8. 1. 2024 22:41 − 8790× − 6

Senzace letošní Jännerrallye

O úvod sezóny se jako obvykle postaral tradiční tříkrálový podnik v Horních Rakousích.

Jännerrallye se po prvních sedmnácti ročnících uvedla do třináctileté hibernace, ze které ji tehdejší organizační tým v roce 2000 probudil zpátky k životu. Po třech letech byla lednová soutěž zařazena do rakouského mistrovství a v roce 2012 se dočkala zařazení mezi evropskou elitu. Ekonomicky náročná účast v kalendáři mistrovství Evropy ale málem soutěž s centrem ve městě Freistadt stála budoucnost. Po dvouleté pauze se v roce 2018 rally vrátila na scénu už jen jako součást domácího mistrovství a s tím si pořadatelé hodlají vystačit. Před čtyřmi roky provedli u své rally odtučňovací kůru a o více než padesát kilometrů kratší trať pak našla v řadách posádek více zájemců o start. Dva ročníky bohužel odvála zpřísněná epidemiologická opatření, ale vloni se rally mohla pochlubit cennými hosty. Testovat na blížící se Rallye Automobile de Monte-Carlo přijela dvojice M-Sportu Adrien Fourmaux a Grégoire Munster. Francouz sváděl celé tři dny skvělý souboj s domácím Simonem Wagnerem a nakonec s takřka desetivteřinovým náskokem zvítězil. Ani letos nechyběl zahraniční host připravující se na slavnou francouzskou rally. Nebyla to sice žádná tovární dvojice, ale i od mistra Evropy 2019 Chrise Ingrama se dal očekávat pořádný sport.

Letos ten sport začal o den později, ale stejně jako vloni byla ostrá část soutěže rozdělena do třech dnů. Pátek kromě shakedownu patřil i dvojici úvodních rychlostních zkoušek, které se odehrály na úseku Arena Lasberg. Začínalo se na sněhuprostých suchých cestách, ale už v sobotu se na ně začal snášet v nižších polohách déšť a ve vyšších tolik očekávaný sníh. Neděle se pak už kompletně odjela v krásných zimních podmínkách. Ideálnější podmínky k přípravě na Monte Carlo si Ingram ani nemohl přát. V sobotu se sice musel popasovat s problémy s interkomem, ale mezi pěticí nejrychlejších se i tak udržel. V neděli takřka celé startovní pole přešlo na úzké gumy s hřebíky, což pro britského pilota nepřipadalo v úvahu. Na úvodní soutěži MS není takové obutí povoleno a tak šly na Škodu Fabia RS Rally2 široké asfaltové gumy s menšími hřebíky. Na trati to bylo velké trápení, ale málem si Ingram dokázal pátou příčku pohlídat. Než v předposlední zkoušce vylétnul mimo trať a spadnul na šesté místo. Tou dobou už byl mimo hru domácí Johannes Keferböck, který zažil se spolujezdkyní Ilkou Minor po pádu Fabie RS Rally2 do hasičské nádrže nepříjemnou otužovací kúru.

Další z rychlých zahraničních pilotů Kristóf Klausz dopadnul daleko hůře. V sobotu ráno jeho Škoda Fabia Rally2 evo sklouzla mimo trať a uvíznula v příkopu. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého. Kdyby se incident nestal na přejezdu. Sklouznout se do Rakouska přijel i český účastník mistrovství Evropy Filip Mareš. Ten se i přes zimu udržuje ve formě a od poslední evropské soutěže 2023 odjel další dvě rally. Německou Lausitz Rallye a maďarskou Mikulás Rallye, obě na šotolině. Do rakouské soutěže vstoupil defektem hned v prvním testu. Ztrátu si tím připsal minimální a několik nejrychlejších časů v sobotu jej udrželo v boji o vedení. I přes deset trestných vteřin za pozdní příjezd zaostával před finálním dnem za lídrem o 12,2 sekundy. Bohužel jeho boj o vítězství skončil předčasně na RZ 16, kde musel zastavit s poruchou brzd. Provizorní opravu česká posádka zvládnula, ale přišla o dlouhých osm minut. Pak už si chuť spravila jen vyhranou Power Stage a posunem na konečné osmé místo. Problém s brzdami potrápil i druhou nejrychlejší českou posádky rakouské soutěže. Jan Černý se po roce znovu posadil za volant Opelu Corsa Proto místní stáje Dominka Senegacnika. Před problémy s brzdami v RZ 7 vedl český pilot o skoro půl minuty třídu 8 před hlavním favoritem Christophem Zellhoferem v Suzuki Swift ZMX. Zbytek pole této dvojici nestačil a tak Černý na druhém místě ve třídě setrval až do cíle i přes nedělní defekt a prasklou poloosu.

Po jednoznačně nejrychlejším času na shakedownu pokračoval dílčím triumfem i na RZ 1 úřadující rakouský mistr. Před startem rally Simon Wagner naznačoval možnou změnu techniky, ale nakonec usednul do osvědčené Škody Fabia RS Rally2 maďarské stáje Eurosol. Čekal jej tak zajímavý souboj s bratrem Julianem pilotujícím stejnou techniku. Oba Wagnery i celý zbytek pole ale v druhé zkoušce překvapilo místní eso Martin Rossgatterer, který spojil síly s E&S Sport Teamem z Freistadtu a jejich zbrusu novým Citroenem C3 Rally2. Pro druhou etapu ale Rossgatterer bohužel nezvolil ideální nastavení, na to bylo na trati moc málo čerstvého sněhu. Paradoxně ale chyboval zrovna tam, kde ho bylo nejvíce. Na konci RZ 4 skončil Citroen na střeše a posádka tím přišla skoro o šest minut. Odpoledne v RZ 9 jeho snažení vzalo po zaparkování do příkopu za své definitivně. Ani páteční lídr Simon Wagner neměl na růžích ustláno. Nevyšel mu ani jeden průjezd slavným úsekem Pierbach, když se tam přetočil a ještě musel řešit problém s interkomem.

Po první ranní sekci se držel v pořadí výše jeho bratr Julian, ale pak jeho cestu za obhajobou vítězství z roku 2019 ztížil defekt v šesté rychlostní zkoušce a z něj plynoucí ztráta 34 sekund. Po Simonových potížích šli bratři do nedělního finále odděleni jen 5,4 sekundy. Julian ale od rána ztrácel a v cíli se musel spokojit s bronzem. Zato Simon se pustil do prohánění lídra. Jännerrallye mistr posledních sezón ještě nevyhrál a jistě rád by si tento úspěch na své konto již letos připsal. Proti byla ale místní hvězda a obrovské překvapení aktuálního ročníku. Michael Lengauer do soutěží vstoupil jednorázovým startem v roce 2015. Pak dva roky nic nejel a od roku 2018 se vždy účastní vybraných několika rally ročně. Na rally v okolí Freistadtu o sobě dal pořádně vědět už před čtyřmi roky, když dovezl Subaru WRX STi do cíle na senzační třetí příčce. Vloni si zde poprvé v kariéře vyzkoušel techniku Rally2. Se starší Fabií R5 vyhrál jednu rychlostní zkoušku a do cíle dojel jako čtvrtý. Letos vyzbrojen Fabií Rally2 evo od Raimunda Baumschlagera zajel nejrychlejší čas v sobotu ráno a hned šel do čela rally. Zatímco jeho soupeři řešili různé menší či větší potíže, Lengauer v RZ 7 chyboval až po projetí cílovou fotobuňkou. Druhé přetočení o dva testy později jej už stálo více času, skoro půl minuty. Útoku Mareše ale odolal a v neděli se utkal s Wagnerem. I přes výrazně menší zkušenosti a menší rozježděnost ale zvládnul tento náročný souboj s úřadujícím mistrem skvěle. Narozdíl od něho se již může chlubit vítězstvím ve slavné Jännerrallye. Teď jej čeká ale ještě náročnější boj. Boj o finance, které by mu umožnily pokračování v šampionátu. Čas má do března.

Komentářů celkem: 6
10. 1. 2024 09:261
0 0
Letošní Jänner opět super. Musím smeknout před partou co to pořádá. Tak nějak mi to přijde rok od roku lepší. Označení + samotná divácká místa. Stání kousek od trati, celkově takový zápal místních, až rodinná atmosféra. Člověk má pocit, že je na nějaké světové soutěži a nejde o regionální závod. Sice nemá rakouský mistrák až takovou kvalitu, co se techniky týče, na druhou stranu ho okoření pestrost. Jak už bylo řečeno ME už asi ne, už jednou je to málem položilo. Ale kdyby tam po letech odstartoval náš mistrák, to by bylo super. Chápu náklady navíc (podvozek, pneu), ale myslím si, že top česká špička by to v pohodě zmákla a pak by záleželo na jednotlivcích. A ještě gratulace Filipovi Marešovi k dobrému výkonu, nebýt techniky mohla být bedna.
10. 1. 2024 10:212
0 1
Mne teda letos prislo na nekterejch mistech mliko dost daleko a nektery poradatele (nemeckojazycny) dost nervozni uz hodinu pred startem. Tak snad to neni trend a mel jsem jen smulu.
10. 1. 2024 11:113
0 0
Organizace opravdu skvělá, za zmínku stojí, že dvě rz pořádají pořadatelé Rallye Český Krumlov. Jinak na CER údajně bylo 125 000 lidí, na Janneru přes 100 000 a když byl v ERC, byl počet 130 000 diváků standard. Je to hodně unikátní a krásná soutěž a ERC by se tady na to středoevropské Monte prostě zase hodilo.
10. 1. 2024 11:424 Upraveno 11:47
0 0
100k je blbost, i na BR je vic natriskano. Skoro bych i rek, ze i na ostatnich soutezich MCR, ale u nas si nemuzu vybavit misto jako Pierbach. Pro ME by tahle soutez byla velkym prinosem, opacne uz moc ne.
10. 1. 2024 14:225
0 0
Původně napsal R.KrumLove
Organizace opravdu skvělá, za zmínku stojí, že dvě rz pořádají pořadatelé Rallye Český Krumlov. Jinak na CER údajně bylo 125 000 lidí, na Janneru přes 100 000 a když byl v ERC, byl počet 130 000 diváků standard. Je to hodně unikátní a krásná soutěž a ERC by se tady na to středoevropské Monte prostě zase hodilo.
Tak přes 100tis. určitě ne. Jedině, že by počítali prsty na rukou a zapomněli vydělit deseti smajlík Pokud je tím však myšlen "absolutní" počet diváků na všech RZ a nikoliv "unikátních" návštěvníků rally, tak při tomto harmonogramu a možnosti shlédnutí 2xRZ v pátek, 4xRZ v sobotu a 4xRZ v neděli by to přesně sedělo smajlík
10. 1. 2024 15:286
0 0
Já to neumím odhadnout, vycházím z informace od pořadatele a tam by to mohlo sedět podle vstupenek a odhadu. Ale na pár místech to bylo opravdu nášlapný jak na CER. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!