Týden s tancem

Pražský komorní balet na cestě do Japonska, premiéra souboru FysioART Snílek, pozvánka na další představení do Divadla BRAVO!, open call Emergency Dances a další pozvánky:
Pražský komorní balet – Listy důvěrné (foto Serghei Gherciu)
Pražský komorní balet – Listy důvěrné (foto Serghei Gherciu)

Pražský komorní balet míří poprvé ve své historii do Japonska
Pražský komorní balet odjíždí na historicky první zájezd do Japonska. V neděli 3. prosince 2023 soubor vystoupí v Nagaoka Sougoukaikan Hall ve městě Izunokuni v prefektuře Shizuoka, kde ve dvou představeních zatančí to nejlepší z aktuálního repertoáru: choreografie Ej lásko, Růže, Listy důvěrné (Petr Zuska), Musica Slovaca (Pavel Šmok) a Černý mraky nepláčou (Jiří Pokorný). Umělecká ředitelka PKB Linda Svidró a baletní mistři Igor Vejsada a Lenka Šustová Hrabovská povedou také v Izunokuni v průběhu týdne několik workshopů pro studenty místní taneční konzervatoře.

„Prezentace souboru v zahraničí je pro nás nesmírně důležitá. Jen v tomto roce jsme byli například na zájezdech v Maďarsku, Turecku a Jižní Koreji,“ vypočítává ředitelka Pražského komorního baletu Ladislava Dunovská Jandová. „Do Země vycházejícího slunce jedeme v téměř šedesátileté historii souboru vůbec poprvé. Ve spolupráci s vedením taneční konzervatoře v Izunokuni se podařilo zorganizovat setkání s odborníky v oblasti profesionálního tanečního umění, realizaci několika workshopů pro studenty taneční konzervatoře s baletními mistry a pedagogy Pražského komorního baletu a dvě veřejná představení pro široké publikum. Velmi se už těšíme na reakce diváků,“ doplňuje ředitelka. Zájezd do Izunokuni byl podpořen Národním plánem obnovy a Magistrátem hl. města Prahy.

Pražský komorní balet je největší český nezávislý soubor, jehož kořeny sahají do roku 1964 a v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných proudů v jevištním tanci. Soubor založil a dvě desítky let pak vedl choreograf Pavel Šmok, jeden z tuzemských protagonistů moderního tance. Experimentální studio Balet Praha (později jen Balet Praha) založili v roce 1964 právě Pavel Šmok, Luboš Ogoun a Vladimír Vašut. Na tento projekt v roce 1975 navázal Pražský komorní balet. Za téměř šest dekád existence se soubor stal významným nezávislým a obecně respektovaným reprezentantem českého tanečního umění doma i v zahraničí a získal řadu ocenění.


FysioART – Snílek (foto Tomáš Strejček 2023)
FysioART – Snílek (foto Tomáš Strejček 2023)

Snílek – nová inscenace souboru FysioART o síle snů a dětské fantazii
Soubor FysioART připravil další inscenaci pro nejmenší diváky, která je provede světem fantazie a snů. Nově na scéně Divadla BRAVO! již tuto sobotu, 2. prosince od 15:00 hodin. Další z citlivých režisérských počinů Hany Strejčkové podtrhuje denní snění: představivost, fantazijní světy, kreativitu. Vznikl z potřeby ještě více v divadelní tvorbě zdůraznit dětskou spontaneitu, hru a radost, která s ní přichází.

Pohybové, interaktivní a multimediální sólo pro jednu performerku a děti na jevišti vypráví o snech a jejich hrdinech, o třepotání křídel ptáků letících za obzor, o peřině plné sněhových vloček i notové osnově s rozkvetlou loukou. V inscenaci účinkuje tanečnice Daniela Kolková, která se také podílela na tvorbě choreografie.

„Komorní projekt nabízí díky bezprostřední blízkosti tanečnice a diváků doslova přímý kontakt se vším, co se kolem děje,“ zdůrazňuje Hana Strejčková výhody konceptu, který v mnoha svých dílech promyšleně rozvíjí. „Jedním z výchozích impulzů byla právě myšlenka blízkosti, sdílení tady a teď, společné cesty.“ Strukturovaný koncept divadelní inscenace se v určitou chvíli rozvolňuje, až dochází ke smazání hranic mezi tradiční formou představení a interakcemi, vzniká tak prostor pro společný a neopakovatelný zážitek.

To je ostatně jeden za znaků tvorby souboru FysioART. Inscenace, v níž je základem bezprostřední blízkost a možnost zapojení, je tentokrát určena omezenému počtu návštěvníků, ale o to výraznější je pak dopad samotného představení. Je to zkušenost setkání s uměním, povzbuzení fantazie i rozvíjení sociálních dovedností. A s novými dojmy a zážitky odcházejí z divadla i rodiče. Inscenace je vhodná pro děti školkového věku – a horní hranice může narazit jedině na limity vlastní fantazie.

Ve Snílkovi se na jevišti společně mísí energie dospělých a dětí, aby se všichni setkali na rozkvetlé louce a dopřáli si snění s otevřenýma očima. Výraznou měrou jsou v konceptu zastoupeny květiny jako symbol růstu, ale růstu pomalého, z kypřené půdy a zavlažovaného vodou, tedy růstu, kterému „dopřejeme“ vyrůst: „Záleží nám na době zrání a dialogu. Květiny jsou přítomny jak v metaforách pohybových partitur, tak jsou například otištěny v ponožkách, které jsou barveny a zdobeny květy. Výtvarnice Anna Vitvarová rostlinky pomyslně „všila“ do všech vizuálních rovin inscenace,“ doplňuje režisérka. Inscenace na malé ploše propojuje výtvarné umění a animace s pohybem. Využívá techniku pantomimy, fyzicko-objektový dialog a tanec.

Autorskou hudbu složil Ivan Paisrt ml., který se pohybuje na širokém hudebním poli včetně muzikoterapie. Jeho hudba osciluje mezi meditativními poklidnými plochami a jižanským temperamentem. Charakteristickým hmatatelným prvkem Snílka jsou specificky upravené polštářky, které čekají na malé diváky. Divák má možnost prožít takto sám intenzivní haptickou zkušenost. V inscenaci je divadlo jedním spojeným prostorem, který nerozlišuje jeviště a hlediště, prostorem, který šetrně probouzí všechny smysly.

„Celek působil komorně a křehce, děti udržely pozornost, spolupracovaly, a dokonce záhy pochopily, že to jsou právě ony tou nejdůležitější součástí příběhu. Stačilo vzít do rukou polštářek, na kterém každý seděl kolem dokola taneční plochy, a začít jej spojovat s ostatními, aby se objevily světy nové a plné her. V režii Hany Strejčkové vznikla inscenace, díky níž je možné se zastavit, hrát si – znovu být dítětem, anebo si své dětství dosyta vychutnat a hlavně bezpečně snít,“ napsala pro premiéře ve Varnsdorfu redakce časopisu Výběžek.eu. Jak zapůsobí na diváky pražského Divadla BRAVO! Přijďte se přesvědčit v sobotu! Vstupenky v jednotné ceně 160 Kč k dostání na webu divadla.


KMENY (foto Vítězslav Ramba)
KMENY (foto Vítězslav Ramba)

Pozvánka: V Divadle BRAVO! se opět propojí hudba a akrobacie v magickém představení KMENY
Projekt KMENY představili Losers Cirque Company poprvé už v roce 2021. Nyní se tři muzikanti Dan Bárta, Ondřej Havlík – EnDru a Jen Hovorka znovu spojují a vrací s oblíbenou show. Diváci se mohou i tentokrát těšit na akrobatické triky „Lůzrů“, promyšlený light design a fascinující projekci. Aktuálně se KMENY hrají v Divadle BRAVO! 7. prosince a 8. prosince vždy od 19:00. Základní vstupné stojí 990 Kč, VIP místa pak 1 090 Kč. Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut.

Jeden z nejvýraznějších umělců české hudební scény Dan Bárta divákům ukáže, proč ho nazývají „králem improvizace“. Když k tomu pak EnDru a Jen Hovorka přidají svůj mistrný beatbox a looping (techniku vrstvení jednotlivých zvukových smyček), vznikne jedinečné hudební dílo. Třešničku na dortu tomu však dodají právě špičkoví performeři z Losers Cirque Company, kteří se zcela podřídí jejich rytmům. „Podoba Kmenů vznikla náhodou. S Endruem jsme již spolupracovali na naší druhé inscenaci The Losers a znal jsem možnosti improvizace, beatboxu a loopingu. Když jsem ale viděl improvizační večer Dana Bárty a Endrua, měl jsem touhu ukázat divákům koncert propojený s akrobacií, tancem, lightdesignem a projekcemi,“ říká autor projektu, režisér a principál Lůzrů Petr Horníček. Téma národnostních a sociálních kmenů bylo podle něj jasné hned od začátku, jelikož jsou stejně barevné, jako je i hudební a pohybová improvizace perfomerů.


420PEOPLE, Sylva Šafková – Why Things Go Wrong (Viktor Konvalinka, foto Vojtěch Brtnický)

420PEOPLE hostují v Ostravě
A to s inscenací Why Things Go Wrong, která byla vybrané do letošního výběru sítě Aerowaves. Choreografie Sylvy Šafkové pro Viktora Konvalinku a Michala Heribana je humorná, precizní, fyzická, nechává vyniknout oběma protagonistům a jejich charakterům, které se točí kolem toho, jak se věci začnou sypat pod rukama, když se do nich plete člověk, který má v angličtině přiléhavé přízvisko „asshole“. Hraje se v sobotu 2. prosince v Divadle Loutek, hostování produkuje MOVE Ostrava.

Derniéra Brave New Life
Derniéra čeká česko-slovenskou multimediální inscenaci Brave New Life. Naposledy bude uvedena 30. listopadu 2023 v slovenském kulturním centru Stanica Žilina – Zárečie. A den před tím se projekt rozloučí i s místem, na kterém se zrodil – s košickou Tabačkou Kulturfabrik.

Derniéra As Lons as We Dance
Také inscenace As Long as We Dance ve Studiu hrdinů má derniéru, 29. listopadu. Choreografka Renata Piotrowska-Auffret ji vytvořila pro šest tuzemských tanečnic a hereček. Odvinula se od prožitků pandemie, ale vypovídá obecně o ženských tématech, ale i o tanci samotném.

Óda na selhání (foto archiv CO.LABS)
Óda na selhání (foto archiv CO.LABS)

Pozvánka do Brna: Óda na selhání
V CO.LABS 30. listopadu 2023. Óda na selhání je pohybově happeningová inscenace imerzivního typu postavená na pohybu a mluveném slově. Tlak na úspěch se dostal do všech částí našeho života. Neúspěch a selhání jsou naší pevnou součástí. Óda na selhání si bere za cíl neúspěch normalizovat, zpřirozenit, zevšednit. Prostřednictvím sdílení. Představením provází 4 performerky. Zpěv a mluvení do mikrofonů je komponováno, často do hudby, mluvení a stání za mikrofony je také zpracováno do pohybových partitur. Často obyčejné texty jsou zpřítomněny sborovými výstupy, repeticemi a refrény. Performerky mluví o svých neúspěších a selháních jako žen ve společnosti a taky o tom, jak okolí selhalo ve vztahu k nim, jak společnost selhala ve vztahu ke všem ženám.
Režie Juraj Augustín, vizuální koncept a dramaturgie Simona Augustín, Juraj Augustín, hudba Tereza Papáčková, performerky Patrícia Pažická, Michaela Ondrašínová, Bora Debnárová, Tereza Papáčková. Inscenace vznikla v koprodukci Kolektivu Lidi, zóny nezávislého umění CO.LABS a platformy BANSKÁ STANICA Contemporary. Umělecký kolektiv Lidi je rezidenční skupinou zóny nezávislého umění CO.LABS.


CALL for projects


EMERGENCY DANCES V. aneb Tanec povstávající ze stavu nouze
Divadelní soubor Tantehorse, zabývající se originálními autorskými projekty na pomezí žánrů divadla, tance a performance se opět rozhodl podpořit mladé, začínající, či nezávislé tvůrce a poskytnout jim prostor a produkčně-technické zázemí pro experimentální autorskou tvorbu.

Podpoříme vznik tří projektů, které aktivně reagují na současný svět, využívají kritický pohled, vybízí k novému uvažování o důležitých společenských otázkách, a to formou tanečního, choreografického či tělesně-performativního jazyka. Kurátorsko-lektorský tým projektu tvoří režisérka Miřenka Čechová, dramaturgyně a filosofka Kristýna Boháčová a choreografka Markéta Vacovská, technicko-produkčním týmem jsou tvůrci souboru Tantehorse, partnerem projektu je Palác Akropolis.

Emergency dances
Emerge (z lat. emergere), znamená zjevit se, povstat (mergere – ponořit se + e/ex – ven). Náš cyklus volně překládáme jako Tanec povstávající ze stavu nouze. Téma Emergency Dances klade podmínku využití těla jako primárního výrazového prostředku, které zpracovává palčivou otázku naléhavé okolnosti nebo mimořádné potřeby, kterou zjevuje a ohledává v dialogu s divákem.

Zajímají nás návrhy projektů tematicky odvážných, formálně inovativních, které kladou vysoký nárok na diváka, a které je tvůrce schopen komunikovat s kurátorkami jak v procesu zkoušení, tak v následné diskusi s diváky.

Emergency Dances chtějí motivovat tvůrce k experimentu, avšak v rámci intelektuální i producentské podpory. Projekt lze chápat též jako laboratoř, krátkometrážní délka finálních projektů je startovacím polem pro vznik následného celovečerního díla. V předchozích edicích jsme podpořili díla, jako např. Johana Pocková a Sabina Bočková: Jáma Lvová, Ridina Ahmedová: Sádlo, Eva Stará: MASS ad.

Po zkušenosti z předešlých dílů přidáváme k projektu ještě tři workshopy. Vybraní tvůrci dostanou možnost absolvovat dramaturgický a produkční workshop. Kurátorka Miřenka Čechová povede workshop režijně-choreografický a díla bude průběžně diskutovat.

Nabízíme:
produkčně-technické zabezpečení projektu
prostor na zkoušení (cca 70h zkoušení pro každý projekt)
prostor na premiéru a reprízu, která bude komponovaným večerem všech tří děl v Paláci Akropolis
finanční budget na nízkonákladovou scénografii, kostýmy a autorské honoráře (např. hudba)
dramaturgickou, režijní a produkčně-technickou supervizi
možnost absolvování tří workshopů
odborné konzultace v průběhu procesu zkoušení
prezentaci tvůrců v kontextu profesionálního nezávislého divadla
diváckou a odborně-kritickou zpětnou vazbu po uvedení

Požadujeme:
angažovaný umělecký přístup k tvorbě
schopnost vést dialog s autory dalších projektů
kritické uvažování v tvůrčím procesu a otevřenost k novým podnětům
společenskou aktuálnost a aktivistický přístup k tématu
formální inovativnost a odvahu k experimentu
primární fokus na lidské tělo a minimalizaci vnějších prostředků
délka 20–30 minut

Časový harmonogram:
20. 12. 2023 – DEADLINE pro přihlášení projektů
leden 2024 – vyhlášení výsledků
únor–červen – 1. část přípravy projektu
červen–první vzájemný showcase a kritické připomínky
červenec–září – 2. část přípravy projektu
září – druhý společný showcase a kritické připomínky
říjen – závěrečná část zkoušení
3.11.2024 technická příprava, generálka v Paláci Akropolis
4.11.2024 – premiéra projektu v Paláci Akropolis
5.11.2024 – repríza projektu v Paláci Akropolis
Uzávěrka návrhu projektů: do 20. prosince 2023

Návrh projektu by měl obsahovat:
Téma, které chcete zpracovávat a jeho relevanci k současnému světu
Způsob, jakým chcete téma zpracovávat (formální inovativnost, využití zkušeného těla)
Tvůrčí tým (kdo se na projektu má podílet)
Cíle a perspektivy, které by projekt měl přinést (tvůrci a divákům).

Zároveň pošlete k návrhu mailem na [email protected]:

CV autora/autorů a video ukázku a popis práce na předešlých projektech, z nichž bude patrné, jakým způsobem tvůrce uvažuje/uvažoval, případně popis toho, čím se bude lišit jeho uvažování v tomto projektu. (Video zašlete jako odkaz na Youtube, Vimeo apod. Neakceptujeme odkazy ke stažení)

Formulář vč. příloh vyplňte zde: Další otázky vám zodpoví do 19. 12. Jakub Urban na [email protected] nebo na 777 947 430.


Taneční soubor Věra Ondrašíková & kol. hledá mladé tanečníky*ce do nového projektu CLOUDS

Koho přesně hledáme? Teenagery*ky mezi 10–17 lety, kteří*é mají alespoň tříletou zkušenost s tancem a jsou schopni*y individuální i týmové práce.

Co tě čeká? Budeš se aktivně podílet na vzniku nové taneční inscenace a tvořit v profesionálním týmu.

 Jak a kam se hlásit? Pošli nám link na video, jak tančíš ve volném stylu na [email protected] a do předmětu napiš „CLOUDS / konkurz“. Do těla e-mailu pak napiš svůj věk, bydliště a pár vět o sobě.

Uzávěrka přihlášek je 5. prosince. Konkurz se bude konat v neděli 10. prosince od 13.00 v Praze.

Technické informace: video nahraj na youtube jako neveřejné, případně na google disk a pošli nám link. Ujisti se, že je správně nastaven přístup.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments