Národní technické muzeum opravilo parní lokomotivu 464.102, přezdívanou Ušatá

foto Z pražského Hlavního nádraží do Hostivice vyjela Národním technickým muzeem zrenovovaná parní lokomotiva 464.102, přezdívaná Ušatá, 25. listopadu 2023, Hostivice. Práce na obnově stroje trvaly 16 měsíců a cena lokomotivy byla 29 milionů korun.

Praha - Národní technické muzeum (NTM) dokončilo generální opravu parní lokomotivy 464.102, přezdívané Ušatá. Práce na obnově stroje trvaly 16 měsíců a její cena byla 29 milionů korun. Pojízdná byla až do roku 2017. ČTK to dnes řekl generální ředitel Národního technického muzea (NTM) Karel Ksandr. Lokomotiva se dnes vydala na svou první oficiální cestu z pražského hlavního nádraží do středočeské Hostivice a zpět. Lidé lokomotivu uvidí ještě v neděli, kdy pojede z Prahy do Chomutova. První jízda pro veřejnost se uskuteční 28. března příštího roku.

Fotogalerie

"Nebylo to nic jednoduchého, protože měla skryté vady, které se nedaly odhalit dopředu, dokud byla lokomotiva smontovaná. Ale všechny problémy včetně těch okolo čepů byly vyřešeny," řekl Ksandr.

Lokomotivu má muzeum ve své sbírce od roku 1980. Poté, co skončila v provozu na linkách tehdejších československých drah, sloužila jako vytápěcí kotel. První opravou prošla asi před 25 lety. "Tentokrát to byla generální rekonstrukce, kdy byla rozebrána do posledního šroubku," řekl Ksandr. Pojízdná přestala být v roce 2017, kdy jí propadla revize kotle, tedy jejího nejdůležitější zařízení.

Oprava lokomotivy takového rozsahu se podle Michala Bednáře z 1. kolínské lokomotivní nekonala několik desetiletí. "U tak velké lokomotivy s výkonem téměř 1800 koní to bylo, myslím, v naší republice poprvé minimálně po 20 letech od poslední takto rozsáhlé opravy," řekl. Lokomotiva má nyní po opravě najeto na 500 kilometrů a zatím se podle Bednáře neobjevily žádné problémy.

Na další cestu se parní lokomotiva vydá v neděli, kdy pojede z Prahy do Chomutova, kde bude odstavena. Pro veřejnost se první jízda uskuteční na den učitelů příští rok 28. března.

Lokomotiva 464.102 představuje jeden ze dvou vyrobených prototypů. Svými jízdními vlastnostmi měla vyřešit nepříznivou dopravní situaci v pohraničí. Lokomotiva se vyznačovala nízkou poruchovostí. Z provozu byla odstavena v roce 1978.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

ISSN: 1213-5003 © Copyright 18.05.2024 ČTK

Reklama

18°C

Dnes je sobota 18. května 2024

Očekáváme v 17:00 17°C

Celá předpověď