Vývoj trhu s tiskárnami a multifunkcemi

5. 12. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
O aktuální situaci na trhu s tiskárnami a multifunkcemi jsme hovořili se zástupci výrobců působících na českém a slovenském trhu. Na následující řádcích se tak můžete seznámit nejenom s trendy z oblastí domácího i firemního tisku, ale také s aktuálními novinkami v hardwaru, softwaru i službách.

Následující text vychází z odpovědí zástupců společností Brother (Zdeněk Kapusta, country manager pro ČR a SR), Canon (produktoví manažeři Aleš Dvorák a Petr Hnilička), Epson (Marcel Divín, national sales manager CZ & SK, Epson Europe), HP Inc. (Robert Šárik, produktový manažer pro tiskárny), Konica Minolta (Martin Mádle, head of product management), OKI (Jan Denkstein, obchodní ředitel) a Pantum (Petr Kacíř, sales head of CZ & SK).

Ve článku se podrobněji zabýváme následujícími tématy:

  • vývoj poptávky ve spotřebitelském segmentu;
  • vývoj poptávky ve firemním/korporátním segmentu;
  • novinky v hardwaru, softwaru a službách.

 
Nejistota ve spotřebitelském segmentu

Zdeněk Kapusta z Brotheru téma zahájil zamyšlením nad aktuálním chováním nakupujících z řad domácností: „Aktuální dění a nejistota se odráží v nákupním chování koncových zákazníků, kteří často odkládají nákup a nechávají servisovat zařízení, která už jsou na hranici životnosti. Z informací našich obchodních partnerů je zřejmé, že se stále více zákazníků rozhoduje pro menší a levnější A4 zařízení na úkor produktů formátu A3. Z pohledu prodejních kanálů zejména v produktech určených pro domácnosti a malé firmy v současné době roste podíl velkých internetových prodejců.“

Nižší poptávku ve spotřebitelském segmentu způsobenou vývojem ekonomiky potvrdil i Marcel Divín z Epsonu. Zároveň však doplnil, že i tato doba přináší určité příležitosti: „Dobrou zprávou pro naše partnery je výrazně vyšší zájem o technologie, které dokážou šetřit náklady spojené jak přímo s tiskem, tak i s provozem tiskárny, a lze je využívat dlouhodobě. Právě proto aktuálně vnímáme nárůst prodeje tankových systémů, které přesně toto nabízejí. Jsme schopni dodat řešení pro jakýkoliv tisk, jakoukoliv aplikaci i díky tomu, že nabízíme různé kombinace inkoustů (dye baze / pigment) pro různé typy využití. Celková nabídka je aktuálně 44 modelů – partneři tedy mají z čeho vybírat.“

Petr Kacíř ze společnosti Pantum na druhou stranu výraznější změny trendů a zákaznického chování oproti několika posledním letům nevnímá. „Ohledně poptávky si však musíme objektivně přiznat, že boom v tomto segmentu způsobený covidem je pryč a vracíme se na úroveň poptávky před rokem 2020,“ dodal Kacíř.

Důraz na jednoduchost

Robert Šárik z HP Inc. se s námi podělil o zásadní směry v oblasti spotřebitelských tiskáren a multifunkcí: snadné a bezproblémové ovládání tiskárny a služby zajišťující správnou funkci a bezpečnost. „To vše naše tiskárny zajišťují. Navíc nabízíme unikátní službu HP Instant Ink, což je program automatického dodávání inkoustu nebo toneru pro tiskárny HP s Wi-Fi připojením. Je postavený na modelu předplatného, kdy si zákazníci vybírají plán na základě toho, jak často tisknou.“

Kacíř pak dodal, že důraz se stále klade zejména na cenu, kompaktnost a jednoduchost instalace i ovládání. Uvedl, že v tomto ohledu mohou zákazníky zaujmout modely jako P2500W, M6500/6550DW, P3010DW a M6700DW s rychlostí tisku 22 str./min. Ideální jsou prý pro home office a malé kanceláře.

Trendy ve firemním sektoru

Kancelářský tisk má stále zásadní, a ve většině oborů dokonce nenahraditelnou roli: „Všudypřítomná digitalizace má zřejmý vliv na celý trh, nicméně vize o konci tisku' se nenaplňují. Na úrovni hardwaru se stále zlepšuje výkon a výbava zařízení, což zvyšuje rychlost tisku, zlepšuje kvalitu obrazu a snižuje provozní náklady,“ uvedl na začátku diskuze o dalším tématu Martin Mádle z Konica Minolta.

Důležitým postřehem k tématu následně přispěl také Jan Denkstein z OKI, který poznamenal, že tisková zařízení dosáhla tzv. hodnotových hranic, kdy současné parametry postačují pro většinu požadavků zákazníků z korporátního segmentu. „Trendem je prodlužování záruk za použití originálního spotřebního materiálu, spolu s delším intervalem obměny tiskáren ve firmách. Zákazníci významně ušetří a zároveň pomohou i ekologii. Samozřejmě se řeší náklady na tisk, zajištění dlouhodobě bezproblémového provozu nebo bezpečnost práce s daty,“ prohlásil.

„V roce 2023 se poptávka ve firemním a korporátním segmentu trhu zaměřuje na digitální tisk, udržitelnost a flexibilitu. Zejména pro malé a střední firmy je důležité, aby tisková řešení dokázala do jisté míry růst spolu s nimi. Důraz na udržitelnost je patrný, většina firem implementuje opatření na snížení své uhlíkové stopy a hledá možnosti, jak minimalizovat dopad své činnosti na životní prostředí,“ poznamenal Šárik.

Ekologie, udržitelnost a náklady

Myšlenku stále důležitější role ekologie, udržitelnosti nebo spotřeby energií následně rozvinul Divín z Epsonu: „Firemní sektor je aktuální ekonomickou situací zasažen velmi podobně jako spotřebitelský. I zde tedy vnímáme potřebu optimalizace celkových nákladů spojených s tiskem. Naprostým základem je výběr zařízení s nízkými náklady na tisk. Jen těmi to dnes ale nekončí a firemní zákazník se zajímá i o další náklady spojené se servisním zajištěním, efektivitou provozu nebo možností minimalizace alokace vnitřních zdrojů pro řešení událostí spojených s tiskem. Postupně se začíná zohledňovat parametr spotřeby elektrické energie, která může kvůli přetrvávajícím vyšším cenám výrazně zvýšit celkové náklady.“

Kritérium spotřeby elektrické energie se v požadavcích na levný tisk často objevuje i podle Kapusty z Brotheru, což nahrává do karet nabídce inkoustových produktů: „Aktuálně inkoustovými produkty Brother pokrývá požadavky zákazníků od domácností, kde lze nabídnout kompaktní A4 tankové produkty, až po výkonné A3 multifunkční produkty s nízkými náklady na tisk a funkcemi, které najdete u velkých A3 laserových produktů. U podpory jsme schopni na tyto produkty do konce roku zdarma nabídnout pětiletou záruku on-site.“

S poptávkou po udržitelných produktech počítá také Canon, který má nově v nabídce řadu kancelářských zařízení s označením ES, což jsou repasované produkty s garancí využití více než 90 % původních dílů.

Integrace do firemních ekosystémů

Mádle připomněl, že velká část inovací se soustředí do oblasti softwaru, a dodal, že ve firemním a korporátním segmentu roste poptávka po inteligentních tiskových a kopírovacích řešeních, která podporují digitalizaci a automatizaci procesů. Klíčovým trendem je integrace s cloudovými službami a mobilními technologiemi, což umožňuje větší flexibilitu a přístup k datům odkudkoli a kdykoli.

Čím dál častějším požadavkům firem na digitalizaci odpovídá i to, že se stále více novinek rodí v oblasti cloudového softwaru pro správu dokumentů a tisku, což detailně rozvedli Aleš Dvorák a Petr Hnilička z Canonu: „Postupně budeme upouštět od řešení uniFLOW Online Express a nahradíme jej novým Cloud Connectorem. Opět jde o jednoduchý nástroj pro digitalizaci, který zákazníci mohou s předplatným na tři až pět let obdržet ke každé multifunkci imageRUNNER ADVANCE. Cloud Connector umožní propojení s běžně užívanými destinacemi, jako jsou Google Drive, OneDrive, Dropbox nebo MS Teams. Ocení ho malé podniky s flotilou do tří zařízení a méně nároční zákazníci, kteří chtějí hlavně tisknout a skenovat odkudkoliv a nevyžadují tak robustní řešení jako uniFLOW Online. V případě on-premise uniFLOW je novinkou ústup od uživatelských licencí ve prospěch předplatného.“

Podle zástupců Canonu se pozornost upírá fokus dále kladen na zařízení, která lze integrovat do digitálního prostředí. Tento segment aktivně poptává produkty, které jsou provozovány v cloudu. „Zákazníci vyžadují aktivní zapojení do information managementu. Již nestačí provádět jednoduchou digitalizaci, ale nezbytný je komplexnější přístup k vytěžování dat z libovolných dokumentů. Což potvrzuje zvyšující se zájem i o produkty jako Scan2x a Therefore.“

Bezpečnost a vzdálená správa

Kacíř vyzdvihl, že klíčovými požadavky ve firemním/korporátním segmentu jsou dnes důraz na bezpečnost, vzdálenou správu tiskového prostředí, digitalizaci a provozní náklady.

Divín uvedl, že v této oblasti již nyní vnímají velký pokrok a zároveň jde o směr, kde se dá očekává další zásadní posun. U přístrojů zásadně stoupl význam zabezpečení proti hackerským útokům, což je řešeno na hardwarové i softwarové úrovni. Spolu s tím roste také role obecné podpory managementu přístupu uživatelů, který je již samozřejmostí i pro základní zařízení v cenách pod 8 000 korun. „I zde jsme v průběhu roku 2023 inovovali a rozšířili řadu A3 barevných multifunkčních zařízení o WorkForce Enterprise AM-C4 / 5 / 6 série (číslo udává rychlost tisku 40 / 50 / 60 stran za minutu). Jde o zařízení plně srovnatelná s nabídkou laserových přístrojů s řadou vylepšení v oblasti optimalizace nákladů. V příštím roce plánujeme tuto řadu rozšířit o další zařízení ve formátech A4 v obou konfiguracích (mono, barevné),“ poznamenal Divín.

O bezpečnosti hovořil v souvislosti s novými LED tiskárnami také Kapusta z Brotheru: „Vybrané novinky disponují třívrstvým zabezpečením s řadou robustních funkcí, které lze upravit na míru. Nechybí ani kompatibilita s řešeními firmy Brother i nástroji třetích stran typu Kofax a Y Soft. S ohledem na zabezpečení nabízíme nejnovější funkce pro ochranu dat na úrovni zařízení, sítě a dokumentů, což nabízí další klid a záruky, že integrita informací bude zachována na každém kroku.“

Nové funkce přicházejí stále častěji. Za předplatné

Podle Mádleho z Konicy Minolty neslouží multifunkční zařízení již dlouhou dobu pouze k tisku a skenování, ale stále častěji se jejich možnosti posunují i do oblastí nesouvisejících s tiskem samotným. Příkladem může být řešení docházkového systému integrovaného přímo na displeje multifunkčních tiskáren Konica Minolta: „Toto řešení je určené především malým a středním podnikům, jejichž zaměstnanci mohou využít jakékoliv multifunkční zařízení pro snadnou evidenci docházky. Tuto inovaci vytvořil český a slovenský tým Konica Minolta, uspěl s ním v mezinárodní soutěži a dnes je dostupné na jakémkoliv MFP zařízení KM po celém světě.“

Zástupci značky Canon v této souvislosti uvedli, že stoupá zájem o služby na bázi předplatného, jako u již zmíněné uniFLOW Online, nebo automatické vyčítání dokumentů. Třeba s pomocí AI, jak je tomu v řešení Therefore. Stále významnějšími se stává i ochrana přístupů a dokumentů nebo jejich elektronické podepisování.

Produkty a služby pro rok 2023 a 2024

V Brotheru podle Kapusty nyní probíhá největší obměna a rozšíření portfolia za poslední dobu: „Nová řada černobílých laserových tiskáren a multifunkcí nabízí rychlejší tisk a skenování, vynikající odolnost a schopnost přizpůsobit se rostoucím nárokům na objem stránek a zpracování papíru. Zavedení spotřebního materiálu s vyšší výtěžností minimalizuje potřebu časté výměny a je doplněno flexibilními možnostmi manipulace s papírem pro různé potřeby podnikání.“

„Také naše nová řada barevných LED zařízení, kterou aktuálně uvádíme na trh, je ideální pro domácnosti a malé kanceláře. Tiché LED tiskárny přinášejí až o 25 % vyšší rychlost tisku než předchozí generace, a to bez kompromisů v kvalitě. Díky automatickému oboustrannému tisku, kapacitě 250 listů papíru a podavači dokumentů usnadňují multitasking a zvyšují produktivitu,“ dodal Kapusta.

Marcel Divín připomněl, že v Epsonu se v roce 2023 inovačně zaměřili na domácí i firemní segment: „V segmentu EcoTank zařízení jsme poprvé uvedli modely vybavené naší nejmodernější tiskovou hlavou Precision Core, která přináší zlepšení v kvalitě tisku i o 50% vyšší rychlosti. Jde o stejnou tiskovou hlavu, kterou využíváme u vyšších modelů řady WorkFoce Pro a WorkForce Pro Enterprise, tedy u zařízení s tiskovým objemem v řádech stovek tisíc, nebo dokonce milionů stran. Tím říkáme zákazníkům, že chceme nabízet jen to nejlepší.“

Epson však zásadně inovoval i řadu byznysových inkoustových A4 zařízení, kterou rozšířil o modely pro černobílý tisk řady WF-M4119DW a M4619DWF jako přímé náhrady základních modelů laserových tiskáren a multifunkcí MFP. Ve střední třídě byly uvedeny na trh řady WF-M5399DW a M5899DWF, které navazují na barevné modely řady WF-C5890DWF. „Celkově jde o ucelenou řadu pokrývající malé, střední, ale i větší kanceláře s nabídkou nejnižšího TCO v tomto segmentu,“ shrnul Divín. „Nemohu zapomenout na aktuálně unikátní nabídku v kategorii dobře vybavených A4 barevných multifunkčních zařízení WF-C4810DTWF, kdy v nákupní ceně lehce nad 4 000 korun bez DPH získáte multifunkci s oboustranným tiskem, skenováním a kopírováním, plnou konektivitou, velkým displejem a (ve srovnání s laserem) také nízkými tiskovými náklady. V době, kdy jsou finanční možnosti části zákazníků omezené, jde o ideální řešení pro domácí nebo malou kancelář.“

Řadu novinek představilo i HP. Začátkem roku šlo o úspornou tankovou tiskárnu pro domácí uživatele HP Smart Tank 580 s Wi-Fi, duplexem nebo automatickým podavačem dokumentů. To vše v tankovém provedení se zásobou inkoustu, v designově čistém provedení za dostupnou cenu. Následovaly HP Color LaserJet 4200/4300 určené především pro menší firmy, které používají novou generaci udržitelného toneru. Ten podle výrobce umožňuje snížit spotřebu energie až o 27 % a obsahuje až o 78 % méně plastů v obalech. „Již brzy navíc uvedeme nové tiskárny HP DeskJet All-in-One pro domácí uživatele,“ prozradil Šárik.

Jan Denkstein uvedl, že OKI v říjnu snížilo cenu oceňované barevné tiskárny C650dn, a poznamenal, že jde o nejmenší výkonnou barevnou LED/laserovou tiskárnu na trhu s vynikajícími náklady na tisk: „S tímto modelem mohou reselleři nabídnout špičkovou, spolehlivou tiskárnu a zároveň získat velmi dobrou marži. Nižší cenu u distributorů má také rychlá černobílá tiskárna OKI B432dn.“

Stranou nezůstává ani Pantum, značka, která na českém a slovenském trhu prozatím stále působí relativně krátce. Společnost uvedla na trh ve druhé polovině letošního roku nové modely černobílých A4 MFP s rychlostí 30 a 40 str. za minutu s dotykovým displejem (M7310DW a BM5100FDW). Pro projekty v podnikové sféře a státním sektoru má připravenou řadu SFP BP5115DW a BM5115FDW, která z pohledu nákladovosti splňuje ta nepřísnější měřítka.

„Na přelomu let 2023 a 2024 budou dále k dispozici dostupné barevné A4 MFP s rychlostí 24 str./min. (CM2200FDW). Uvedené modely splňují všechny požadavky na práci s dokumenty v tištěné i digitální podobě a mají velmi příznivé provozní náklady. Na první polovinu roku 2024 pak připravujeme i řadu dalších novinek napříč celým produktovým portfoliem,“ uzavřel Kacíř.

Štítky: 
Tiskárny, Multifunkce, Brother, Canon, Epson, HP Inc., Konica Minolta, Oki, PANTUM

Podobné články

Epson: multifunkční tiskárny AM-C400 a AM-C550

20. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Epson)
Epson pokračuje v zavádění inkoustové technologie Heat-Free Line Inkjet do svých kancelářských tiskáren. Nejnovějšími přírůstky v nabídce takto vybavených zařízení jsou multifunkční modely AM-C400 a AM-C550 formátu A4, které přináší řadu vylepšení včetně úspornějšího chodu a kompaktnějších rozměrů. Čtěte více

Marcel Divín (Epson): Reselleři jsou partneři na celý život

16. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: dcd)
Marcel Divín, branch office manager společnosti Epson Europe CZ & SK, prozradil, jak se společnosti Epson daří a které novinky v dohledné době můžeme očekávat. Řeč přišla také na udržitelnost, která je pro Epson jednou z priorit. Čtěte více

Klára Janečková: OKI staví na osobním kontaktu s dealery

11. 4. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: DCD Publishing)
Klára Janečková se v české pobočce OKI Europe stala obchodní manažerkou se zodpovědností za sektor open channel. Rozšířila tak zdejší obchodní tým OKI, který tvoří obchodní ředitel Jan Denkstein a obchodní manažeři Miroslav Pávek, Jiří Sojka a Pavel Míka. Janečková má v OKI zároveň na starosti marketingové aktivity v ČR, SR a Maďarsku. S marketingem, obchodem i tiskovým segmentem má bohaté zkušenosti, působila například v CzechTrade či JVM Computers. Čtěte více

Pantum: Výrobce s bohatou nabídkou

9. 4. 2024. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: Pantum)
PANTUM, výrobce tiskových technologií, spotřebního materiálu a dodavatel souvisejících služeb, vstoupil na trh v České a Slovenské republice na konci roku 2022, respektive na začátku roku 2023. Stála před námi velká výzva v podobě uvedení značky na trh, vybudování distribučního a prodejního kanálu a zajištění servisních služeb. Čtěte více