Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius: Roadshow míří do finále, chcete se svézt priusem?

David Šprincl
Diskuze (12)

Prius páté generace se bude v Evropě nabízet výhradně jako plug-in hybrid. Pokud se s ním chcete zdarma svézt, máte tento týden hned dvě šance v Praze v rámci Toyoty roadshow, která přijede do cíle několikaměsíční šňůry Českem.

Prius více než čtvrt století zanechává otisk ve značce Toyota jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz, nastolující budoucí trendy.

Přes pět milionů priusů

Toyota doposud po celém světě prodala přes 23 milionů elektrifikovaných vozů s hybridním nebo plug-in hybridní pohonem, z toho samotný model Prius připsal přes pět milionů.

Ten nejnovější znamená posílení modelové nabídky od Toyoty, jejíž součástí jsou i bateriové elektromobily (BEV) a vozidla poháněná palivovými články (FCEV), aby měl každý co nejširší možnosti volby.

Spojení čistě elektrické jízdy (EV) s praktičností nejnovější hybridní technologie propůjčuje nové plug-in hybridní Toyotě Prius dvojí charakter. Čistě elektrický dojezd až 86 kilometrů díky baterii o kapacitě 13,6 kWh umožňuje zvládat většinu každodenních potřeb bez použití spalovacího motoru. Na delších trasách nebo všude tam, kde nabíjení jednoduše není možné, přichází ke slovu nová generace plug-in hybridního pohonu s vylepšeným výkonem a emisemi CO2 11 g/km – doposud nejméně v rámci této modelové řady.

26 let na cestě

Od svého uvedení v roce 1997 je Prius oceňován pro svoji hospodárnost, ne však nutně pro jízdní schopnosti. Pátá generace hybridní technologie od Toyoty však ukrývá překvapivý potenciál. Hybridní systém přináší obecně vyšší požitek z jízdy díky nárůstu výkonu i efektivity. Spalovací motor 2.0 pro platformu TNGA disponuje výkonem 112 kW a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 120 kW. Maximální systémový výkon činí 164 kW. Proti předchozí (90 kW) tak nová generace přináší suverénní a dynamické zrychlování.

Elektrárna na střeše

Snahu o maximální efektivitu dokládá volitelné řešení v podobě fotovoltaických článků na střeše vozidla, které za jeden den vyprodukují elektřinu k prodloužení dojezdu o osm kilometrů. Fotovoltaická střecha přímo dobíjí baterii plug-in hybridního systému bez mezistupně v podobě další fotovoltaické baterie, jako tomu bylo u předchůdce. Střecha je nyní o něco menší, ale díky novým fotovoltaickým článkům se celková účinnost zvýšila o více než 15 %.

Ikonický klín

Prius vždy dokázal zaujmout svým poutavým vzhledem, avšak nejnovější generace je až překvapivě stylová. Ikonický klínový tvar karoserie, který je typickým znakem Toyoty Prius již od druhé generace, zaujme moderními křivkami v novém stylu. Silueta karoserie v duchu vozů kupé je nyní o 50 milimetrů nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy o něco vzad. Vůz dále obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19".

K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se proti předchozí generaci prodloužil o 50 milimetrů. Celkově je však nyní vůz kratší o 46 milimetrů. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Video se připravuje ...

Čistý interiér

Prostorná kabina spojuje radost za volantem s praktičností ve formě čistého uspořádání interiéru. Pracovišti řidiče dominuje 7" obrazovka v zorném poli. Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí. Součástí panelu jsou subtilní ovladače klimatizace a nevtíravá centrální obrazovka ve spodní části, která zpřístupňuje nejnovější multimediální systém od Toyoty na bázi cloudu.

Vylepšená přední kamera s radarem pokrývá delší detekční vzdálenost a chlubí se větším záběrem ve vodorovném i svislém směru. Je tak možné rozpoznat větší množství objektů a detekovat širší okruh možných nebezpečí včetně motocyklů a objektů po stranách vozovky.

Analýza jízdy

Nová Toyota Prius přichází s řadou funkcí pro snazší řízení, hospodárnější provoz a větší radost za volantem.

K ještě nižší spotřebě paliva přispívá nový systém předvídání Predictive Efficient Drive, který analyzuje řidičovy pravidelné trasy i způsob jízdy a automaticky optimalizuje používání režimu elektrické jízdy ve prospěch co nejnižší spotřeby.

Dále na základě údajů z navigace rozpoznává místa, kde se zpravidla prudce brzdí, a automaticky zde intenzivněji využívá rekuperaci k maximálnímu využití kinetické energie pro dobíjení. Když se blíží dálnice nebo stoupání s vyššími nároky na spotřebu energie, systém aktivně volí režim Hybrid, aby zajistil dobití baterie ještě před nárůstem odběru elektřiny, čímž pomáhá snižovat celkovou reálnou spotřebu vozidla. S dalšími získanými údaji a narůstajícím počtem ujetých kilometrů je systém stále účinnější, a umožňuje tak efektivněji využívat elektrifikovaný pohon.

Pohon

  • Kompaktnější a zároveň výkonnější plug-in hybridní elektrický pohon třetí generace 
  • Nárůst celkového systémového výkonu o 74 kW proti předchozí generaci 
  • Nově vyvinutý motor 2.0 112 kW a nový přední elektromotor 120 kW s celkovým systémovým výkonem 164 kW
  • O 50 % vyšší hustota energie v baterii při snížení počtu článků o 30 %

Podvozková platforma

  • Druhá generace konstrukční filozofie TNGA přináší vylepšené ovládání a stabilitu 
  • Nižší těžiště díky vylepšenému uspořádání baterie
  • Tužší konstrukce karoserie zvyšuje pasivní bezpečnost

Nový Prius staví na druhé generaci konstrukční filozofie TNGA (Toyota New Global Architecture) s novou podvozkovou platformou GA-C, a navazuje tak na trend zahájený předchůdcem.

Asistenční systémy

  • Podpora parkování bez použití volantu nebo parkování na dálku se systémem Advanced Park
  • Nový kamerový systém monitorování řidiče upozorňuje na nepozornost nebo únavu
  • Zdokonalený systém rozpoznávání dopravních značek zahrnuje upozornění na překračování rychlosti

Jízda končí v Praze

Roadshow Toyoty, která začala v září, protne v prosinci cíl. A to v Praze. V pondělí 4. prosince se můžete projet priusem v Toyotě Domanský ve Zdibech a ve středu 6. 12. v Toyotě Louwman v Sárské 3. Skončí tím šňůra jednadvaceti zastávek v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, na nichž Toyota představuje všechny čtyři druhy alternativních pohonů, které aktuálně nabízí. Vedle priuse jsou to C-HR reprezentující plně hybridní pohon. Bateriový elektromobil zastupuje Toyota bZ4X a vodíkový elektromobil model Mirai. „Během roadshow se lidé dozvěděli informace o jednotlivých pohonech a technologiích. K ruce jim byli vždy prodejci a vyškolený personál i dotykové informační tabule detailně vysvětlující jednotlivé technologie,“ říká Michal Velička, marketingový manažer Toyota ČR.

David Šprincl
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Barry Lyndon
4. 12. 2023 16:19
S tak neprakticky plochým čelním sklem je Cx = 0,27
pěkná ostuda. Úplně obyčejně a prakticky vypadající Octavia má Cx = 0,24!
Avatar - pradeda777
3. 12. 2023 10:55
Re: C-HR
Sorry, máš pravdu. Zmátl mě neobvykle prostorný kufr. (Současný C-HR FHEV má totiž kufr podstatně menší). U nové C-HR FHEV docílili zvětšení objemu kufru zmenšením a přemístěním 12V baterie do pravého zadního podběhu. To umožnilo snížení podlahy kufru a zvětšení jeho objemu. :yes:
3. 12. 2023 08:38
Re: Chci toto
A můj Ford Mustang 5.0V8, samozřejmě s manuálem! :-) :yes:
3. 12. 2023 08:14
Re: Zase opsaný reklamní letak
Hmm, a fakt si myslíš, že je uspokojivé řešení, o kterém říkáš, že by mohlo být ještě hroznější? :-[] :no:
Avatar - Roman Horký
3. 12. 2023 08:14
Re: Zase opsaný reklamní letak
Umím si představit, že to je funkční a použitelné. Bohužel to chápu jako technologický krok zpět. Žádný HUD a z hlediska horizontálniho umístění návrat do minulosti. Proto s tím nesouhlasím. Navíc použito ve 2 modelech, které by měly mít interiér jako kosmická loď. Sebrat Priusu po 4 modelech řešení, které pro něj bylo ikonické, je svatokradez.

Doufám, že je to fakt dostatečně vysoko nad volantem. Začal jsem teď zase na zimu vytěžovat P406 a hned mě stve jak mi volant zakrývá přístroje.