Ve Vršovickém divadle MANA ožívá bytové divadlo

Pech pod střechou a Požár v suterénu. To jsou dvě nové brilantní komedie, které v premiéře nabízí Vršovické divadlo MANA. Evokují atmosféru bytových divadel, takže se hrají v netradičních prostorách divadelní budovy, jako je třeba podkroví nebo suterén. Vtipné a svižné komedie od renomovaného dramatika Pavla Kohouta roztáčí kolotoč zábavných nedorozumění, ze kterých někdy zamrazí.

Představení pro vršovickou scénu nastudoval režisér Josef Kačmarčík, v hlavních rolích září herečka Eva Leimbergerová a Zbigniew Kalina. Dále se divákům představí Ondřej Volejník, Tereza Nekudová a Václav Hanzl. Obě aktovky se hrají v jeden večer a publikum se bude přesunovat mezi jednotlivými dějišti. Premiéra bude 23. února 2024, nejbližší reprízy se pak uskuteční 4. a 26. března. 

„Komedie spojuje stejné téma – intimní prostor dvou lidí je narušen zásahem mocenské entity zvenčí. To vytváří řadu komediálních až absurdních situací, založených na četných nedorozuměních. Kohoutovy aktovky ze 70. let patří k proudu absurdního divadla. To do českého kontextu přinesl především Kohoutův přítel Václav Havel, pro něhož bylo absurdní divadlo po celý jeho život bytostným sebevyjádřením,“ říká dramaturgyně divadla Věra Mašková a dodává: „Autenticita prostředí navozuje zcela jiný druh zážitku, než je běžná divadelní produkce. Mizí totiž takzvaná čtvrtá stěna, diváci jsou od herců doslova pár centimetrů, stávají se tak bezprostředními účastníky.“ 

To potvrzuje i herečka Eva Leimbergerová: „Těším se na absolutní blízkost s diváky a tedy i jiné herecké, výrazové prostředky než člověk využívá v klasickém kukátkovém divadle a na velkých scénách. Diváci navíc ocení a pobaví se texty Pavla Kohouta, které jsou podle mého názoru výjimečné – výjimečně skvělé. A těšit se můžou na netradiční prostory divadla MANA, ve kterých se budou aktovky odehrávat.“


Kdo založil požár během svatební noci a kdo přišel na návštěvu?
 

Co se stane, když u vás během svatební noci začne hořet, přijedou hasiči a zároveň zařehtá úřední šiml? Kdo zapálil oheň, co shořelo a může za všechno opravdu jen kachna? Novomanželé, svatební noc, romantika a hasičský sbor. To je téma bláznivé komedie nazvané Požár v suterénu. Děj se odehrává v jednom skutečném sklepě, který je zařízený jako skromný příbytek novomanželů, a požár spolu s hasičským sborem zkomplikují mladému páru svatební noc. 

Pech pod střechou s malířem a jeho vysněnou láskou

Ve druhé komedii Pech pod střechou nahlédnou diváci do podkrovního uměleckého ateliéru, kam si nesmělý malíř pozve dámu svého srdce. „Jde vlastně o podkrovní zkušebnu ve věži, protože hlavní hrdina je malíř. Netuší, že další návštěvník přijde bez pozvání, zato s ideou všeobecného dobra, které mu velí nabourat se někomu do soukromí a snažit se ho spasit, bez ohledu na to, zda o to dotyčný stojí,“ líčí Mašková.

Do podkroví je podle Věry Maškové přístup pouze po točitém schodišti. „Kapacita hlediště je omezená, proto je třeba včasná rezervace,“ upozorňuje Mašková. Představení je určeno pro 25 diváků, kteří si budou moct sednout kamkoli a na cokoli, co není součástí hracího prostoru. Představení není vhodné pro osoby se sníženou pohyblivostí.

Víte, že…

…bytové divadlo bývá často ztotožňováno s divadelními představeními pořádanými v soukromých bytech v období normalizace v prostředí disentu? K nejznámějším patřilo bytové divadlo Vlasty Chramostové, kdy měla tato herečka po podpisu Charty 77 zakázáno veřejně vystupovat. Divadlo se hrálo v jejím bytě a v bytech jejích přátel.

…bytová divadla byla ale kdysi i součástí aristokratické kultury v 17. a 18. století? V 19. století se pak tato praxe přenáší do měšťanských domů, a to nejen jako kratochvíle, ale i jako jeden z projevů národního obrození. Ve všech případech se však jednalo o produkce amatérské. 

You may also like...