Jak neodradit pivaře? Některé restaurace raději zdražují jídlo

  10:42
Jedna rána za druhou dopadá v posledních letech na provozovatele hospod a restaurací. Nejdřív jejich podniky uzavřel covid, pak jim začala zákazníky odhánět zdivočelá inflace a od Nového roku je tu další „bič“ v podobě zvýšených daní.

V případě točeného piva vyskočila sazba DPH z 10 na 21 procent, což pro mnohé hospodské znamená nutnost razantního zdražení národního nápoje. Zatímco v Brně s jeho specifickým postavením se snaží nepopulární krok různými „fígly“ zmírnit, ve zbytku kraje se mu většinou nevyhnou.

V blanenské pivnici a restauraci U Slunce zvyšovali ceny o pět korun, půllitr Starobrna zde teď stojí čtyřicet, světlý ležák Krušovice padesát. Své zákazníky na to připravovali. „Všichni s tím počítali a nějak otrávení nejsou. Leden a únor jsou ale obecně mrtvé měsíce,“ informuje majitelka Michaela Pazderová.

V Restauraci Litovel v Bučovicích na Vyškovsku zdražili pivo i nealko nápoje, půllitr obojího teď přijde na 40 korun. „Stálí zákazníci, kteří k nám chodili třeba i pětkrát týdně, chodí méně. Anebo k jídlům volí něco jiného než pivo,“ přibližuje majitel Milan Ambrož.

To zákazníci blanenské restaurace U Golema přijali jedenáctiprocentní růst cen sportovně. „Nezdá se, že by štamgasti pivo odmítali. Možná si místo čtyř piv dají dvě, ale každopádně se mu nebrání,“ sděluje provozní Miroslav Šindelář.

Jakou nejvyšší cenu jste ochotní zaplatit za pivo v hospodě?

celkem hlasů: 3924

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00čtvrtek 25. ledna 2024. Anketa je uzavřena.

do 50 korun1754
do 40 korun1121
do 60 korun392
víc než stovku357
do 70 korun147
do 80 korun75
stovku57
do 90 korun21

Smířlivě přijímá novou situaci také devětačtyřicetiletý David z Hodonínska. „Na pivo jdu jednou za čas a myslím, že pět korun navíc mě nezabije,“ konstatuje. Upozorňuje však na propastný cenový rozdíl mezi vesnicí, v níž žije, a Brnem. „U nás stojí pivo asi pětatřicet korun. Ale dokážu si představit, že brněnští štamgasti, kteří pivo milují, teď zrovna nejšťastnější nejsou. A majitelé hospod na tom musí být podobně,“ míní.

Ceny zvyšují nadvakrát

V největším městě jižní Moravy totiž přijde „škopek“ až na dvojnásobek toho co na venkově. Zvedat už tak našponované ceny proto může být ošemetné, přesto se tomu někteří nevyhnou. „Zvyšovat budeme koncem ledna, pravděpodobně o pět korun. Jsme s tím ale dosti pozadu a vše je ve stadiu řešení,“ informuje Igor Přibyl, manažer Stopkovy plzeňské pivnice v samotném centru Brna. Za půllitr plzně či černého kozla by zde hosté nově zaplatili 65 místo dosavadních 60 korun.

V industriálním baru Schrott nedaleko hlavního nádraží se cenovky měnily už na začátku roku. „I kdyby se nezvyšovala daň, měli jsme to v plánu. Loni jsme nic nezdražovali a obecně jde vše nahoru. Dražší budou také nealko nápoje a jídla,“ popisuje provozní manažerka Veronika Macháčková. Znatelný odliv zákazníků zde zatím nezaznamenali. „Lidí chodí méně, ale to je v lednu běžné. Chtějí šetřit po svátcích,“ zmiňuje Macháčková.

Pivo podražilo méně, než by s vyšší DPH mělo. Hospody se zatím drží zpátky

Aby se vyvarovali cenovému šoku, zvolili v některých podnicích taktiku postupného navyšování. Třeba ve Zlaté lodi na náměstí Svobody stojí pivo od listopadu o dvě koruny víc. „Do konce února už zdražovat nebudeme. Počkáme, jak se situace vyvine a co ukážou čísla,“ nastiňuje manažer Zbyněk Pospíšil. Jeden „krýgl“ Starobrna Medium zde nyní vyjde na 59 korun, tato částka však může povyskočit o dalších až sedm korun.

Cestou „plíživého“ růstu se vydal rovněž Výčep Na stojáka na Jakubském náměstí, kde si podle provozního manažera Jiřího Jízdného lidé připlatí za pivo celkem čtyři koruny. Podobně postupují i ve znojemské Pivnici U Šneka. „Nyní je pivo dražší o dvě koruny, začátkem února budeme muset cenu zvýšit o další dvě,“ avizuje provozní Petr Vachek. „Je znát, že lidé jsou uváženější. Uvidíme, jak to bude s čísly koncem ledna, ale předpokládám, že zákazníků bude méně,“ podotýká.

Tabule s vysvětlením

Dalším způsobem, jak ušetřit pivní konzumenty od přehnaných výdajů, je rozprostření zdražení i do další nabídky, zejména pokrmů. K tomu sáhli například v pivnici Na Solnici v centru Brna.

„Musíme udržet standard a zároveň si neodehnat zákazníky. Na konci února ceny piv pravděpodobně zvýšíme, ale ne o jedenáct procent. Uvažujeme, že daň pro stát rozhodíme do ostatních produktů a pivo zdraží jen nepatrně,“ hlásí provozní Martin Čech.

Zaplať teď, vypij příští rok. Kavárna nabízí voucher na budoucí konzumaci

Podobně postupuje i brněnský Pivovarský dům Poupě, díky čemuž částka za půllitr vyskočí místo pěti korun třeba jen o dvě. „Zvažujeme, že v pivnici umístíme tabuli, na které budeme popisovat cenu piva bez a s DPH, aby každý konzument viděl, že si stát bere vyšší přirážku,“ říká spolumajitel Marek Tichý.

Žádné změny naopak nechystají U Dřevěného vlka na Zelném trhu. „Navýšení daní bereme na vlastní záda a myslím, že to utáhneme i bez zdražení,“ sděluje provozovatel David Ďurkech. Půllitr Krakonoše nebo Poličky zde stojí 46 korun. „Jsem ráda, že pan majitel zvednout ceny neplánuje. Víc než padesát korun za pivo k obědu rozhodně platit nechci,“ uvádí návštěvnice tohoto podniku, pětadvacetiletá Lucie.

„Z něčeho baristy platit musíme“

Vedle milovníků piva musejí se zdražením své rozkoše počítat také ti, kteří propadli kávě. I tohoto nápoje se totiž od letoška týká zvýšení sazby DPH.

Kavárny v Brně, které jsou její bohatou nabídkou vyhlášené, plánují podobně jako některé restaurace rozprostřít vyšší ceny napříč sortimentem. V Café Placzek tak některé kávy nezdraží vůbec, jiné ovšem o plných jedenáct procent. „Něco zase stoupne o dvě koruny, něco o pět. Zvýšenou daň se snažíme rozdělit mezi všechny produkty jak se zvýšenou daní, tak s nezměněnou,“ nastiňuje manažer Michal Grznár. Třeba cena cappuccina nabobtnala o pět korun na současných 75.

Obdobný plán má majitel několika brněnských kaváren a restaurací Raed Kahwaji. „Zvýšení DPH u piva a nealko nápojů jsem se snažil rozložit jak mezi produkty, kterých se zvýšení týká, tak mezi ty, u nichž DPH neroste. V našem případě třeba káva zdražuje o pět korun, pivo o tři až pět korun. Uniká mi ale logika zařazení nealko nápojů, a to včetně těch nedoslazovaných, do vyšší sazby,“ říká Kahwaji, který zdůrazňuje, že nárůst cen neznamená vyšší zisk pro podniky, ale výhradně pro stát.

La Familia Café ve Znojmě postupem času zdraží všechno. „Když už člověk vyjde ven na kafe, chce mít opravdu kvalitní servis. Jinou možnost než zvednout ceny nemáme, z něčeho obsluhu i baristy platit musíme,“ předesílá majitelka Iveta Zezulková.

S cenami pohne také mobilní kavárna Kofi Kofi, která má v Brně osmnáct poboček. „Kávu nezdražíme najednou, plánujeme si počkat pár týdnů a načerpat nápady i od jiných podniků,“ sděluje marketingová mluvčí Sabina Slavíková.

Na internetu se objevila úvaha, že kafe s mlékem by mělo stát jinou částku než bez mléka, které coby potravina do vyšší sazby nespadá. To však kavárny odmítají. „Naše ceny jsou založené na konkrétních produktech, ne na klasifikaci jednotlivých složek,“ hlásí Ivana Doubravová, provozní Café Momenta na Zelném trhu v Brně.

Autor: