Česko v háji, Slovensko taky. 30 % bez práce? Celý svět si přečte

08.01.2024 13:41

Česko a Slovensko se může podle analytiků stát evropským Detroitem. Dříve prosperující průmyslové město, které bylo centrem americké automobilové výroby, je nyní po bankrotu tamních automobilek GM a Chrysler městem duchů, kde nezaměstnanost převyšuje 30 procent a v roce 2013 dokonce Detroit vyhlásil bankrot. Kvůli přechodu na výrobu elektromobilů může podobný osud potkat Česko a Slovensko, země s nejvyšší závislostí na automobilovém průmyslu v Evropě. Píše globální agentura Bloomberg.

Česko v háji, Slovensko taky. 30 % bez práce? Celý svět si přečte
Foto: Hans Štembera
Popisek: Export automobilů, ilustrační foto

Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kdekoli jinde na světě. Přechod na elektromobily podle analytiků agentury Bloomberg ohrožuje celý rozsáhlý dodavatelský řetězec. Hlavním úkolem obou zemí teď už prý není průmyslový růst, ale snaha zabránit totálnímu kolapsu automobilového průmyslu.

Výrobci automobilů sice investují do přechodu na elektrická vozidla velké prostředky. Volkswagen AG začne na Slovensku po roce 2025 vyrábět plně elektrické modely SUV, zatímco Volvo staví u Košic nový závod, který bude od roku 2026 vyrábět elektromobily. Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu.

Podle studie GLOBSEC, think-tanku se sídlem v hlavním městě Slovenska Bratislavě, může být v nejhorším případě při přechodu na elektromobilitu zrušeno až 85 000 pracovních míst na Slovensku, což představuje 4,5 % pracovní síly.

„Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ řekl Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. V Česku i na Slovensku se přitom vyrábí více automobilů na osobu než kdekoli jinde na světě.

Nejméně čtvrtina vývozu obou zemí závisí na automobilových závodech, které v posledních dvou desetiletích zajistily hospodářský růst, který na Slovensku dosahoval v průměru 3,5 % a v České republice 2,4 %, což je více než průměr EU.

Polovina průmyslové výroby na Slovensku pochází od automobilek a jejich dodavatelů. Celkem 260 000 lidí je zaměstnáno ve čtyřech automobilkách a v 350 dodavatelích automobilového průmyslu rozmístěných po celém Slovensku. V České republice je počet zaměstnaných v tomto odvětví dokonce téměř dvojnásobný, jde až o půl milionu lidí.

Na velké automobilové závody jsou navázány stovky dalších firem, které nyní nevědí, co bude dál. To vychází ze skutečnosti, že hnací ústrojí běžného automobilu má přibližně 200 pohyblivých částí, zatímco elektrické hnací ústrojí jich má asi desetinu. Také nejsou potřeba takové věci, jako jsou vstřikovače paliva a výfukové systémy.

Koncem loňského roku zahájil Volkswagen ve svém bratislavském závodě výrobu nejnovějších verzí vlajkových modelů VW Passat a Škoda Superb, které však možná budou jedněmi z posledních vozů poháněných spalovacím motorem, které se zde budou vyrábět.

Do roku 2027 plánuje 128 let stará Škoda investovat 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy dolarů) do přechodu na elektromobily před zákazem prodeje nových benzinových a naftových aut v EU po roce 2035, uvedl loni v rozhovoru v Praze generální ředitel Klaus Zellmer.

Kritici obviňují EU z ničení evropského automobilového průmyslu. Podle šéfa českého průmyslového svazu Zdeňka Zajíčka je přechod příliš rychlý a firmy budou mít ještě větší problémy konkurovat Číně, než dosud. „Evropa nabrala zběsilé tempo a vydala se směrem, který nás svým způsobem staví do nevýhodné pozice oproti jiným kontinentům,“ uvedl Zajíček.

Některé společnosti to již začínají pociťovat. Kongsberg Automotive, výrobce převodovek ve Vráblích na středním Slovensku, propustil v říjnu kvůli rostoucím nákladům 192 zaměstnanců. Další dodavatel, společnost Svec Group, uvedl, že musí splňovat ekologická kritéria EU, která čínští konkurenti nesplňují.

„My ani nenakupujeme materiál za cenu, za kterou oni prodávají své finální výrobky,“ řekl Lubomír Švec, jehož společnost vyrábí ve Vrable lisovací nástroje pro výrobu karosářských dílů. „Ptáme se dnes našich zákazníků, jak budou čelit této transformaci, a ani oni to zatím nevědí.“

Český premiér Petr Fiala si stanovil jako strategickou prioritu pomoci místnímu automobilovému průmyslu s přechodem například budováním továren na baterie. Stejně jako Slovensko je země v různých fázích jednání s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli ani jeden z nich se ani nepřibližuje Maďarsku a Polsku, kde už je postavena téměř desítka továren a další přibývají. A podle Vazila Hudáka, bývalého slovenského ministra hospodářství a místopředsedy think-tanku GLOBSEC, budou automobilky přirozeně směřovat své výrobní závody poblíž dodavatelů baterií.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Makarovič

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

myslím, že celé fialovo panoptikum hrůzy hraje o čas a o vyhnutí se budoucímu vyšetřování orgány činnými v trestním řízení, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusecharl , 08.01.2024 16:43:51

|  9 |  0

Další články z rubriky

„Blyatmobil.“ Ruský vynález se chytil. Odhalil ukrajinskou slabinu

21:33 „Blyatmobil.“ Ruský vynález se chytil. Odhalil ukrajinskou slabinu

Ruským tankům nazývaným „blyatmobiles“ nebo „želví tanky“ či „bitevní stodoly“ se dostává pozornosti…