Soud zamítl žalobu Kladna, které kraj vyloučil ze systému hromadné dopravy

  8:10
Téměř dva roky trvající svár mezi Kladnem a Středočeským krajem ohledně veřejné dopravy ve středu překonal další mezník. Senát Krajského soudu v Praze zamítl žalobu, v níž se město po kraji domáhá navrácení počtu autobusových spojů do období před loňské září.

Právě tehdy totiž hejtmanství vyřadilo Kladno ze systému pražské a středočeské integrované dopravy. Kraj k tomuto kroku přistoupil poté, co se Kladno odmítlo zapojit do financování veřejné dopravy podle jím stanovených podmínek.

Kladno pak muselo posílit linky své městské hromadné dopravy zejména v okrajových čtvrtích a čelilo stížnostem nespokojených cestujících v přeplněných autobusech, zejména při cestách mezi Kladnem a Prahou.

Podle soudce Petra Šuránka kraj svým rozhodnutím zákon neporušil: „Doprava ani po omezení nedosáhla minimální hranice zajištění dopravy cestujících například do škol, na úřady nebo do zdravotnických zařízení.

Kladno podá stížnost

Verdiktem soudu spor nekončí. „S rozsudkem zásadně nesouhlasíme a znovu podáme kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, u kterého jsme už letos v květnu jednou uspěli. Opakovaně říkáme, že kraj má ze zákona povinnost platit meziměstské spoje a město pak svoji dopravu,“ uvedl v rozeslané textové zprávě po vynesení rozsudku mluvčí kladenského magistrátu Vít Heral. Kladno tak dál odmítá kraji na zajištění meziměstských linek přispívat zhruba 12 milionů korun ročně.

Naopak krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN), který se soudního jednání osobně zúčastnil, neskrýval nadšení. „Z rozhodnutí soudu mám radost, jelikož opět potvrzuje, že postupujeme v souladu se zákonem. Naopak radost nemám z toho, že kladenský primátor si dál bere občany svého města jako rukojmí. Vyzývám ho proto, abychom konečně společně usedli k jednacímu stolu a dohodli se na nastavení pravidel tak, aby žádný obyvatel kraje nebyl omezován v poskytovaných službách,“ uvedl Borecký.

Zároveň MF DNES potvrdil, že žádná jednání na úrovni Kladno – kraj aktuálně neprobíhají. Borecký je přesvědčený, že rozsudek pro ně prostor otevírá. „Rozhodnutí jednoznačně potvrzuje právo kraje zavést takzvané standardy dopravní obslužnosti (SDO), tedy pravidla stanovující rozsah spojů a výši příspěvků měst a obcí,“ dodal radní.

Spravedlnost, či diskriminace

Středočeský kraj chce pomocí SDO, které začal zavádět na přelomu let 2021 a 2022, docílit, aby každá obec či město na dopravu přispívaly podle jasně daných transparentních pravidel. Předtím některé platily více, jiné méně, nebo dokonce vůbec, podle toho, jaká politická garnitura byla v minulosti na hejtmanství u moci.

Kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno) má na systém jiný názor. „Kraj chce platby za něco, co má ze zákona platit sám, a snaží se nadiktovat obcím vlastní metodiku s jediným záměrem, aby ušetřil,“ prohlásil.

Na SDO už přistoupily téměř všechna města a vesnice v kraji. Poslední velkou baštou odporu zůstává právě Kladno, které spor s krajem „dotáhlo“ až do soudní síně. Mezi dlouhodobě vzdorující patřily dříve Příbram a Mladá Boleslav, které se ale s krajem letos dohodly, aniž by rozsah meziměstské dopravy předtím v těchto městech na rozdíl od Kladna hejtmanství omezilo.

Autor: