24. 1. 2024 22:10 − 3542× − 0

Švédský šampionát s mistry světa

Hned čtyři piloti ověnčení v minulosti titulem mistra světa vyrazili do nového ročníku švédského mistrovství.

To letos konečně obohatil druhý zimní podnik, který navýšil celkový počet soutěží na šest. Vloni se na sněhu jelo jen při Rally Lima, ale ta letos není do mistrovství zařazena. Místo ní se po devíti letech vrací únorový podnik Vinterpokalen. Ještě delší, o hodně delší, období od sebe dělí letošní ročník Hälsingerallyt a ten předešlý, během kterého se tato rally konala jako mistrovská soutěž. Tehdy v roce 1988 tuto rally opanoval podruhé v řadě Thorbjörn Edling s Mazdou 323 4WD. Každý z těchto ročníků byl úplně jiný, když se v “sedmaosmdesátém” závodilo v červnu na šotolině. Letos vypadaly podmínky na trati docela odlišně. Sníh byl všude, kam člověk dohlédl, pořádná zima a na programu 85 ostrých kilometrů. Šest rychlostních zkoušek se odjelo na šesti samostatných úsecích.

Vloni se do šampionátu zapojil zcela nový tým GK Door Team Sweden s vozy Volkswagen Polo GTI R5 a hned se zasloužil o ukončení tříletého kralování Per-Gunnara Anderssona. Bývalý tovární pilot Suzuki sice se svým Fordem Fiesta Rally2 vyhrál dvě soutěže, ale také dvakrát odstoupil. Na mistrovský trůn se posadil ten, koho na něm zrovna Andersson v roce 2020 vystřídal. Patrik Flodin. V týmu jej ve druhém Polu pro letošek doplnil Dennis Radström, který to vloni s Fiestou Rally2 marně zkoušel na evropské půdě. V rámci přípravy na mistrovskou sezónu se Radström objevil na menším podniku Finnskogsvalsen a hned jej opanoval. Na poslední chvíli se na start v Hälsingerallyt přihlásil se třetím Volkswagenem Pontus Tidemand, který vloni také zkusil štěstí v mistrovství Evropy. S Fordem ze stejné stáje GN Motorsport si však vedl podobně neslavně jako Radström. Americká značka letos na švédské půdě už nebude mít zastoupení v Anderssonovi, který se přesunul se stařičkou Toyotou Corolla E110 do klasifikace dvoukolek. Tam se odehrál zajímavý mezigenerační střet mezi ním a mladíkem Patrikem Hallbergem. Ten seděl v moderním Fordu Fiesta Rally4 stáje GK Door Team Sweden, ale po různých eskapádách nakonec Anderssonovi nestačil.

Teď ale zpátky do pole mezinárodních čtyřkolek, kam byla šestnáctka vozů Rally2 zařazena. Navázat na úspěchy mistra let 2020 až 2022 by jistě rád Kalle Gustafsson pilotující podobně jako on v těchto letech Ford Fiesta Rally2. Vloni to dvaadvacetiletý junior v závěrečné Rally Arvika dotáhnul až pod stupně vítězů a v evropské BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia se vešel do top ten. Letošní sezónu začal devátým časem a pak bohužel pokračoval havárií hned v druhém testu. Tou dobou už byl mimo hru vicemistr 2021 Mattias Adielsson, který se do kokpitu Rally2 vrátil po sezóně strávené ve dvoukolkách. Škodu Fabia Rally2 evo ale neudržel na trati už během úvodního testu. Z početného pole jedenácti speciálů Rally2 značky Škoda ale nebyl jediný, kdo se nevyhnul havárii. Stejný osud potkal i dvojici v modrých Fabiích R5 týmu Nybe AB Albina Nordha a Jonase Akessona. Třetí zástupce této stáje Fredrik Ahlin usednul za volant novějšího typu Fabie Rally2 evo a v první rychlostní zkoušce zajel čtvrtý nejrychlejší čas.

Úřadující mistr Flodin sezónu začal, jak se na mistra sluší, nejrychlejším časem. Bohužel už ve druhé zkoušce ale své Polo na dlouhých osm minut zahrabal do sněhové závěje. V krátké soutěži rallysprintového formátu samozřejmě už neměl prostor na výrazný posun vpřed a z Hudiksvallu si odvezl jen body za třetí místo v Power Stage. Do vedení rally se po RZ 2 dostal Flodinův týmový kolega Radström a za ním následoval Tom Kristensson. Juniorský mistr světa 2020 letos zkouší štěstí na domácí scéně se Škodou Fabia RS Rally2. Její pop-off ventil bohužel ovlivnil výkon v RZ 4 a Kristenssona pak předehnal Ahlin. V druhé polovině soutěže Ahlin sice stáhnul část svého manka na vedoucího Radströma, ale celé jej smazat nedokázal. Radström tak v Hudiksvallu vybojoval svůj první triumf ve švédském mistrovství. Kristensson po problémech ve čtvrtém testu ještě zkoušel útočit na Ahlina, ovšem nakonec mu 2,8 sekundy chybělo. V Power Stage zajel nejrychlejší čas Tidemand, ovšem na lepší než čtvrté místo konečného pořadí se vyšplhat nedokázal. Na vině byl velký problém s nefungujícím ohřevem čelního skla. V ranních zkouškách tak bývalý tovární pilot Škody Motorsport poztrácel až moc času. Na závěr se ještě vraťme k výčtu čtyř pilotů, bývalých mistrů světa. Kromě Anderssona, Tidemanda a Kristenssona se Hälsingerallyt zúčastnil ještě Patrik Sandell a Škodu Fabia R5 do cíle dovezl na šesté příčce.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!