Týden s tancem

Aktuální zprávy: premiéry Cirku La Putyka a 420PEOPLE nebo vzpomínka na zesnulého Jana Kadlece.
Softer Skills (vizuál nové inscenace 420 PEOPLE)
Softer Skills (vizuál nové inscenace 420 PEOPLE)

Projekt 42+PEOPLE přináší premiéru představení Softer Skills v choreografii Edana Gorlicki
Soubor 420PEOPLE připravuje další premiéru v rámci projektu 42+PEOPLE, který oslavuje mezigenerační dialog tanečníků a přináší tak jedinečný a zároveň intimní pohled na vrchol taneční kariéry interpretů starších 42 let. Jako druhou premiéru cyklu 42+PEOPLE uvede soubor 8. a 9. prosince 2023 ve Studiu Maiselovka novou inscenaci zahraničního choreografa Edana Gorlicki s názvem Softer Skills. Edan Gorlicki po dobu své rezidence ve Studiu Maiselovka vytvořil choreografii pro tři výrazné české osobnosti současného tance: Helenu Arenbergerovou, Andreu Opavskou a Veroniku Kornovou.

„Softer Skills představuje životní pouť tří žen s bohatými zkušenostmi nasbíranými za desítky let na jevišti i mimo něj. Diváci se intimním způsobem seznámí s jejich životními postoji prostřednictvím toho, co získaly během své taneční kariéry. Tyto ženy jsou nejen umělkyně, kolegyně, kamarádky, matky, ale každá z nich je i královnou tanečního umění. Naživo, zblízka a odvážně divákům poodhalí svůj pohled na to, co znamená být tanečnicí. Jsou hrdé na to, že věk může být jen číslo a že tělo může mít neomezené možnosti,“ popisuje téma představení a projektu choreograf Edan Gorlicki.

Celý proces choreografie odstartoval několikadenní workshop, který se zabýval nejen hledáním odpovědí na teoretické otázky o smyslu a významu kariérní cesty: „Co nám tanec přináší? Jak si můžeme obohatit své základní životní postoje, pokud zasvětíme své životy, těla, čas a energii této formě umění? O co se můžeme podělit? A udělali bychom to všechno znovu? Stálo to za to?“

Odpovědí tak bude inscenace Softer Skills, která přeneseně označuje skupinu charakterových vlastností, které lidem umožňují orientovat se v (ne)obyčejných situacích. Komunikace, týmová práce, přizpůsobivost, řešení problémů, emoční inteligence a mnoho dalších věcí, které člověk bere jako samozřejmost, mnohdy samozřejmé ale nejsou. A co teprve v umění a současném tanci? „V překladu měkké dovednosti jsou v současném tanci zcela zásadní, protože představují neviditelnou nit, která spojuje celou strukturu choreografie Edana Gorlicki. Dodávají totiž uměleckému výkonu hloubku a bohatost. Umožňují tanečnicím překračovat hranice fyzického světa a stvořit podmanivá vyprávění, která vyvolají u diváků hlubokou odezvu,“ dodává produkce 420PEOPLE.


Cirk La Putyka , foto ze zkoušky R.I.E. Lukáš Bíba
Cirk La Putyka , foto ze zkoušky R.I.E. Lukáš Bíba

Cirk La Putyka připravuje mezinárodní novocirkusový kabaret R.I.E. o skrytých touhách a euforii. Hudba: Katarzia. Zn: do 15 let nepřístupno
Premiéru novocirkusového kabaretu nazvaného R.I.E., neboli Rest In Euphoria / Odpočívej v euforii, o skrytých touhách, vzrušení, euforii a imaginaci připravuje na 7. prosince soubor Cirk La Putyka s režisérem Rostislavem Novákem ml. Inscenace s šestnácti účinkujícími z Velké Británie, Kanady, Dánska, Argentiny, Německa, Francie, Itálie a České republiky nabídne na speciální stupňovité scéně podívanou s mnoha novocirkusovými akrobatickými disciplínami na pomezí kabaretu, burlesky, dekadence, vzrušení, tance, rytmu i nahoty. Hudbu skládá slovenská zpěvačka a producentka Katarzia, která ji v představení také živě zahraje. Kabaret R.I.E. uvede Cirk La Putyka v pražském divadle Jatka78, jehož část bude upravena jako sezení u stolků, celkem jednadvacetkrát do konce prosince včetně speciálního silvestrovského vydání. Představení je nepřístupné mládeži do 15 let.

Inspirací pro R.I.E. se režisérovi stala slavná historie české kabaretní scény počátku 20. století i současný světový kabaret. „Najdeme, co mají společného Voskovec a Werich s Moulin Rouge, La Clique či Blanc de Blanc. Vytvoříme tak něco unikátního, co se na našich jevištích jen tak nevidí,” slibuje Rostislav Novák ml. Režisér si pro představení vybral ve velkém konkurzu účinkující z celého světa, kteří jsou mistry svých disciplín – akrobacie pozemní i na laně, čínské tyči, trapéze a kruhu, visu za vlasy, akrobatického i současného tance, práce s loutkami a objekty nebo žonglování. Na vzniku kabaretu vedle domácích tvůrců (choreografie: Šimon Klus, Mirek Kosík, scénografie: Pavla Kamanová, hudba, zpěv: Katarzia, kostýmy, make-up: Kristina Záveská) také spolupracují lidé se zkušenostmi z Cirque du Soleil – Mathieu Grégoire, návrhář technického riggingu, Chloé Farah, autorka akrobatického designu a choreografie, nebo Charlie Wheeller, cirkusový kouč.

Cirk La Putyka , foto ze zkoušky R.I.E. Lukáš Bíba
Cirk La Putyka , foto ze zkoušky R.I.E. Lukáš Bíba

Vytvoříme místo, na kterém zapomenete na denní starosti, na existenci času a prostoru, a kde budete moci svobodně prožít všechno, co k vám přijde. Veškeré niterné pocity, skryté touhy a bezbřehé myšlenky. Místo, kde si odpočinete v euforii,” dodává Novák, který se v R.I.E. dotkne i aktuálních témat – od nahoty, přes gender, environmentalismus až po byznys a politiku. „Jaká je cesta k euforii? Co pro tenhle pocit musí člověk udělat? Stačí se podívat na obraz? Být blízko přírodě? Nebo člověk musí vystoupat někam hodně vysoko, aby ji mohl prožít?

Na svém facebookovém profilu také soubor prozradil, jak se zrodila scénografie k nové inscenaci:

„Když celý náš kreativní tým v čele s Rosťou zvažoval, jak vytvořit scénografii tak, aby odpovídala tématu euforie, vyšly z toho dva hlavní body – vrchol a cesta k němu. Začalo se tedy tím, že jsme chtěli zrcadlit jeviště a hlediště a dostat se do stejné výšky jako diváci v posledních řadách. Prakticky udělat stejně velkou kopii. Ale jak se dostat až tam nahoru?

Odpovědí byly schody. Schody, které někam vedou, ale my vlastně ani přesně nevíme kam. Nevíme, kde je ten vrchol. Stejně jako nevíme, kde jsou hranice naší euforie. Původně jsme chtěli mít schodiště přes celou scénu, nakonec jsme ho ale rozdělili na tři části, které zároveň fungují jako takové kapsy. Z nich se občas vynoří akrobati, taky ale slouží jako místa na výměny kostýmů a práci s hudbou nebo světly.

Na pohled scéna působí možná jednoduše, technicky a technologicky je ale složitá a náročná. Troufáme si říct, že v R.I.E. uvidíte nejsložitější jeviště, jaké jsme kdy měli. A proč se na ni cast tak těší? Nejenže je obrovská a otevírá spoustu prostoru a možností pro pohyb, je to taky velká výzva. Většina akrobacie, tance a žonglérských čísel se děje na schodišti. To bylo potřeba natrénovat, a i proto jsme měli scénu postavenou ve Skleněnce měsíc předem.“

Více informací na webu souboru, vstupenky jsou v prodeji na webu souboru nebo v síti GoOut.


Jan Kadlec jako Macbeth (1984, foto Oldřich Pernica)
Jan Kadlec jako Macbeth (1984, foto Oldřich Pernica)

Zemřel tanečník Jan Kadlec (1956–2023)
Národní divadlo s lítostí oznámilo, že ve čtvrtek 30. listopadu 2023 zemřel ve věku 67 let významný tanečník pan Jan Kadlec (29. 3. 1956–30. 11. 2023). Jan Kadlec byl všestranný tanečník s jistou technikou, širokým hereckým výrazem a přirozeným projevem, přesvědčivý v dramatických, charakterních či komických rolích a postavách vyžadujících kontakt s divákem. Baletu se věnoval už od mala, navštěvoval Baletní přípravku ND. V roce 1968 nastoupil na Taneční konzervatoř v Praze, kterou v roce 1976 absolvoval. Ve stejném roce nastoupil do angažmá v Baletu Národního divadla v Praze. O rok později se stal sólistou souboru. Tančil i v souboru Laterny magiky.

V roce 1988 mu byla udělena Cena Českého literárního fondu za roli Kazatele v baletu Jeniffer. V roce 1994 obdržel cenu Thálie za roli Kabaretisty v Někdo to rád… Angažmá v Národním divadle ukončil v roce 2001 ze zdravotních důvodů. Později působil jako baletní mistr v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Byl manželem výjimečné tanečnice a osobnosti Hany Vláčilové. Vzpomínáme na jeho Rudovouse v Labutím jezeře, Escamillia a Dona José v Carmen/Vášni, Tybalta v Romeovi a Julii, Prince a Drosselmeyera v Louskáčkovi, Prince v Popelce, Alaina a Colase v Marné opatrnosti, titulní roli ve Spartakovi i Macbethovi, Hoffmanna v Hoffmannových povídkách, Hilariona a Alberta v Giselle, Basila v Donu Quijotovi, Coppélia v Coppélii, sóla v baletech Psycho, Někdo to rád… postavu Smrti v Isadoře Duncan, Gremina v Oněginovi, tančil také hlavní roli Odyssea a Minotaura ve stejnojmenných inscenacích Laterny magiky (1987 a 1996).

Čest jeho památce!


420PEOPLE, Sylva Šafková – Why Things Go Wrong (Michal Heriban a Viktor Konvalinka, foto Vojtěch Brtnický)

Česká taneční tvorba slaví úspěch: mezi TOP20 vybraných děl na platformě Aerowaves má dva zástupce
Evropská síť na podporu mladých choreografů Aerowaves – Dance Across Europe zveřejnila před nedávnem TOP20 vybraných děl. Mezi dvaceti nejvýraznějšími a nejzajímavějšími osobnostmi, uskupeními a projekty ze současné taneční tvorby jsou také čeští zástupci: choreografka Sylva Šafková s mužským duetem Why Things Go Wrong, který vytvořila pro 420PEOPLE, konkrétně pro Viktora Konvalinku a Michala Heribana. A Sabina Bočková s Jazmínou Piktorovou a jejich „pohybově-objektová performance pro všechny od 4 let“ s názvem Mikrosvěty.

„Máme obrovskou radost, že zrovna inscenace, jako jsou Mikrosvěty, se dostala do výběru Aerowaves. Věříme, že se tím v evropském tanečním měřítku rozšiřuje prostor pro podporu taneční tvorby pro děti, která je pořád spíše okrajovou záležitostí, a doufáme, že nám Aerowaves přinesou mnoho nových mikrodobrodružství s malými i velkými diváky,“ reaguje Sabina Bočková.

„Představení Why Things Go Wrong se snaží poukázat na určitý vzorec chování, který je příčinou mnoha vysoce negativních následků, a přesto bývá společností často tolerován. I s ohledem na aktuální dění ve světě to je pro mě velmi aktuální téma a mám radost, že jeho zpracování oslovilo také mezinárodní porotu Aerowaves. A samozřejmě si vážím možnosti prezentace tohoto díla a souboru 420PEOPLE v zahraničí v rámci Aerowaves platformy,“ dodává Sylva Šafková.

Aerowaves působí ve 33 zemích Evropy, v roce 2025 oslaví 30 let existence. „Aerowaves je pro mne evropskou rodinou milovníků tance, kteří jsou ochotni trávit desítky hodin nad video ukázkami stovek děl, která se každým rokem hlásí, a pak věnovat čas zhlédnutí celých děl před hlasováním. Letos jich bylo přes 700 a nutno říci, že výsledek velmi demokratického hlasování je vždy nepředvídatelný, takže tím více potěší, že se mezi TOP20 děl dostala hned dvě česká. Je to velká radost a skvělá vizitka České republiky, moc gratuluji!“ zdůrazňuje Yvona Kreuzmannová, vůdčí osobnost Tance Praha, která patří ke spoluzakladatelkám Aerowaves a nyní je ve vedení platformy.

Tanec Praha letos figuroval jako „prezentující člen”, podílel se na výběru a hodnocení přihlášených, byl kontaktním místem pro české umělce, kteří chtěli přihlásit své dílo a kteří měli zájem o konzultaci. Finální dvacítka děl a autorů z výběru Aerowaves se představí na festivalu Spring Forward 21.–23. března 2024 v Darmstadtu, Wiesbadenu a Mohuči.


Divadlo PONEC (foto Vojtěch Brtnický)

Tanec Praha: OPEN CALL – Let The Body Speak
Tanec Praha je partnerem projektu zaměřeného na podporu tanečních umělců žijících na Ukrajině, kteří mají zájem porovnat své tvůrčí postupy a zkušenosti s umělci z ČR a UK. Díky podpoře British Council uvítá v dubnu v Praze 2–5 umělců z Ukrajiny na 10denním workshopu (13.–22. 4. 2024), aby sdíleli praxi a tvůrčí projekty. Divadlo The Place (Londýn, UK) vyšle 2 umělce (mentory) a spolu s vedením Tance Praha vybere 2 umělce (mentory) z ČR. Tito 4 umělci (mid-career / established artists v oboru choreografie a/nebo dramaturgie) se budou v lednu věnovat výběru účastníků workshopu z Ukrajiny a ve vzájemné úzké spolupráci naplánují a povedou dubnový workshop. Workshop je určen především k výměně zkušeností a dobré praxe, nikoli k veřejnému výstupu. Může však iniciovat novou spolupráci a menší tvůrčí projekty vybraných umělců z Ukrajiny, pro které je divadlo PONEC připraveno v červenci nabídnout tvůrčí rezidenci a podpořit mentoring ze strany umělců z ČR / UK.

Tanec Praha proto otevírá výzvu zkušeným uměleckým osobnostem působícím na území ČR:

Are you a mid-career or established dance artist, choreographer or dramaturg living in the Czech Republic who would like to share their methodology and creative process with a group of dance artists from Ukraine and the UK? Do you have teaching experience and a good level of English? Then write to us!

We are looking for 2 artists interested in artistic exchange for the project Let The Body Speak (International Exchange for Ukrainian, Czech and UK dance artists) organised by Tanec Praha, The Place (UK) and UA Dance Platform.
The project will focus on choreographic development, peer exchange and will be an opportunity for dance artists from Ukraine, UK and Czech Republic to come together and share their movement practices.
Artists will also be invited to attend the Czech Dance Platform and European Dance Development Network (EDN) Atelier on Dance & Resilience.

The cohort will include 2 artists associated with The Place, and Ukrainian artists selected via Open Call.

Schedule:
Mid-January 2024: selection of artists from UA based on Open Call (together with 2 UK artists) 2 DAYS
April 2024: EDN atelier, followed by residency & workshops with an artist group.* (13/04 – 22/04) 10 DAYS
July 2024: mentoring selected UA artists to complete the creative process with a short performance at the PONEC theater 3 DAYS

*You will be expected to lead class and workshops during the residency time.

Total – 15 days of work
Artist fee: 2.600 CZK/day

Please upload a motivation letter with evidence of teaching practice, a short CV and a link to a video showing your practice by 9am on 20/12 here.

The artists will be selected by 08/01/2024 by representatives of Tanec Praha, The Place and UA Dance Platform.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments