DJKT připravilo pro své diváky Mozartovu korunovační operu La clemenza di Tito

První premiérou Divadla J. K. Tyla v novém roce bude opera La clemenza di Tito, kterou Wolfgang Amadeus Mozart napsal při příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. V Plzni zazní toto znamenité dílo jednoho z největších hudebních skladatelů světa pravděpodobně vůbec poprvé, a to v sobotu 27. ledna 2024 ve Velkém divadle. Inscenaci se souborem nastudoval mezinárodní tým – renomovaný německý dirigent Michael Hofstetter a jeden z nejvyhledávanějších režisérů evropské operní scény Rocc. Oba inscenátoři jsou příslibem kvalitního hudebního i divadelního zážitku.

Opera La clemenza di Tito (Titova velkodušnost) měla světovou premiéru 6. září 1791 ve Stavovském divadle v Praze a vznikla během neuvěřitelných 18 dní na objednávku českých stavů pro účely korunovace Leopolda II. Po Donu Giovannim se jedná o druhou operu tohoto geniálního skladatele, která byla poprvé uvedena v Čechách a kterou při světové premiéře v Praze sám dirigoval. „Mozart se nikdy netajil svou náklonností k českým zemím, od něj také pochází známý citát: ‚Mí Pražané mi rozumějí.‘ I proto byl tento titul zařazen mezi naše příspěvky k Roku české hudby. Mozartovo dílo spojené s prvním uvedením v Praze mezi ‚českou hudbu‘ bezesporu patří,“ vysvětluje ředitel divadla Martin Otava a upozorňuje, že plzeňské divadlo bude s touto inscenací v květnu hostem na prestižním mezinárodním festivalu v Bayreuthu.

Markéta Cukrová, Jakub Hliněnský, Barbora Perná. Foto: Martina Root

„Ke každému veledílu z minulosti je třeba hledat odpovídající inscenační klíč, při jeho hledání se mi v případě Mozarta postupně opět potvrdilo, že ‚méně je více‘; vše musí působit velmi jednoduše, přitom půjdeme až na dřeň lidské duše. Doufám a věřím, že si diváci k novému plzeňskému Titovi najdou svůj vztah,“ uvádí slovinský režisér Rocc, jehož umělecké jméno je poctou jeho profesorce a životní mentorce Marii Mrázkové. „Stejně jako se za doby Mozarta hrál Titus v současných – tehdejších – kostýmech, ne v antických, tak i my dnes hrajeme Tita v kostýmech a v prostředí dnešní doby. Nejedná se o politickou aktualizaci, jen postavy se stejnými vztahy a se stejnými problémy dostáváme na půdu přítomnosti,“ vysvětluje režisér, který k inscenaci vytvořil i scénografii, kostýmy navrhla Belinda Radulović. Operu hudebně nastudoval oceňovaný dirigent Michael Hofstetter, pro kterého je to po Gluckově Alcestě před dvěma lety druhé setkání s plzeňským operním souborem.

Ústřední postavou je římský císař Titus, o jehož lásku neúspěšně usiluje Vitellia. Zhrzená žena se rozhodne pomstít a požádá Sexta, aby zapálil Řím a Tita v následném zmatku zabil. „Už několikrát zpracovaného antického příběhu se Mozart ujal s originalitou sobě vlastní a vytvořil efektní dílo, které v lecčem předznamenalo další vývoj opery,“ doplňuje dramaturg Vojtěch Frank a dodává, že z konkrétních čísel jsou vysoce ceněny zejména ansámbly a závěry obou jednání.

V titulní roli se v alternacích představí mladí tenoristé Ondřej Benek nebo Marek Žihla, pro kterého je to po olomouckém nastudování druhé setkání s tímto dílem. „Mám velkou radost, že se znovu s Titem setkávám a že opět můžu zpívat Mozarta. Vzhledem ke svému věku si této příležitosti opravdu vážím. Dovolím si říct, že se považuji za mozartovského interpreta, jeho tvorbu mám velmi rád a můj hlasový obor je tomu nejbližší. Role Tita je pro mě velmi zajímavá nejen po pěvecké stránce, ale také z pohledu psychologie a vztahů mezi jednotlivými postavami,“ říká o roli teprve jednadvacetiletý Marek Žihla, který v současnosti studuje zpěv na Pražské konzervatoři a kterého mohou plzeňští diváci vidět v operetě Candide uváděné na Nové scéně. Odmítnutou Vitellii ztvární Lenka Pavlovič a Barbora Perná, v „kalhotkové“ roli Sexta, jež patří mezi nejzajímavější Mozartovy úlohy pro mezzosoprán, se objeví Markéta Cukrová a Jana Piorecká. Dále diváci na jevišti v sólových rolích uvidí Veroniku Hajnovou, Barboru de Nunes-Cambraia, Beccu Conviser, Zuzanu Koś Kopřivovou, Jakuba Hliněnského a Michala Marholda.

Barbora de Nunes-Cambraia, Zuzana Koś Kopřivová. Foto: Martina Root

Mozart za svého krátkého života složil 626 hudebních děl, z toho jednadvacet oper, ze kterých v současnosti největšího úspěchu dosahuje trojlístek tvořený Figarovou svatbou, Donem Giovannim a Kouzelnou flétnou. V Čechách se La clemenza di Tito hrála v Národním divadle v Praze v roce 1965 a v Olomouci roku 1988. V poslední době se tato opera na našich jevištích objevuje častěji, Národní divadlo ji uvedlo v letech 2006 a 2018, v Opavě se představila v 2010, v Ostravě v roce 2016. V loňském roce operu La clemenza di Tito viděli diváci v Olomouci, v Divadle J. K. Tyla bude nejspíš provedena úplně poprvé (v archivních materiálech do roku 1865 uvedena není).

Inscenace bude uváděna v italském originále s českými a německými titulky. Vstupenky mohou diváci zakoupit v pokladně předprodeje Smetanovy sady 16, 301 00 Plzeň, on-line na webových stránkách djkt.eu nebo v síti Plzeňská vstupenka.

 

Wolfgang Amadeus Mozart

La clemenza di tito

Libreto Caterino Mazzolà podle Pietra Metastasia

Český překlad Marie Kronbergerová

Titulky Vojtěch Frank a Walter Wilhelm

 

Hudební nastudování Michael Hofstetter

Dirigent Michael Hofstetter / Jiří Petrdlík

Režie Rocc

Výtvarník scény Rocc

Výtvarnice kostýmů Belinda Radulović

Lighting design Kai Fischer, Jakub Sloup

Dramaturgie Vojtěch Frank

Sbormistr Jakub Zicha

Hudební příprava Maxim Averkiev, Martin Marek

 

Titus Ondřej Benek / Marek Žihla

Sextus Markéta Cukrová / Jana Piorecká

Annius Veronika Hajnová / Barbora de Nunes-Cambraia

Vitellia Lenka Pavlovič / Barbora Perná

Servilia Becca Conviser / Zuzana Koś Kopřivová

Publius Jakub Hliněnský / Michal Marhold

 

Premiéra 27. ledna 2024 ve Velkém divadle

Nejbližší reprízy 31. ledna a 1. a 20. února 2024

Sdílet článek: