Když se drama promění ve frašku. V čele nepolské opery Carlo Fuortes

Už od roku 1737 zní neapolským Teatro di San Carlo hudba. Jedním z jeho prvních uměleckých šéfů byl skladatel Gioacchino Rossini. Kdo stojí v čele tohoto prestižního operního domu dnes?

V dalším dílu pořadu Slavná auditoria zamíříme do Itálie. Země, která se ráda považuje za kolébku opery. Najdeme v ní tři nejstarší operní domy, v nichž se dodnes zpívá, hraje, diriguje. Milánská Scala byla otevřena roku 1778. Ovšem už o třiadvacet let dřív, v roce 1755, bylo dychtivému publiku zpřístupněno operní divadlo v Benátkách, La Fenice. Za nejstarší operní budovou v Itálii je ale nutno se vypravit jižněji. Protože neapolským Teatro di San Carlo zní hudba už od roku 1737. Vzniklo tedy o jednačtyřicet let dřív než globálně slavnější milánský klenot.

Právě v Neapoli se během roku 2023 odehrál příběh, který tisk posměšně přirovnal ke zpěvohře o několika dějstvích. Začala jako opera seria, čili dramatické dílo, neřku-li tragédie, aby se v dalších jednáních překlopila, ne-li ostudně zhroutila do formátu opera buffo. Tedy operní komedie, či lépe řečeno frašky.

Nikoli proto, že by se za klauny převlékli dva protagonisté tohoto neblahého představení, jimiž jsou respektovaní kulturní manažeři. Za proměnlivého děje, který je obsadil do role rukojmí, se skrývají zákulisní čachry. Vysoká politika a její manévry, které vždy začnou prosakovat i do nižších pater. Tam, kde se odehrává každodenní boj o moc. A ten se může týkat i velkých šéfů v médiích či v kultuře.

V našem příběhu konkrétně dvou zkušených operních intendantů, majících za sebou úctyhodný profesní životopis. Jedním je Francouz, Pařížan Stéphane Lissner. Druhým Ital, římský rodák Carlo Fuortes. Ne že by proti sobě měli něco osobního; pokud se alespoň letmo znají, což lze předpokládat, pak v rámci profesní kolegiality, bez vzájemných konfliktů. Jenomže vysoká politika z nich náhle učinila soupeře.

Teatro di San Carlo už prožilo lecjaké poryvy, ale nic podobného letošním personálním bouřím nepamatuje. Udiveně by asi zíral i jeden ze zdejších slavných předchůdců, který byl uměleckým ředitelem před dvěma staletími. Jmenoval se Gioacchino Rossini, šéfoval zde sedm let a složil pro divadlo deset oper.

A jak se současnou historií operního domu Teatro di San Carlo souvisejí a jako roli v ní hrají výše zmínění Stéphane Lissner a Carlo Fuortes?

Prozradí Jiří Vejvoda v dalším díle pořadu Slavná auditoria. Premiéra pořadu je připravena na pondělí 18. prosince v 19 hodin. Reprízy si poslechněte ve čtvrtek 21.12. v 22:00 a v sobotu 23.12. ve 10:00.

Foto: Teatro di San Carlo Neapol (©Wikipedie)

Podcast