Ekström s Audi RS Q e-tron jde z extrému do extrému, Loprais třetí mezi kamiony

Rally Dakar 2024 – 4. etapa
Ekström s Audi RS Q e-tron jde z extrému do extrému, Loprais třetí mezi kamiony
Fotografie: A.S.O./F.Lefloc'h/DPPI
  • Ve 4. etapě neskončilo „na bedně“ žádné Audi RS Q e-tron
  • Mezi kamiony byl třetí Loprais, Macík dostal penalizaci
  • Mission 1000 pokračuje v nudném průběhu, skvěle si vede Klymčiw se Škodou

Včerejší 4. etapa Rally Dakar 2024 patřila celkovou délkou 631 km mezi ty delší, ovšem měřeným úsekem o délce 299 kilometrů byla zatím nejkratší. S výjimkou prologu samozřejmě, ovšem ten se mezi standardní etapy nepočítá. Vedla z Al Salamiya do Al-Hofuf a šlo o první část takzvané maratónské etapy. To znamená, že v cíli se posádky musely obejít bez týmového zázemí. Při údržbě vozů pak musely spoléhat jen na sebe a ostatní závodní posádky. Jedinou pomoc tedy mohly čekat od členů takzvané rychlé asistence, tedy kamionů, které jedou v soutěži, ale jejich cílem je podpora týmových kolegů před nimi. I proto byl možná měřený úsek kratší, aby stroje nepotřebovaly tolik servisu a stačila běžná údržba.

Z posádek Audi RS Q e-tron nejrychlejší Carlos Sainz

Mezi osobními vozy etapu vyhrál Sebastien Loeb se speciálem Prodrive Hunter, druhý byl Yazeed Al Rajhi ze Saudské Arábie s Toyotou a třetí Katařan Nasser Al-Attiyah, loňský vítěz, který přesedlal z Toyoty na vůz Prodrive Hunter. Nejrychlejším jezdcem Audi byl Carlos Sainz na čtvrtém místě, který na vítězného Loeba ztratil mírně přes 5 minut. Hned za ním byl jeho týmový kolega Stéphane Peterhansel s druhým speciálem Audi RS Q e-tron, který na svého týmového kolegu ztratil necelou minutu. Do druhého extrému přešel Mattias Ekström s třetím hybridním Audi. Zatímco ve 3. etapě byl z celého týmu bezkonkurenčně nejrychlejší, tentokrát dojel až 12. se ztrátou více než šest minut na Peterhansela. Nejrychlejší Čech, Martin Prokop se speciálem Ford Raptor, dojel 10. se ztrátou 8 minut na Loeba. Ve videu níže se můžete podívat, jak ji hodnotí. Podle něj byla svižná, což mu vyhovovalo, ale náročná na navigaci, protože bylo nutné hledat směr ve vysoké rychlosti.

V průběžném pořadí zůstali na prvních dvou místech Yazeed Al Rajhi a Carlos Sainz, pouze Mattias Ekström se propadl na 5. příčku. Na 3. příčku se místo něj vyhoupl Nasser Al-Attiyah, který zpočátku nebyl tak rychlý, jak je u něj zvykem. Je ale možné, že si zvykal na novou techniku, protože předtím několik let jezdil s Toyotou. Stéphane Peterhansel se posunul na 8. příčku a na vedoucího Al Rajhiho ztrácí 26 minut. Martin Prokop s Viktorem Chytkou se posunuli na 13. příčku, první desítku tedy mají na dosah, ale ještě necelou půlhodinu na ni ztrácí.

Aleš Loprais třetí i po defektu, Martin Macík dostal půlhodinovou penalizaci

Mezi kamiony zajel Aleš Loprais po vítězství z předchozí etapy 3. místo a na Januse Van Kasterena, který 4. etapu vyhrál, ztratil 8,5 minuty. Druhý byl Mitchel Van Den Brink s dalším Ivecem, takže první dvě pozice tentokrát obsadili Nizozemci s kamiony Iveco. Jak se ale můžete podívat ve videu níže, posádka Aleše Lopraise kousek před cílem měnila pneumatiku, což jim zabralo přes 4 minuty, takže reálně byli rychlejší. Ovšem i defekty k Dakaru patří a vyměnit pneumatiku na kamionu tak rychle je skvělý výsledek posádky. Čtvrtý dojel Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra a šestý Pascal De Baar s novým speciálem Tatra Buggyra. Martin Macík dojel až na 8. příčce, přestože jel velmi rychle. Měli ale navigační problém a minuli dva průjezdní body, za což dostali přes 30 minut penalizace. Teruhito Sugawara s hybridním kamionem Hino dojel na 15. místě a nedařilo se ani Gertu Huzinkovi s hybridním Renaultem z českých dílen MKR Technology, který dojel až 20. s více než hodinovou ztrátou. Z toho ale byla 15minutová penalizace, takže pravděpodobně šlo také o navigační problémy.


Aleš Loprais se propadl na druhou příčku, Macík zůstal třetí

V průběžném pořadí spadl Aleš Loprais na druhé místo za Januse Van Kasterena, na kterého ale ztrácí pouhých 5 minut. Martin Macík se udržel na 3. místě, ale jeho ztráta na Van Kasterena narostla na 45 minut. Zároveň mu ale zůstal 15minutový náskok před Nizozemcem Pascalem De Baarem se speciálem Tatra Buggyra. Pátý je Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix týmu Buggyra a Gert Huzink s hybridním Renaultem je osmý. Teruhito Sugawara s dalším hybridním kamionem se posunul na 11. pozici a na první desítku ztrácí už jen 8 minut.


Martin Michek se drží v první desítce

Mezi motocyklisty vyhrál Chilan Jose Ignacio Cornejo Florimo s Hondou před Američanem Rickym Brabecem a Argentincem Kevinem Benavidesem. Nejrychlejší Čech, Martin Michek, dojel 14. a Slovák Štefan Svitko o dvě příčky za ním. Jose Ignacio Cornejo Florimo vede i průběžné pořadí, ovšem na druhém místě se drží Ross Branch z Botswany. Třetí pak je Ricky Brabec. Martin Michek je devátý a Štefan Svitko 15.

Mission 1000 na Rally Dakar 2024 začíná být zajímavější

V kategorii Mission 1000 pro stroje s elektrickým a vodíkovým pohonem se pořadí začíná hýbat. 4. etapu zvládly jen první tři posádky na 100 % a další tři ujely 90 % trasy. Čtyři motocyklisté pak mají ve 4. etapě 0 %. Pořád jsou ale v průběžném pořadí tři posádky, které mají 100 % za celý dosavadní průběh soutěže. Vede však Jordi Juvantény s vodíkovým kamionem MAN, který v předchozí etapě získal bonus 10 bodů. Stále to ale není to pravé závodění, protože pořadí se mění zejména odspodu tím, kdo odpadne.

Pořadí kategorie Mission 1000 po 4. etapě Rally Dakar 2024

Ondřej Klymčiw se Škodou 130LR si upevňuje druhou příčku

V kategorii Classic pokračuje ve skvělých výkonech Ondřej Klymčiw s navigátorem Josefem Brožem, kteří jedou se Škodou 130 LR. I čtvrtou etapu dojeli druzí a nestačili pouze na španělskou posádku Carlos Santaolalla Milla – Jan Rosa I Viñas, která jede s Toyotou Land Cruiser. Držme tedy palce všem našim posádkám. Jak hodnotíte dosavadní průběh letošního Dakaru? Která kategorie vás nejvíce zajímá?

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze