Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kupka považuje mírnou normu Euro 7 za dobrou zprávu pro automobilový průmysl

ČTK
Diskuze (43)

Mírnější návrh emisní normy Euro 7, který ve čtvrtek prošel Evropským parlamentem, je podle ministra dopravy Martina Kupky dobrou zprávou pro evropský automobilový průmysl. Přijatá pozice je podle Kupky zásluhou europoslance Alexandra Vondry (ODS).

Ministerstvo dopravy o názoru ministra dopravy Kupky informovalo v tiskové zprávě. Výsledek hlasování přivítalo i Sdružení automobilového průmyslu (SAP), podle něj ale stále trvají obavy z proveditelnosti a dopadů některých požadavků.

Nové nařízení aktualizuje limity pro emise výfukových plynů, jako jsou například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak, a zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií. Zprávu podpořilo 329 europoslanců, 230 jich bylo proti a 41 se zdrželo.

Podle návrhu, který 25. září schválili ministři členských zemí EU zodpovědní za konkurenceschopnost, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel proti původnímu plánu méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu. Konkrétně emisní limity pro osobní a užitková vozidla by měly zůstat na úrovni, kterou dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde o nákladní automobily, tyto limity by měly být o něco přísnější.

„Je to dobrá zpráva i pro evropský automobilový průmysl, který ji může vnímat jako podporu ve své snaze o realistickou proměnu individuální dopravy. Česká republika vyjednávala mírnější podobu normy a ve spolupráci s dalšími státy prosadila zachování dostupnosti individuální mobility pro všechny, zejména prostřednictvím dostupnosti malých a menších vozidel,“ uvedl Kupka.

Sdružení automobilového průmyslu rovněž považuje přijatý text za výrazné zlepšení původního návrhu Evropské komise. „Jedním z příkladů zreálnění požadavků je například otázka vstupu v platnost. Navázání počítání lhůty pro vstup platnost až na přijetí sekundární legislativy je klíčové pro zajištění potřebného času pro výrobce i testovací centra reagovat na nové regulatorní požadavky,“ uvedl výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl. Podle sdružení ale stále panují obavy například z navýšení požadavků na novou palubní diagnostiku vozidel či dalšího zpřísnění emisí z otěru z brzd a pneumatik.

Video se připravuje ...

Jaká bude konečná verze nařízení, ukážou příští týdny. Nyní budou následovat jednání zástupců Evropského parlamentu, Evropské komise a španělského předsednictví Rady EU. Vondra už dříve uvedl, že doufá, že se konečné dohody podaří dosáhnout do konce letošního roku.

Pozice České republiky k zásadním otázkám podle ministerstva dopravy zůstává beze změny i pro nadcházející vyjednávání. Nadále je nejdůležitějším požadavkem prodloužení dat vstupů v platnost a jejich navázání na prováděcí akty. ČR také bude usilovat o jasnější specifikaci a diskuzi nad dalšími částmi návrhu, zejména pokud jde o systém měření emisí přímo na palubě vozidla, nebo takzvané okrajové podmínky měření.

V balíku označovaném jako Fit for 55, kterým chce EU docílit snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990, schválila Evropská unie letos na jaře ukončení prodeje aut se spalovacími motory k roku 2035. Německo se nicméně dohodlo s Evropskou komisí na tom, že i po tomto roce bude možné dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

ČTK
Diskuze (43)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
13. 11. 2023 14:00
Re: V článku se opakuje, malá ICE auta jsou zachráněna
Von někdo použví Start/stop? Tak to dobro došli :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
13. 11. 2023 13:59
Re: V článku se opakuje, malá ICE auta jsou zachráněna
Tak to máš asi vadnej termostat nebo tam není žádnej (už sem taky viděl) :-)
Avatar - Barrichello
13. 11. 2023 13:57
Re: Je to zbytečné,
:-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Mokrous
13. 11. 2023 12:49
Re: V článku se opakuje, malá ICE auta jsou zachráněna
Na tvoje dojmy ti seru. Demagog seš tady ty a tvůj testík.

Já jsem nenapsal, že všechny nafty mají v průměru 3x nižší NOx, než benzíny!!!
Napsal jsem, že EXISTUJÍ naftové motory, které mají klidně 3x nižší emise NOx!!!

To, že neumíš číst mě nezajímá.

Když budu mít zdroje a prostor, tak ti udělám test na míru, kde postavím proti sobě 10 benzínů a 10 naft a vyjde to pro naftu. A naopak. Vše je jen otázka zadání a výběru.

Kdy vstoupila v platnost která norma je hezká věc, ale nic to nemění na faktu, kdy byl jaký motor zkonstruován. Konstrukce motoru není věc na 14 dní šašku. Takže se už dávno před normou udělá motor, kterej se vejde s přehledem a pak se prostě jen homologuje na danou normu, abys měl ty svoje tabulky. Tak tady nezvracej ty svoje moudra, že to jsou 5 let starý motory.
13. 11. 2023 10:06
Re: V článku se opakuje, malá ICE auta jsou zachráněna
kdyz spocitam v zasuvce aktualnich 6.50kc/kwh x 20kWh proti 40kc/litr x 8litru, tak me ta elektrika nevychazi uplne zle
a to jsou v soucasnosti mnohem vyhodnejsi ceny elektriky nez mam ja, ale tyhle drobnosti ja tak nejak neresim