Florida, země květin

Florida je v mnoha ohledech tím nejunikátnějším státem ze všech Spojených států amerických. První lidé se zde objevili před více než 14 tisíci lety. Tito paleolitičtí indiáni museli často utíkat před obřími mastodonty, a když skončila doba ledová, naučili se vyrábět mušlemi zdobenou keramiku. Vše narušil až roku 1513 jeden Španěl – Ponce De Leon.

Zanedlouho byli však on i jeho společníci vyhnáni domorodými indiány. O 50 let později sem připluli Francouzi, jen proto aby byli zmasakrováni Španěly. Francouzi jim to ale zanedlouho oplatili. Poté poloostrov vybojovali Britové. Po dobu občanské války byla Florida jedním z dvanácti států konfederace, jejíž vlajka zde občas stále vlaje. Dnes je Florida oblíbenou prázdninovou destinací, častým místem odpočinku amerických seniorů a státem s největším počtem golfových hřišť.

Svojí polohou se nejvíce přibližuje Karibiku, a kromě Havaje je nejvíce exotickým státem. Krajina s více než osmi ekosystémy připomíná botanickou zahradu a procházka nadchne i všechny milovníky zvířat. Také jde o jediné místo, kde žijí aligátoři a krokodýli bok po boku.

Bydlení v Kršna komunitě

Poslední část našeho cestování byla spíše rodinným setkáním. V tomto nejrovinatějším státě USA totiž bydlí strejda, teta, sestřenky a bratránci mojí přítelkyně. Ti zde žijí v Kršna komunitě vedle přilehlého města a mají například vlastní školu, nebo chrám. Naše cestování tak bylo obohaceno o poznávání každodenního života v komunitě, zasvěcení do tajů tohoto unikátního náboženství a měli jsme tu čest ochutnat originální kršna kuchyni, založenou na té indické.

Blue springs

Na Floridě se nachází mnoho jedinečných míst, kdybych však mohl doporučit pouze jedno, byly by to právě Blue Springs, neboli modré prameny, těch je zde téměř 900. Vyvěrají z podzemních jeskyní, tvoří tak úchvatné modré tůňky plné nejrůznějších rybek. Prameny se dále přelévají v řeky a tvoří spletité vodní sítě. Často se potkávají s klasickou řekou, kde jejich průzračně modrá barva postupně zaniká.

K několika takovým pramenům jsme zavítali. Zpravidla se jedná o státní parky, kde se platí vstupné okolo šesti dolarů za auto. V parku je často více pramenů, které jsou propojené dřevěnými lávkami. Ti odvážnější se mohou pokusit potopit do jedné z jeskyní.

Řeky, jež tyto prameny tvoří, si můžete sjet na kánoi, a tak i my vyrazili na plavbu. Úzké koryto řeky lemovaly husté zelené porosty s květinami všech barev a obří vystouplé kořeny. Připadali jsme si jako v džungli. Okolo nás poletovali pestrobarevní ptáci, na kmenech padlých stromů posedávaly desítky želv a pod námi se hemžila hejna rybek. Cestou jsme nacházeli stromy, které jako by byly vytvořené pro skákání do vody, chvílemi jsme se každý nechal jen tak unášet proudem vedle loďky. A jako správní vodáci jsme nechápající lidi kolem zdravili „ahoj“. Když jsme dopluli do cíle, čekal na nás odvoz zpět na parkoviště, odkud jsme zrána vypluli. A pokud nejste fanouškem kánoí, celý úsek řeky si můžete sami proplavat, proud je natolik silný, že udělá většinu práce za vás.

Další den jsme vyrazili již do klasicky zbarvené řeky na vlastní kánoi. Cestou jsme zaplouvali do nejrůznějších Blue Springs a našli jsme i strom s lanem, pro skákání do řeky.

Dvojí moře

Florida má přístup hned ke dvěma mořím, k Atlantskému oceánu a k Mexickému zálivu. Zatímco pobřeží Mexického zálivu tvoří převážně bažiny, pobřeží Atlantiku je rájem všech milovníků rozlehlých pláží a sběratelů mušliček.

Jedna z nekonečných pláží

Conquesta

St. Augustine je vůbec první místo na území USA, kde se natrvalo usídlili Evropané. Toto malebné přístavní městečko, jemuž vévodí stará španělská pevnost, ukrývá ve svých kamenných uličkách mnoho historie. Narazit zde můžete například na dům guvernéra. A přestože je dnes město z velké části turistická atrakce, procházka úzkými uličkami vás vtáhne do časů pirátu, kteří jsou součástí historie města.

Nejširší nabídku průvodců a map USA (turistických, cyklistických, horolezeckých a jiných) najdete v prodejně a na eshopu KnihyNaHory.cz

KNH

Lovecké potřeby

Američané mají rádi mnoho věcí, máloco ale udělá jižanskému gentlemanovi takovou radost, jako lov divoké zvěře. Do jednoho z takových obchodů jsme se vypravili.

Tyto obchody jsou zvláštní směsicí prodejny, muzea, ZOO a zábavního parku. Hned u vstupu na nás čekaly vycpané trofeje nejrůznějších zvířat, včetně mohutných bizonů a medvědů. V čele hlavní uličky se vyjímalo obří akvárium. Obchod svým sortimentem a někdy i bizarností zdaleka předčil naše sportovní a lovecké potřeby. Narazili jsme například na patriotické rohožky a po předložení ID jsem si mohl vzít do ruky jednu z nejmodernějších loveckých zbraní.

Stovky motýlů

Také jsme zavítali do univerzitního města Gainesville. Nachází se zde univerzita a její kampus jako vystřižený z amerického filmu. Koleje s názvy seskládanými z písmen řecké abecedy a hlavní ulice lemovaná baseballovými stadiony.

Unikátní je zde také obří voliéra plná motýlů. Při chůzi po chodníčku voliéry, klikatící se mezi rozkvetlými tropickými rostlinami, kolem nás poletovali nejrůznější barevní motýli. Jeden z nich se dokonce na chvíli usadil na mě. Přišli jsme právě na krmení, a tak jsme viděli, jak si motýli pochutnávají na hostině z nakrájených banánů.

Motýlí pavilon je součástí muzea, to je však natolik velké, že jsme na jeho prozkoumání potřebovali dvě odpoledne. U vstupu nás přivítala obří kostra slona a velryby, následovaly hroty šípů indiánů z nejrůznějších epoch. Nechyběla ani interaktivní procházka floridskými ekosystémy, astronomický koutek, nebo vesnička floridských indiánů.

A když se stmívalo, šli jsme se podívat k netopýřímu domu, kde pravidelně vylétá okolo půl milionu netopýrů.

Go Gators!

Florida je domovem více než milionu aligátorů, stačilo se tedy zeptat místních, kde naposledy nějakého spatřili a vyrazit za ním. A tak jsme v jednom ze zdejších parků, při okouzlujícím západu slunce, spatřili na vlastní oči aligátora ve volné přírodě.

Aligátor

V Gainesville je však možné vidět i jiné aligátory, konkrétně Gators, univerzitní tým amerického fotbalu. Když jsme šli na večerní přípravný zápas, museli jsme se prodírat davy lidí, jimiž byla ulice zaplněna. Není divu, na stadion se vejde okolo 90 000 lidí a fotbal je zde velká věc. Na každém rohu stály stánky co rozdávaly merch a mezi nimi skandovali skupinky fanoušků. Davu vládla oranžová, barva Gators. Býci z jižní Floridy neměli šanci. Oba týmy doprovázely pochodové kapely a za nimi skupiny roztleskávaček. Obří obrazovky v doprovodu hlasitých reproduktorů nabádaly každého k hlasitosti a šílení. Když jsme nakonec vyhráli, strhla se nespoutaná párty ve všech klubech po celém městě. Tanečním parketům chvílemi vládlo i country.

(Americký) fotbal

Miami

Miami je město zářivých neonů, pestrobarevných domů, vysokých mrakodrapů, hotelů a rozlehlých pláží s bílým pískem. Nachází se zde celá řada latino komunit, restaurace jsou zde proto víc než jen burgers, steaks and hot dogs. Můžete zde například ochutnat smažené plaintainy, latinoamerickou odrůdu banánů.

Za návštěvu určitě stojí mořské akvárium s delfíny a kapustňáky, nebo osamělé pláže za městem. Na jednu z nich jsme zavítali a před plaváním jsme si na svačinu našli čerstvý kokos. Kousek od pláže bylo ústí řeky s přiloženým varováním o amerických krokodýlech. Nicméně pláž byla prázdná. Až na komáry, kteří na nás za soumraku nelítostně zaútočili.

Downtown si nejlépe užijete z nadzemky, která mrakodrapovou částí města křižuje. Nejlepší je ale pobřežní promenáda malých hotýlků a restaurací pastelových barev. Leží na Ocean Drive a vše je zde osvětleno převážně růžovými neony a navozuje perfektní atmosféru disco éry osmdesátých let, či GTA Vice City. Nedaleko se nachází hotel z bondovky Goldfinger. Palmy jsou zde na každém rohu, stejně jako obrázky plameňáků a město vyzařuje poklidnou atmosféru.

Ocean drive

Zde jsme zakončili naše putování po Spojených Státech a se západem slunce jsme vzlétli zpět k našemu starému kontinentu.

Přečtěte si i předchozí díl série: Cesta severem Kalifornie pokračuje.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace