Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ťokem vytvořený úřad skončil po necelých sedmi letech. Vyčíslili jsme, kolik za něj stát navíc zaplatil

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Foto: ČTK / Jaroslav Ožana
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Foto: ČTK / Jaroslav Ožana

S koncem roku v Česku skončil Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Nejmenší správní úřad existoval jen šest a půl roku. Jak přitom vyplývá z tehdejších debat, už v době jeho vzniku kolem něj panovala řada otazníků.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Jméno Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) v posledních měsících rezonuje především kvůli jeho bývalému předsedovi Pavlu Kodymovi. Ten se dostal do sporu s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Kodym podle Seznam Zpráv Kupku nařkl z toho, že úřad zrušil poté, co jeho šéf upozornil Evropskou komisi na potenciálně problematické počínání rezortu dopravy.

Ten zvažuje prodej pozemků Českých drah, parcely se mají převést pod Správu železnic. Podle Kodyma by mohlo jít o nezákonnou finanční podporu pro národního dopravce. Stát má totiž jinak jen velmi omezené možnosti, jak ho podpořit.

Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře primárně dohlížel na působení železničních dopravců v drážní síti, řešil spory a kontroloval ceny. Vznikl v dubnu 2017 v době, kdy ministerstvo vedl Dan Ťok za hnutí ANO.

Do té doby měl tento dohled na starosti Drážní úřad ve spolupráci se Správou železnic. To ale nebylo považované za vhodné řešení, protože

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Veřejné finance

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější