Když se ztratí malý klouček...

Moravské divadlo Olomouc uvádí v pátek 3. listopadu v 19.00 premiéru inscenace Ad Matrem s podtitulem Opera o hledání ztraceného chlapce.

Jakým strachům čelí matka, která se bojí o své dítě? Co se honí v hlavě záchranným složkám, které pátrají po ztraceném chlapci? Na nejznámější hudební dílo polského skladatele Henryka Góreckého Symfonie žalostných písní vytvořil režisérský tandem Petra Erbese a Borise Jedináka inscenaci Ad Matrem s podtitulem Opera o hledání ztraceného chlapce. Zazní v ní také stejnojmenná skladba a výběr z cyklu písní Široká voda od stejného autora. Autorem hudebního nastudování a dirigentem je Tomáš Hanák.

20231020_TH_7237.jpg
  • Elena Prášilová Gazdíková

„Působivá tvorba polského skladatele Henryka Góreckého je světovým klenotem symfonické hudby 20. století a tento významný autor by letos oslavil devadesáté narozeniny," říká ředitel Moravského divadla David Gerneš.

„Symfonie v původním znění vypráví tři příběhy, které jsou o ztrátě dítěte, o utrpení a smíření matky s touto ztrátou, přičemž se vztahují jak ke Kristu, tak k polské historii. Rozhodli jsme se tento příběh vyprávět prostřednictvím malého chlapce, který se rodičům na několik hodin ztratil v horách,“ přiblížil režijní záměr Petr Erbes. „Především nás zajímá, jakým způsobem člověk tu situaci vnímá, jakým strachům čelí a jaké scénáře si představuje ve chvíli, kdy se mu dítě ztratí. Je to pole pro asociační hru na téma strach,“ doplňuje Boris Jedinák.

20231020_TH_7311.jpg
  • Vojtěch Dvořák, Elena Prášilová Gazdíková

„Na začátku jsme se rozhodli pro 3. symfonii, kde jsme našli téma mateřského zármutku a strachu. Pak jsme zjistili, že mariánský kult se v díle Henryka Goreckého objevuje často. Evidentně k němu měl hodně blízko. Proto jsme se zaměřili na skladby, které zpracovávají toto téma. A to nás dovedlo ke skladbě Ad Matrem. Nakonec jsme se rozhodli zařadit ještě tři písně z cyklu Široká voda, protože jsme měli pocit, že hudbu je potřeba trochu rozjasnit, nabourat ji ještě trochu jiným zvukem,“ vysvětlil výběr Góreckého hudby režisér Petr Erbes.

„Třetí symfonie Henryka Góreckého, která tvoří základ naší inscenace, patří mezi kultovní díla symfonické hudby 20. století," doplňuje Tomáš Hanák, autor hudebního nastudování a dirigent. „Vztah matky a dítěte bude pro umělce asi vždy silným zdrojem inspirace. Zde se navíc geniální jednoduchost hudebního jazyka snoubí s niternou krásou zpívaného textu," dodává dirigent.

V inscenaci vystupují sólisté a sbor souboru opery a operety v rolích policistů, záchranářů, členů horské služby, hasičů, myslivců a místních dobrovolníků. V roli matky se představí pěvkyně Helena Beránková, kterou bude alternovat Elena Prášilová Gazdíková.

20231021_TH_7951.jpg
  • Renata Dubovicová, Igor Grmolenský, Helena Beránková, Radek Leszczynski, Radim Šimeček

Barbora Perná a Radoslava Müller se objeví v roli policistek. „Jako máma tříletého chlapce prožívám během zkoušení tento příběh s jeho rodiči i s lidmi, kteří ho pomáhají hledat," svěřuje se Radoslava Müller. „S dílem jsem se už setkala před pár lety, patří mezi mé zamilované, takže je to jeden ze splněných snů. Při zkoušení této části jsem zažila pocit, kdy jsem si myslela, že to ani neodzpívám. Emoce byly tak silné, až mi stáhly hrdlo. Během studia takto silného díla je důležité „odžít“ si ho během zkoušení, aby člověk získal nadhled a dokázal podat výkon tak, aby jeho samotného emoce nepřeválcovaly,“ dodává pěvkyně.

20231021_TH_8125.jpg
  • Maxmilián Leszczynski

V sólových rolích myslivkyň vystoupí Anna Moriová a Lucie Skácelíková. A samozřejmě nebudou chybět i dětští představitelé. „Zkoušení s dětmi je mnohem více hravé a mnohokrát dobrodružnější než s dospělými. Po herecké stránce se mohou diváci těšit na bohatou paletu. Vedle profesionálního výkonu sólistek, sboru, dětského herectví tu na opačné straně škály máme třeba i psa, kterého nezrežírujete,“ dodal na závěr s úsměvem Boris Jedinák s tím, že zkoušení probíhá autorskou metodou, kdy scénář není dopředu pevně daný, a režiséři nechávají prostor improvizaci a podnětům, které vyplynou v průběhu zkoušek.

Foto: Tereza Hrubá

Podcast