zahájí Berlínští filharmonikové. Ozdobou festivalu budou i proslulé soubory staré hudby a světové premiéry

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro zveřejnil program nadcházejícího 79. ročníku, který se uskuteční mezi 12. květnem a 3. červnem 2024. Mnoha koncerty oslaví Rok české hudby a také dvě stě let od narození Bedřicha Smetany. Návštěvníci si budou moci vybrat z nabídky takřka padesáti koncertů, jíž budou vévodit zahraniční symfonické orchestry, tělesa specializovaná na starou hudbu a zajímaví sólisté či projekt zaměřený na současnou hudbu Prague Offspring.

Orchestrální program

Pražské jaro zahájí Berlínští filharmonikové se svým šéfdirigentem Kirillem Petrenkem 12. května, vystoupení zopakují 13. května. Jejich provedení Smetanovy Mé vlasti je očekávanou událostí, právě jako každé hostování tohoto významného ansámblu v Praze. Berlínští filharmonikové tu vystoupili již sedmkrát a pokaždé na pozvání Pražského jara. Naposledy v Praze hostovali se sirem Simonem Rattlem v roce 2014. Na festival zavítají také dva vyhlášené italské orchestry – Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia Jakubem Hrůšou a Filharmonický orchestr milánské opery La ScalaRiccardem Chaillym. Uslyšíme i Orchestre Philharmonique de Radio France, který v Praze pod vedením svého šéfdirigenta Mikka Francka provede mimo jiné premiéru skladby ve Francii žijícího českého autora Kryštofa Mařatky Svatyně.

Česká filharmonie dostane příležitost celkem třikrát. Dvakrát v koncertním provedení Smetanovy Libuše na pódiu Rudolfina s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli a Adamem Plachetkou coby Přemyslem za řízení Jakuba Hrůši, poté na závěrečném koncertu 3. června, jehož řízení se ujme americký dirigent David Robertson a jako sólista vystoupí houslista Josef Špaček. Pro svůj pražskojarní orchestrální debut zvolil koncert Leoše Janáčka Putování dušičky a Dvořákův Mazurek e moll.

David Robertson, foto Chris Lee

Z dalších českých orchestrů se na festivalu představí Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se svým šéfdirigentem Tomášem Braunerem a houslistkou Carolin Widmann, dále PKF – Prague Philharmonia a Plzeňská filharmonie, které doprovodí třetí kolo soutěže, a Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

Jakub Hrůša se na Pražském jaru 2024 stane ambasadorem Roku české hudby. Představí se nejen s Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, jehož je od roku 2021 hlavním hostujícím dirigentem a s kterým uvede kromě jiného Fresky Piera della Francesca Bohuslava Martinů či ve slavnostním provedení Smetanovy Libuše, ale bude i jedním z hlavních řečníků konference, kterou Pražské jaro připravuje k Roku české hudby a která se bude zabývat fenoménem České republiky jako velmoci klasické hudby z pohledu ekonomů, filozofů, politiků i podnikatelů.

Mistři poučené interpretace i soudobá hudba

Dramaturgie festivalu nezapomíná na oba póly hudebního vývoje. Z oblasti staré hudby přivítáme v Praze ikony historicky poučené interpretace – belgický soubor Collegium Vocale Gent, který pod vedením svého zakladatele Philippa Herrewegheho představí 17. května program nazvaný Madrigaly v Arkádii, spojující světská díla italských mistrů přelomu 16. a 17. století. Druhého června zavítá na festival Ton Koopman se svými soubory Amsterdamským barokním orchestrem a sborem, s nimiž uvede tři kantáty Johanna Sebastiana Bacha.

Collegium Vocale Gent, foto archiv ansámblu

Pražské jaro se znovu otevře i soudobé hudbě – potřetí a naposledy se představí soubor Klangforum Wien, rezidenční ansámbl projektu Prague Offspring. Pod vedením dirigenta a skladatele Enna Poppeho uvede tento soubor šest premiér českých autorů napsaných na objednávku Pražského jara a připomene letos zemřelou finskou skladatelku Kaiju Saariaho. Jako rezidenční skladatelka míří do Prahy Rebecca Saunders. V neděli 2. června se v rámci Offspring uskuteční teprve třetí provedení skladby Georga Fridricha Haase 11 000 strun, velkolepé kompozice pro padesát mikrotonálně naladěných klavírů. Klavír nevšedním pohledem bude nahlížet také projekt Pianofonia Michala Rataje a Jana Trojana, kteří v prostoru Národního technického muzea 20. května rozezní a ozvučí jednotlivé součásti klavíru jakožto poctu tomuto nástroji.

Rebecca Saunders, foto Astrid Ackermann

Víkend komorní hudby

Komorní hudba k festivalu neodmyslitelně patří. Od pátku 24. do neděle 26. května vystoupí na sedmi koncertech v Rudolfinu, Anežském klášteře, Obecním domě a v Křečovicích zajímaví sólisté i komorní soubory. Magnetem bude koncert vítěze Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina z roku 2015 jménem Seong-Jin Cho, přitahovat bude i vystoupení českého violoncellisty Viléma Vlčka, flétnisty Alexise Kossenka, titulární varhanice hamburské Labské filharmonie Ivety Apkalny v Obecním domě a varhaníka Aleše Bárty se sopranistkou Lucií Kaňkovou v Křečovicích. Z komorních souborů vystoupí Alinde Quintet a Z.E.N. Trio, které se představí ve skladbách Johannesa Brahmse a Antonína Dvořáka.

Mladí na Pražském jaru, Pražské jaro pro mladé

Tradičně myslí festival na mladé hudebníky i posluchače. Dirigentského debutu se 21. května zhostí Jiří Habart, který již uspěl v několika mezinárodních soutěžích. Řídit bude PKF – Prague Philharmonia s programem evokujícím toulky po Evropě: od Mendelssohna-Bartholdyho přes Pendereckého a Griega po Kodályho Tance z Galanty.

Seong-Jin Cho, foto Christopher Köstlin

Novým počinem festivalu je celodenní program nazvaný SpringTEEN, věnovaný mladému publiku a rodinám s dětmi. V Anežském klášteře se v sobotu 19. května uskuteční nevšední koncerty i kreativní dílny a znít bude hudba nejen klasická, ale i jazz, pop a elektronika. Posluchače čeká také open air koncert s námětem nedalekých Stínadel.

Soutěž a dva pohledy na jednu skladbu

Mezinárodní soutěž Pražského jara se příští rok uskuteční ve dvou oborech – lesní roh a housle. Samotnou soutěž doprovodí masterclassy porotců a dvě zajímavá odpolední setkání nazvaná Dva umělci, dva pohledy, na nichž dva porotci, český a zahraniční, vyloží svůj pohled na skladby českého repertoáru. V oboru lesní roh se v hledáčku Jindřicha Petráše a Willa Sanderse octne Jan Václav Stich Punto, nad houslovými skladbami Antonína Dvořáka a Jana Václava Huga Voříška se budou zamýšlet a interpretovat je Josef Špaček a jeho pedagožka z Curtisova institutu Ida Kavafian. Soutěžní poroty povedou hornista André Cazalet a houslista Liviu Prunaru. Povinnou skladbou pro druhé kolo budou dvě premiéry: pro housle Apprivoise-moi Miroslava Srnky, pro obor lesní roh napsal skladbu Tři pražské obrazy Kryštof Marek. Oslavě pětasedmdesáti let soutěže bude patřit i jeden z festivalových koncertů, na kterém 15. května vystoupí jeho laureáti Gábor Boldoczki, Kateřina Javůrková, Victor Julien-Laferrière, Pavel Haas Quartet a další v doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Sdílet článek: