Jmenovala se Alice Prin, ale mnohem víc je známá pod přezdívkou Kiki de Montparnasse. Narodila se ve Francii v říjnu roku 1901 mladé svobodné matce. Až do dvanácti let ji ale vychovávala babička, protože matka odešla do Paříže, kam za ní poté přijela, aby nastoupila do školy. Ve škole vydržela jenom rok. Odešla a raději dala přednost podřadným zaměstnáním, v šestnácti začala své skromné příjmy obohacovat jako modelka pro sochaře. Mělo to ten efekt, že se jí matka zřekla. Nepovažovala tento způsob obživy za vhodný a Kiki se tím pádem ocitla na ulici. Chudá a bez domova, a právě se začíná psát její příběh z Montparnasse.

Zdroj: Youtube

Chudá holka v Montparnasse

Montparnasse je čtvrť v Paříži, kde se scházeli, a dodnes schází, umělci. Svá díla zde vytvářel Picasso či Matisse. Zdejší nízké ceny (a hospůdky) přilákaly i Hemingwaye. Sem Kiki patřila, na to bohémské místo. Brzy se spřátelila s umělcem Chaimem Soutinem, který ji následně představil dalším, včetně Maurice Utrilla, Jeana Cocteaua, Moïse Kislinga, Fujity Tsuguji a Modiglianiho. Kolem roku 1918 si začala románek s výtvarníkem Mauricem Mendjiskym, kterému se často připisuje, že jí dal přezdívku Kiki. Mendjisky byl jedním z mnoha, kdo namaloval několik jejích portrétů. Ve 20. letech 20. století byla múzou téměř všech předních mužských avantgardních umělců.

Man Ray ve stínu Kiki de Montparnasse

Nejvíce spojovaná je s umělcem, malířem a fotografem Man Rayem. Pro něj pózovala víc než pro kohokoliv jiného. Seznámili se v roce 1921 a kromě toho, že pro něj pracovala jako modelka, navázali spolu velmi intenzivní milostný vztah, který trval dalších osm let. Snímek Le Violon d’Ingres od Man Raye se v květnu 2022 stal nejdražší fotografií, která kdy byla prodána v aukci. Černobílý snímek nahé ženy, na jejíchž zádech jsou vyryté otvory pro housle. Prodal se v Christie’s za 12,4 milionu dolarů, což je zhruba dvojnásobek odhadované prodejní ceny. Žena na snímku se letmo objevila ve zpravodajství o prodeji. Nejčastěji popisovaná jako ”Man Rayova milenka” nebo ”múza”. Jen zřídka padlo celé její jméno. Ona ale nebyla jen námět nebo nástroj jeho rekordního díla, na který mohl hrát jak se mu zlíbilo. Byla jeho spolutvůrkyní.

Múza s vlastní myslí

V Americe sice neuspěla, objevila se v Man Rayově filmu Le Retour à la raison a to ji inspirovalo, aby se pokusila o filmovou kariéru, ale patřila do Paříže. Tady pracovala na svých obrazech, pokračovala v modelingu, dál hrála v avantgardních filmech a oslňovala davy jako kabaretní zpěvačka v malém zapadlém nočním klubu Le Jockey. Zpívala staré lidové písně s texty, které předělávala se surrealistickým básníkem Robertem Desnosem, přičemž oplzlé verše zdůrazňovala vědoucím mrknutím nebo sebejistým vystupováním. Ona vytvořila postavu Kiki de Montparnasse, rebelující královnu, která je zároveň sentimentální venkovankou i rafinovanou, sexuálně dobrodružnou Pařížankou. Ne umělci, kteří ji použili jako námět svých slavných děl.

Už v roce 1924, kdy s Man Rayem stvořili onu slavnou fotografii ”houslové ženy” ho předčila. Kiki se měnila v jakýsi multimediální spojovník, představovala rozšířenou verzi svého života, kterou bylo možné konzumovat v tisku, na plátně, na jevišti, deskách i fotografiích. Mazala hranice mezi svým soukromým já a veřejnou osobností. V podstatě vynalezla myšlenku vytvořit umění z toho, že jste sami sebou.

Doplatila na nezřízený život

Největšího úspěchu dosáhla Kiki na sklonku 20. let 20. století. V roce 1927 se v pařížské galerii konala první velmi úspěšná výstava jejích vlastních obrazů. Vyprodala více než dva tucty vystavených děl, Man Ray při svém pařížském debutu neprodal jediné dílo. O dva roky později, v osmadvaceti letech, vydala paměti, k nimž napsal úvod Ernest Hemingway. Ve Francii se její memoáry bohémské kultury Montparnassu dvacátých let dostaly na první stránky novin, v Americe byly pro obscénnost okamžitě zakázané (v USA zpřístupněné až roku 1996).

Nadále se Kiki objevovala ve filmech a vystupovala v kabaretech, dokonce nazpívala nějaké nahrávky a navzdory znatelnému nárůstu váhy dál byla múzou fotografům, sochařům a malířům. Nadměrně pila a užívala kokain, dvakrát byla za jeho užívání nejen zatčena, ale také krátce hospitalizována. Opakovaně se snažila přestat, ale v místech, kde se pohybovala, se těmto svodům odolávalo jen těžko. Zubožená a nemocná tak zemřela ve věku 51 let.

Až zase někdy zahlédnete tu ikonickou fotografii Man Rayovy nahé ženy, vzpomeňte si, že se díváte na duet (možná duel) dvou umělců a že je to stejně tak ”ikonická Kiki, jak ji vyfotografoval Man Ray”.

Zdroj: iGlanc.cz, Britannica, Literary Hub

Související články